[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Kvinnokläder under underklänningen...

Kvinnokläder under underklänningen...

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav camilla » 15 januari 2007, 17:51

tilbage til særkene/mellemdragterne fra Rauma - har nogen set eksempler på særke med delt liv- og skørtstykke? på alle de gengivelse jeg har kunnet finde fra 1400-tallet synes særkene at være i hele stykker - med eller uden ærmer og af og til snøret fortil. men jeg har ikke kunnet finde nogen eksempler på adskilt liv og skørt??? nogen der har set det?
/Camilla
camilla

Inläggav Eva Andersson » 15 januari 2007, 18:17

Jag har för mig att jag sett just sena, tyska bilder på särkar med söm i midjan. Men var? Dessutom kan det ju också vara mellanplagget. Eller bara jag som har dåligt minne och inbillar mig saker.

/Eva
Eva Andersson

Inläggav camilla » 16 januari 2007, 13:19

orv spændende om man kunne finde nogen - jeg vil forsøge at lede også. Det kunne jo også give mening når selve overdragten havde et sådant snit at også særk og mellemdragter kunne følge samme tilskæring?
Der findes forresten et lille fragment af en barnedragt i Lödöse, stykket er meget lille og det er svært at sige noget om det, men det kan være del af en kjortel, der er skåret på samme vis som rauma-dragten - altså med syning midt for og bag i stedet for i siderne - men uden adskilt overdel og underdel. Jeg så stykket, men det er så fragmentarisk at denne tolkning er noget usikker, jeg er ikke selv ferm nok til at kigge på dragtstykker og udregne snit og konstruktion. Lödöse-fragmentet er desuden i uld og menes at være 1300-tal, men det er et interessant snit eftersom Herjolfsnæs-dragterne ellers har for- og bagstykke med kiler og ikke to sidestykker sammensat med kiler.
/Camilla
camilla

Inläggav Louise Schelde » 16 januari 2007, 22:40

Ja det ville lyde meget oplagt at særken havde det samme snit som mellemklædningen. Kan i hverfald selv mærke at hvis der er for meget stof i særken og der kommer for mange folder under uldkjolen så gør det ondt, klemmer og klør. Så en velsiddende særk må da være at fortrække til de stramme overdele i 1400tals kjolerne.

Syntes ikke umiddelbart at jeg kan huske at have set nogle. Men gik så igang med at søge.

Fandt denne, hvor der muligvis kan være en overskæring i taljen. Men det er et meget lille billede, og svært at se selv om man sætter det op på 100% De streger man ligesom kan ane kan også være løse bælter/skærf, idet dette ses på mange af de øvrige badescener med unge piger og spande. Men hvad siger i?
http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/m ... den_b.html

Og må desværre sige at det er lige det eneste jeg har kunnet finde. Men der findes en del billeder af unge kvinder med mellemklædninger der er skåret ved taljen. Både med lange ærmer og med korte til påsætning af løse ærmer.

Men syntes det lyder meget spændende med fundene i Uvdal og har allerede bestilt kopier fra statsbiblioteket, så jeg får dem på mandag. Camilla ved du hvornår den næste Nesat udkommer?
Louise Schelde

Inläggav camilla » 16 januari 2007, 23:38

hmm jeg kunne ikke rigtigt se noget på billedet, de minder meget om dem der ellers ses andre steder i velislav-biblen, hvor kvinderne af og til har et bælte i midjen. af en eller anden grund tænker jeg Rauma-dragterne hører til i anden halvdel af 1400-tallet og har højt liv under barmen og til dels tillempet V-udskæring. Jeg placerer dem i forbindelse med den "burgundiske" dragt fra anden del af 1400-årene men som også findes i Norden, f.eks. jævnligt afbildet af Albertus Pictor i Uppland. Jeg gennemgik mine Albertus Pictor billeder, men fandt ingen særke.
Jeg ved ikke hvornår næste Nesat udkommer - eller om den er udkommet. de har det med at blive forsinket flere år- desværre. det er ved at være nogle år siden selve seminaret blev holdt.
/Camilla
camilla

Inläggav camilla » 16 januari 2007, 23:47

Jeg skrev forresten en lille smule om barnedragten fra Rauma engang til et hæfte for Bornholms middelaldercenter. det hed noget med børns klædedragter i middelalderen og udkom i 2004. det er en meget letlæselig publikation og er altså ikke hverken teksttung eller veludstyret med fodnoter, men der er en skitsetegning af dragten fra Rauma. den fås også på kunstindustrimuseets bibliotek og på bibliotek.dk, samt på bornholms middelaldercenter.
camilla

Inläggav Louise Schelde » 17 januari 2007, 13:37

Nej jeg kom også frem til, da jeg havde logget af, at det bare var bælter/skærf. Men blev glad da jeg læste om billdkilderne på den burgundiske dragt i norden....Det har jeg kigget efter længe. Tak! [:)]
Louise Schelde

Inläggav camilla » 17 januari 2007, 22:54

jeg kan sende dig nogle billeder, jeg har fotograferet ganske mange albertus pictor.
camilla

Inläggav Malin Berglund » 18 januari 2007, 14:33

1400-tals Särkar som är avskurna i midjan:

Det finns bilder i Martin Opifex's Jason och Medeea där hon har ett underplagg som defenitivt verkar ha en söm i midjan.

Det finns även en bild på en kvinna som drejar i förd särk med midjesöm. Har ingen aning varifrån den kommer men tippar på 13-1400-tal.

Finns även några exempel på Tjeckiska badhus damer. På vissa är det helt klart ett skärp men på andra kan man undra om det är ett skärp eller ej som som de har i midjan.

På In Nova Corporas hemsida finns även en bild på en särk som är avskuran: http://tinyurl.com/2pvoo6

Sen finns det flera bevarade och nedskrivna exempel där man tar ett finare tyg på de delar som syns och ett lite grövre där det inte syns. Det medför oftast en söm i midjan.
Detta var även vanligt bland överklassen.
Om man går till 1500-tals materialet så finns det en bevarad svartsticksbroderad särk som är just gjord så. Snyggt broderad på de bitar som syns, ersatt med annat lite grövre tyg där det inte syns.
Malin Berglund

Inläggav Karin » 18 januari 2007, 16:40

Jag har aldrig hört talas om Martin Opifex's Jason och Medeea. När är den ifrån? Finns det något på nätet?

Karin
Karin

Inläggav camilla » 18 januari 2007, 18:20

Dette var jo ganske interessant!!
Jeg kender heller ikke den kilde Karin nævner. Kan du finde damen som drejer på nettet - nu du nævner den tror jeg at jeg har set den før,men husker den ikke helt. jeg ser for en kvinde i type tysk frisure og dragt (undertøj) omkring år 1500, men kan tage helt fejl.
camilla

Inläggav Eva Andersson » 18 januari 2007, 22:55

Överdelssärkar, dvs där överdelen och ärmarna är i ett finare tyg och nederdelen i grövre linne är ju väl kända från seare perioder, men varken de eller de bevarade särkarna från 1500-talet är ju snäva i livet;man har skarvat plagget, men det har den vanliga raka, vida skärningen

/Eva
Eva Andersson

Inläggav Malin Berglund » 19 januari 2007, 08:36

Jag vet att Martin Opifex har funnits online nånstanns, men som vanligt så vet jag inte var. Har dock en underbar tysk bok som heter "Liebesfreuden im mittelalder" ;) där den också finns med.
Där står det: Martinus Opifex, einer mittelhochdeutchen Handschrift der Historia Troiana des Guido de Columna, um 1450; Wien, Österreichische Nationalbibliothek, Cod 2773
Just den med underkläderna tror jag är fol 17r.
I min bok så ser man några flera bilder, bla att Jason har svarta stringliknande kalsonger på sig. :D

Damen som drejar har jag laddat ner på min hårddisk, för två år sen. Har ingen aning om varifrån hon kommer heller, men lägger upp den i min photobucket. Stoppar in två bilder till, en tjeckisk bad-dam bild och Martin Opifex bilden:
http://s5.photobucket.com/albums/y168/malinin/

Ah, jag fattade det som om det vara bara särkar med delade under och överdelar som det gällde, inte att de skulle vara tighta. :)
Malin Berglund

Inläggav Eva Andersson » 19 januari 2007, 09:15

Diskussionen om de delade särkarna började med att handla om särkar som stöd för bysten.

/Eva
Eva Andersson

Inläggav Lena » 20 januari 2007, 00:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Malin Berglund</i>

Det finns även en bild på en kvinna som drejar i förd särk med midjesöm. Har ingen aning varifrån den kommer men tippar på 13-1400-tal.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bilden kommer från ett spelkort daterad till mitten av 1400-talet. Det finns nu i konsthistoriska museet i Wien. Citerar ur D. Gaimsters bok <i>German Medieval stoneware 1200-1900</i>: "A presentation of a female potter (Hefneryn) on a mid-15th-century playing card, made as part of a set (Hofämterspiel) divided into four suits with the arms of Germany, Bohemia, Hungary and France and illustrated with Habsburg court official, servants and tradesmen. The combination of shields of arms on the cards links the set to Ladislaus "Postumus", Habsburg king of Hungary and Bohemia (after 1453) and, until his death in 1457, the intended husband of Madeleine, daughter of Charles VII of France. The potter is number II in the Bohemia suit." (bildtext, figur 2.1)
Lena

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk