Jag blir helt överlycklig! fler än jag som har samma huvudbry.
Jag ahr hört talas om dessa virkade bindor, tygblöjor och annat. Men fräsmt av allt har jag alltid funderat på just det här med vad man hade under sin klännign och hur löste man det under mensen?
På alla evenemang där jag har kjol går jag utan underkläder, mest för att jag vill inte ha ett par rosa string med snobben på om jag skulle falla o kjolen åka upp, då får folk hellre se halva härligheten. På evenemagn där jag har byxor på har jag oftast moderna trosor under även om det tar emot en aning. Ska sy mig ett par brokor.
Men som någon skrev så kunde kvinnorna gå omkring och blöda mitt i månaden så det droppade på golvet. Alla som har prövat detta (frivilligt eller ofrivilligt) vet att blod som håller på att torka blir kallt och klistrigt och när det väl torkat så kliar det något ofantligt.
Så de kvinnor som gick utan underkläder o mensade ner sina lår måtte ha haft viljestyrka att itne klia och torka av där stup i ett....
nu är detta inget jag behöver bekymra mig om då jag har p-stav och slipper min mens (yay!

)
men det finns kanske dom som vil lvara så hardcore det bara går?
Men jag har också hört någon variant om ett linneklut som fylls med mossa av olika slag och som sedn förs in i underlivet som en tampong. Om detta har verklighetsförankring eller ej vet jag inte, det är min mormor som berättade det. Och någon vidare förklaring finns itne att få från henne.
Men kan man då utgå ifrån att mens och en kvinnas underkläder redan i forntid var til lviss del tabubelagt? Eftersom det itne verkar finnas ngn vidare information om det förutom den här boken som baserade sig på 1800-tal.
Kanske hade kvinnan ett sorts brokor just enbart för sin menstruationsperiod? som hon fyllde med klutar och annat under vintern o tvättade på vårkanten?