av Eva Andersson » 27 februari 2004, 08:10
Jag trodde också att kläderna under andra halvan av 1300-talet var enkla och odekorerade tills jag läste Stella Mary Newtons "Fashion in the age of the Black Prince" och läste om hur det blev pärlbrist i Frankrike pga att hovet broderade hela klänningar med ekorrar i pärlor och liknande. Den vanligaste källan till hur 1300-talskläder ser ut, illuminationer, är helt enkelt väldigt dålig på att återge denna typ av dekorationer.
OBS! Det här gäller alltså bara hovets dräkter vad vi vet, men eftersom du funderade på pärlor var det väl ändå ett extremt lyxigt plagg du hade tänkt dig.
Jag rekommenderar att du läser ovan nämnda bok, Lillis. Den är bra och finns i alla fall på UB i Göteborg, så man kan fjärrlåna den om man inte bor där. Förmodligen finns den även på andra bibliotek. Höftbälten av pärlor har jag heller aldrig sett eller läst om, men det kan stå något i "Mediaeval European Jewellery" av Ronald Lightbown. Boken är dock rätt svår att få tag i(och väger säkert minst fyra kilo).
Eva, som funderar på hur det känns att sätta sig ner i ett plagg som är broderat med pärlor överallt.