Stickad och valkad mössa

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Stickad och valkad mössa

Inläggav Love Ersare » 25 februari 2004, 21:39

Jag läste i en tidigare tråd om en stickad och valkad mössa. Jag har hört någon annan tala om en sådan, och hade tänkt mig en enkel rundkullig mössa till min 1400-talsdräkt, vore det ok?

i nsåna fall, hur gör man? stickar man bara efter ett vanligt mönster (eller kan man virka?). Och hur valkar man? och krymper inte mössan då?

jag skulle helt enkelt vilja veta hur man gör om ågon har erfarenhet av en sådan mössa :)

MVH

/love
Love Ersare

Inläggav Eva Andersson » 25 februari 2004, 22:28

Virka kan man inte, eftersom man inte gjorde det under medeltiden.
Annars har du helt rätt i att mössan krymper när man valkar den, mer om du sticker löst än om du stickar fast. Du får alltså göra en större mössa än du behöver och valka på. De källor jag känner till om stickade valkade mössor från 1300-talet och 1400-talet är vanligen skriftliga så vilka mösstyper man stickade är svårt att veta, eftersom det inte går att se på en illumination ifall något är stickat eller inte. Skulptur går ju däremot och om jag inte minns fel är det i Linköpings domkyrka man kan se en stickad hatt av typen ganska liten slokhatt med uppvikt brätte som verkar vara stickad.
Från 1500-talet finns bevarade stickade baretter och här är en länk til en tjejs beskrivnign av hur hon gjorde en hatt från 1583:
http://home.att.net/~mmcnealy/Diaries/K ... agiana.htm

Eva
Eva Andersson

Inläggav Karin » 26 februari 2004, 09:58

I "Textiles and clothing" s 72 beskrivs några fragment av stickade mössor från 1300-talet. Där kan du läsa om masktäthet och annan teknisk fakta. Jag har inte läst hela texten, men vad jag har sett var de inte valkade.

Karin
Karin

Inläggav Martina » 26 februari 2004, 10:38

Nu har jag aldrig stickat några mössor eftersom jag inte kan sticka, men däremot har jag nålbundit en hel drös. Det bästa med att valka något är att man under valkningen kan forma om plagget och ta bort eventuella bucklor och bubblor. Låter man sin mössa torka på en hattstock, en skål eller direkt på huvudet så får den bra form oavsett hur den såg ut från början. Dessutom gör valkningen att man inte längre kan se maskorna, dvs alla ev. misstag döljs! Mitt tips till dig är att bara börja sticka och inte bry dig så mycket om mönster. Använd ett rent, obehandlat ullgarn såsom lett-lópi, Peer Gynt, Sv. ullgarn el. dyl. och ta till ordentligt i storleken. Sticka fast utan att det blir för hårt.

Lycka till

/Martina
Martina

Inläggav Love Ersare » 26 februari 2004, 15:23

Ok, tackf ör all hjälp, nu bord ejag väl kunna komma igång snart :) men två frågor återstår, vilken modell bör den ha? jag ahde tänkt på såna mycket enkla runda mössor utan brätte, bara som en liten skål, funkar det? Och valkninegm? är det bara att gnugga med såpa och vatten?

MVH
/Love
Love Ersare

Inläggav Karin » 26 februari 2004, 15:39

Valka gör man genom att gnugga med såpa och varmt vatten, gärna mot en lite skrovlig yta.

Karin
Karin

Återgå till Kläder och textila hantverk