Flyttat från tråden "Gult på vikingatiden" eftersom det mest handlar om metalltråd för brickvävning!
/Vix.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Widmark
Posted - 27 Aug 2004 : 13:44:06
--------------------------------------------------------------------------------
Om blått och rött går bra på vikingakläder hur är det då med lila??Jag har nämligen hittat ett väldigt vackert garn i 100% silke i en otroligt vacker lila nyans...
Skulle vilja väva brickband av det men är inte säker på om lila är korrekt för vikingatid??
Sen undrar jag lite om silvertråd - det är nog lite svårt att få tag i vävbart silver(och dyrt)... Någon som vet vad man skulle kunna använda istället? Grått silke? Skulle det vara ok?
Har hittat ett mönster som skulle bli väldigt snyggt i lila och silver - tänkte det kunde bli en bra julklapp...
Sigrun
Posted - 27 Aug 2004 : 14:27:36
--------------------------------------------------------------------------------
Man måste inte använda äkta silver att väva med. Det finns lan-tråd som ser ut som silver-tråd. Pröva på en bättre sorterad sybehörsaffär.
Lan-tråd är metall spunnen runt en kärna av tråd.
Widmark
Posted - 27 Aug 2004 : 15:11:19
Och det är ok?
Vill ju inte väva ett band som sedan inte kan användas för att det inte är korrekt nog
Någon som vet en välsorterad sybehörsaffär i Gbg/omnejd?
Martina
Posted - 27 Aug 2004 : 20:11:48
Jag är rädd för att vävbrickorna kommer att utsätta metalltråden för en hel del friktion, samtidigt som "snoningen" kommer ha en slitande effekt. Risk finns både för slitage och bristningar. Metalltråd har traditionellt lagts som synligt inslag (broschering), inte i varpen. Det sparar ju dessutom en massa dyrbar metall! Jag tycker nog att silvergrått silke låter som en säkrare metod, men överbevisa mig gärna!
P.S! Får du tag på lan-silver så vill jag gärna ha reda på var!
MVH
Martina
Vix Hq
Posted - 28 Aug 2004 : 17:14:56
quote:
Originally posted by Widmark
Och det är ok?
Vill ju inte väva ett band som sedan inte kan användas för att det inte är korrekt nog
Någon som vet en välsorterad sybehörsaffär i Gbg/omnejd?
Precis som Martina påpekar är det vanligare att man broscherar med metalltråd (fast jag har läst om ett band med metalltråd i varpen, medeltid var det om jag inte minns fel, vilket jag mycket väl kan ha gjort... [;)])
Utplattat silver spunnet runt en kärna av t ex silke är precis det man använde, i alla fall under medeltiden, och sålunda korrekt, om än inte det vanligaste under vikingatid. Det finns även ett par fynd av spunnen metalltråd från Birka, även om merparten av metalltråden därifrån är solid - d v s metall utplattat till en tunn folie och sedan klippt i små, små remsor (referens Agnes Geijer, vars artiklar är aningen gamla, men förhoppningsvis så har inte materialet ändrat sig... )
Den "silver"tråd som säljs i vanliga sybehörsaffärer är för det mesta syntetisk - alltså inget riktigt silver (eller guld) runt kärnan...men för många är ju detta det enda alternativet som bjuds (ekonomiskt och överkomligt). DMC har broderitrådar på rulle i olika metallutseenden och finns bl a på Panduro (i Göteborg). Annars säljer Knapp-Karlsson i Gbg sysilke i de flesta färger - har dock inte själv tittat närmare på det, eftersom jag fortfarande har massa silke frpn England att väva med, men förmodligen funkar det till vikingatid.
För en praktisk undersökning av olika moderna metalltrådar och hur de funkar att broschera med, se här:
http://www.guntram.co.za/tabletweaving/ ... s2004.html
För att läsa om att spinna sin egen silvertråd, se här:
http://www.stringpage.com/tw/silver.html
Nu har det här gått väldigt långt ifrån "Gult på vikingatiden" så egentligen borde det ha en alldeles egen tråd... Jag skapar en ny tråd kallad "Metalltråd" och kopierar relevanta meddelanden dit, så kan vi fortsätta där ifall det behövs!
/Vix, som också vill veta om var det finns <i>äkta </i>spunnet silver!.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">