av Karin » 16 september 2004, 14:17
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">I den traditionella modellen av bandvävstol väver man från sidan, man får en konstig sittställning och därmed ont i ryggen - jag föredrar bandgrind.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
För mig är det precis tvärtom! [:)]
Jag föredrar att väva (brick)band från sidan - pappa och jag tillverkade en bandvävstol av medeltida typ (två upprättstående pinnar med en tvärslå emellan - man fäster helt enkelt bandet mellan dem) i somras och jag älskar den!
Pappsen och jag gjorde också en lite mer modern och portabel variant som kan ses här:
/Vix.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
När jag gick brickvävningskurs för Sonja Berlin för fem år sedan eller så fick jag lära mig att det är viktigt för bandets kvalitet att man spänner det med ryggen. Det skulle vara för att bandet då spänns olika i olika skeden av vävningen.
Har ni som brickväver på vävstol eller ställning märkt någon skillnad?
Kvinnor som väver brickband på medeltida bilder har i princip alltid väven uppspännd på en ställning framför sig, liknande den Vix skickade bild på, fast med ben.
Karin