[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Särk

Särk

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Särk

Inläggav Lyssa » 16 februari 2004, 21:13

Hur såg egentligen en särk ut på sent 1300t/tidigt 1400t?
Var den långärmad?
Lång? Kort?
Vid? Tajt?
Urringad?
Snörad?
Ofärgad? Vit? Gul?
av Linne? Ylle?

Som ni ser är jag inte säker på vilken av alla myter om särkar som är sanna. Man har sett det mesta och är lätt förvirrad.
Tacksam för lite hjälp [:I]

Ha det gnuttigt (ni minns väl gnuttarna?!)
Lyssa

Inläggav Arnaud Guillaume » 17 februari 2004, 08:37

Här är en sida med bilder ur Wenceslaus-bibeln, ca 1390. Döm själv! [:)]

http://tulgey.browser.net/~jenne/bohemi ... epers.html
Arnaud Guillaume

Inläggav Eva Andersson » 17 februari 2004, 10:47

Enligt uppgift försvann särken under andra världskriget. Snyft [:(]

Eva
Eva Andersson

Inläggav Lena » 17 februari 2004, 14:53

Med tanke pa att jag sitter pa jobbet och inte har tillgang till mina bilder och anteckningar, sa blir det har ett mycket kortfattat och generellt svar (forlat...).

Det verkar som om bade axelbandssarkar och langarmade sarkar forekommer tamligen parallellt under lang tid. Det verkar inte finnas nagon direkt evolution i alla fall. Badflickornas sarkar _behover_ ju inte vara vad anstandigt folk kladde sig i. Likasa bor man ta barnsangsbilder med en nypa salt. Fraga dig alltid vem som visas. Om det ar ett helgon, sa kanske kladvalet var proprare an vad vanligt folk valde. Jag har for mig att jag sett en bild pa St Anna (?) med inte bara langarmad sark, utan aven langarmad kjortel och dok och sloja, vilket jag personligen tycker ar lite overkurs, om man just da haller pa att foda barn.

Har du rad, anvander du silke eller linne - annars blir det ylle. Vad linne kostar jamforelsevis med ylle, eller med andra produkter under 1380-1420-talet vet jag inte, och du far nog kolla pris-kallor om du kanner dig fattig nog att forsaka det skona linnet i "forman" for ylle.

For urringning och allman skarning, kolla pa manuskript och malningar fran denna tid. Om damerna har djupt urringade klanningar och man inte ser nagon sark, sa ar troligen aven sarken urringad.

Jag kan tyvarr inte ge dig battre svar an sa. Hittar du intressanta bilder far du garna dela med dig.

Eva: Har du kalla for att sarken forsvann, eller ar det bara horsagen?
Julia: Ar mycket nyfiken pa bonusbilderna!

/Lena
Lena

Inläggav Ingrid Storrø » 17 februari 2004, 15:35

Den ermeløse serken har vært diskutert litt rundt omkring på forskjellige kostymemailinglister, blant annet h-costume. Den kom visst originalt fra en bok av Moriz Heyne som ble utgitt i 1903, og ble funnet i Rahnis slott i det som tidligere var Øst-Tyskland, i 1867. Den forsvant fra slottet etter andre verdenskrig og det vites ikke hvor den er nå. Noen på lista hadde skrevet til slottet og spurt men de hadde ingen aning (eller de fikk ikke svar - jeg husker ikke akkurat nå). Det er antatt at den forsvant da russerne tok slottet i forbindelse med frigjøringen.

Colleen McDonald har skrevet på H-costume at hun har fått de relevante passasjene fra Heyne oversatt (den er originalt på tysk), og at den hevder at serken ble funnet sammen med andre ting fra tidlig 1300-tall, at den er 70 cm. lang og at den er et kvinneplagg (men det står ikke hvordan de avgjorde det).
Ingrid Storrø

Inläggav Vix Hq » 17 februari 2004, 22:45

När vi ändå är inne på särkar och underkläder...

Jag surfade runt härom dagen på jakt efter avbildningar på vävstolor, men hamnade i de mindre sedesamma regionerna och hittade följande bild på ett lättklätt par från slutet av 1400-talet:

(hoppas länken får plats...jag glömmer alltid bort koden för att snygga till dem [:I])

Mannens "kalsonger" ser väl ut som de brukar, men kvinnans lilla söta "underkjol" har jag inte stött på förut. Vad tror ni om den? Är den ditmålad för anständighetens skull, symboliken, eller är det något som kanske användes?

Sidan bilden är hämtad ifrån rekommenderas i övrigt oxå:

Search and enjoy!

/Vix
Vix Hq

Inläggav Karin » 17 februari 2004, 23:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

När vi ändå är inne på särkar och underkläder...

Jag surfade runt härom dagen på jakt efter avbildningar på vävstolor, men hamnade i de mindre sedesamma regionerna och hittade följande bild på ett lättklätt par från slutet av 1400-talet:

(hoppas länken får plats...jag glömmer alltid bort koden för att snygga till dem [:I])

Mannens "kalsonger" ser väl ut som de brukar, men kvinnans lilla söta "underkjol" har jag inte stött på förut. Vad tror ni om den? Är den ditmålad för anständighetens skull, symboliken, eller är det något som kanske användes?

Sidan bilden är hämtad ifrån rekommenderas i övrigt oxå:

Search and enjoy!

/Vix
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Trevlig bild! Vet du land och år den är ritad eller måste jag kolla igenom alla böckerna på sidan?

Vad gäller särkar har jag sett en bild där några flickor i ärmlösa särkar springer runt och badar i naturen för sig själva. De har också tunna linnetyg knutna runt midjan som bälten. De arbetar alltså inte som badflickor. I alla fall inte just då. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag hittade bilden. Den fanns i alla fall längst ned på en sida med text, kanske på "Web gallery of art".

Däremot tycker jag att det känns ganska fånigt med en ärmlös särk. Man vill ju gärna att den undre särken ska skydda ylleklänningen mot svett. Jag svettas mest i armhålorna, som inte täcks av en ärmlös särk. Tyvärr har jag inte sett belägg för en särk med ärmar från sent 1300-tal, men jag skulle gärna vilja ha det. Men det verkar ju som om Lena har belägg för långärmade. Jag tar väldigt gärna del av dem så fort du hittar dem.

Men vi kan väl i alla fall komma överens om att särkar vanligtvis var av vitt linne? Jag har alltid tänkt mig att de har en rak skärning, alltså inte figursydda eller snörade. Men nu när jag tänker efter har jag inga direkta belägg för det.

Karin
Karin

Inläggav Eva Andersson » 17 februari 2004, 23:38

Jag måste säg att den gravida kvinnan på bilden Vix länkade till (med underkjolen) ser ut precis som jag känner mig när jag kommer hem från jobbet [:)] (Och då är jag ändå halvtidssjukskriven nu.)

Eva
Eva Andersson

Inläggav Vix Hq » 17 februari 2004, 23:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Trevlig bild! Vet du land och år den är ritad eller måste jag kolla igenom alla böckerna på sidan?
<font face="Times New Roman">
Nej då, även om det snudd på är snudd på värt att göra det! [;)]

Här är all info från sidan:</font id="Times New Roman">
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><b>Full reference manuscripts</b>
<b>The Hague, MMW, 10 A 11</b>

Contents:
Augustine, La Cité de Dieu, Books I-X (translation from the Latin by Raoul de Presles)

Place of origin, date:
Paris, Maître François (illuminator); c. 1475-1480

Material:
Vellum, ff. 467, 440x300 (270x185) mm, 2 columns, 46 lines, littera hybrida. French. Binding: 18th-century brown leather (c. 1769)

Decoration:
11 miniatures (230/210x187 mm); 275/277 column miniatures (120x80 mm); decorated initials with border decoration

Provenance:
Made for Jacques d''Armagnac, Duke of Nemours (d. 1477) and continued for Philippe de Commines (1447-1511; coat of arms on snede#. Purchased in 1751 at the sale of J.-A. Crozat by L.-J. Gaignat; purchased in 1769 at his sale at G.F. de Bure le Jeune in Paris by G. Meerman (Febr., lot 242); purchased between 1815 and 1824 by W.H.J van Westreenen

Annotation:
Volume II: Nantes, BM, fr. 8

Book 7, 2

Woman in bed; naked couple embracing; Janus appears first at the moment of conception, after the tasks are divided among deities; between them Saturn and Juno (background)

Maître François (illuminator)

Fol. 312v: min.

120x80
Vix Hq

Inläggav Karin » 17 februari 2004, 23:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

Place of origin, date:
Paris, Maître François (illuminator); c. 1475-1480

Det var det jag ville veta. Tack!

Karin
Karin

Inläggav Shadilly » 17 februari 2004, 23:53

*TOTAL SPEKULATIONSVARNING, FÖLJANDE HELT UTAN HISTORISK KÄLLANKNYTNING* Alltså, jag har som lajvare i situationer då jag vet om att jag riskerar att blotta mer privata delar om inte åtgärder vidtas, använt mig av stenåldersskynket. (Tyvärr har jag inte boken där jag läste om det i minnet) Kan det vara en sådan sak den kramiga kvinnan bär?
Det fungerar enligt följande. Tag ett någorlunda smalt tygstycke (eller tillräckligt bred skinnremsa om man vill det) och lägg det mellan benen ala libresse. Knyt en rem om livet och låt tyget hänga ner över remmen framtill och baktill. Du får då en slags tangatrosa och helslitsad kjol i ett. Hur lång man vill ha den bestämmer tygets längd, hur mycket den täcker fram och bak bestämmer bredden. Är den tillräckligt bred kan man lägga kanterna omlott. Känns det mera som libero än libresse kan man klippa ur lite på mitten så tyget får timglasform.
Det fungerar alldeles ypperligt och man kan klättra över staket med heder och ära i behåll. ;)
Shadilly

Inläggav Ny Björn » 18 februari 2004, 00:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Shadilly</i>

jag har som lajvare i situationer då jag vet om att jag riskerar att blotta mer privata delar om inte åtgärder vidtas, använt mig av stenåldersskynket. (Tyvärr har jag inte boken där jag läste om det i minnet)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Låter som [url="http://www.archaeologiemuseum.it/p2260_uk.html"]ländklädet[/url] från Ötztal - Ismannens alltså. [url="http://www.sintermeerten.nl/projecten/geschiedenis/projecten/Oetzi_en/%D6tzi_lendendoek_groot.htm"]Här[/url] finns en större bild.

/N B
Ny Björn

Inläggav Ingiz » 18 februari 2004, 11:20

Karin<--Jag svettas jättemycket och är inte det minsta värmetålig. Under sommarmånaderna sitter jag i skuggan eller ligger i vår lägenhet med takfläkt och flämtar och bälgar i mig vatten.

Jag har tidigare frågat Eva angående hur många lager man hade på sig. I mitt fall ca 1450-tal har man en kortärmad särk, som de bilderna ovan, en långärmad underklänning, sedan en mellanklänning i ylle och därefter hade man en överklänning i ylle. Du verkar mest inriktad på 1300-tal och då kan jag tänka mig att man hade en särk (kortärmad i linne), en underklänning (långärmad i linne) och överst din överklänning av ylle. Då är din ylleklänning skyddad av underklänningen.

Snälla Eva rätta mig om jag har missuppfattat dig eller om mitt minne sviker mig.

Eftersom det varierar hur mycket jag har på mig under mina klänningar tycker jag det känns skönt att ha en särk om man ska sova med andra. DÅ kan man utan att skämmas ta av sig till särken och sedan hoppa ner under täcket och sedan ta av sin särk eller sova i den om man så vill. Särken är också praktisk att ah under underklänningen om man har en lagom uringning (den är faktiskt inte så stor som det kan låta den är helt ok och lagom) i över och underklänningen för den kan lixom hålla brösten på plats och skyla dem när man lutar sig frammåt. Det sistnämnda kan man i och för sig tycka är mitt problem om jag misslyckas med mina uringningar.

Hoppas jag inte rört ihop kuddar och morötter och att det var till någon hjälp.

/Ingiz
Ingiz

Inläggav Karin » 18 februari 2004, 11:41

Jag brukar sova i min långärmade särk, så till det behöver man ju inte en ärmlös.

Jag skulle bli jätteglad över bra källor på vilka olika klädeslager man hade under sent 1300-tal och sent 1400-tal, men det får väl bli på en annan tråd. Men om någon har källor för långärmad särk / linneklänning får ni gärna dela med er här.

Karn
Karin

Inläggav Lena » 19 februari 2004, 14:51

Har nu hittat lite langarmade sarkar:

Les tres riches heures (1412-16):
http://humanities.uchicago.edu/images/heures/june.jpg

Tacuinum sanitatis (1390-1410):
http://www.godecookery.com/tacuin/tacuin39.htm

Maciejowski-bibeln (1250):
http://www.medievaltymes.com/courtyard/ ... tm42vc.gif

Grimani breviary (1490-1520):
Skordebild. Hittar den inte pa natet langre. Ifall nagon har den, sa far ni garna dela med er...

Det finns sakert fler. Vi far ga ut och leta!

Haller for ovrigt helt med Karin om att armlosa sarkar inte skyddar sa varst bra mot armsvett. Sa, a) det var bara de som arbetade lattkladda/med hog vattenkontakt som anvande dessa, b) man brydde sig inte sa mycket om svettdoften. Vem vet?

/Lena
Lena

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk