[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Kvinnokläder under underklänningen...

Kvinnokläder under underklänningen...

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Renika » 28 augusti 2006, 19:00

Läste faktiskt en notis i den senaste Katarina de Medici-biografin om att hon var den som förde med vanan att bära underbyxor till Frankrike, i Italien tycks de ha varit lite mer framsynta.. eller inte, underbyxor i brokad? Ajaj...
Renika

Inläggav camilla » 30 augusti 2006, 12:19

Med hensyn til mens er der også andre forhold der spiller ind på menstruationscyklus, f.eks. vægt og aktivitetsniveau og ikke kun graviditet. ved lav vægt bliver menstruationen mindre foruden mere uregelmæssig. det samme gælder i øvrigt ved svær overvægt. ved højt aktivitetsniveau bliver menstruationsperioden kortere og i øvrigt lettere (mindre blod)- i nyere tid kendes det fra sportsfolk, der ofte blot har lette mensesperioder på omkring 3 dage, mod inaktive kvinder der ofte kan have en mensesperiode på op til 7 dage.
Der findes en artikel om menstruation i middelalderen på:
http://www.middelaldercentret.dk/aktivitetsindex.htm
camilla

Inläggav camilla » 30 augusti 2006, 12:20

artiklen findes i centrets nyhedsblad
camilla

Inläggav Fågelblå » 1 september 2006, 11:30

Jag blir helt överlycklig! fler än jag som har samma huvudbry.

Jag ahr hört talas om dessa virkade bindor, tygblöjor och annat. Men fräsmt av allt har jag alltid funderat på just det här med vad man hade under sin klännign och hur löste man det under mensen?

På alla evenemang där jag har kjol går jag utan underkläder, mest för att jag vill inte ha ett par rosa string med snobben på om jag skulle falla o kjolen åka upp, då får folk hellre se halva härligheten. På evenemagn där jag har byxor på har jag oftast moderna trosor under även om det tar emot en aning. Ska sy mig ett par brokor.

Men som någon skrev så kunde kvinnorna gå omkring och blöda mitt i månaden så det droppade på golvet. Alla som har prövat detta (frivilligt eller ofrivilligt) vet att blod som håller på att torka blir kallt och klistrigt och när det väl torkat så kliar det något ofantligt.
Så de kvinnor som gick utan underkläder o mensade ner sina lår måtte ha haft viljestyrka att itne klia och torka av där stup i ett....

nu är detta inget jag behöver bekymra mig om då jag har p-stav och slipper min mens (yay! :D)
men det finns kanske dom som vil lvara så hardcore det bara går?

Men jag har också hört någon variant om ett linneklut som fylls med mossa av olika slag och som sedn förs in i underlivet som en tampong. Om detta har verklighetsförankring eller ej vet jag inte, det är min mormor som berättade det. Och någon vidare förklaring finns itne att få från henne.

Men kan man då utgå ifrån att mens och en kvinnas underkläder redan i forntid var til lviss del tabubelagt? Eftersom det itne verkar finnas ngn vidare information om det förutom den här boken som baserade sig på 1800-tal.

Kanske hade kvinnan ett sorts brokor just enbart för sin menstruationsperiod? som hon fyllde med klutar och annat under vintern o tvättade på vårkanten?
Fågelblå

Inläggav Sara Lundström » 1 september 2006, 16:45

> Men fräsmt av allt har jag alltid funderat på just det här med vad man hade under sin klännign och hur löste man det under mensen?

Under sin klänning hade man särk och strumpor.

> Men jag har också hört någon variant om ett linneklut som fylls med mossa av olika slag och som sedn förs in i underlivet som en tampong. Om detta har verklighetsförankring eller ej vet jag inte, det är min mormor som berättade det.

Det har ingen verklighetsförankring.

> Kanske hade kvinnan ett sorts brokor just enbart för sin menstruationsperiod? som hon fyllde med klutar och annat under vintern o tvättade på vårkanten?

Låt oss säga som så att det inte finns några som helst indikationer på att något sådant skulle vara fallet. De tidigaste svenska skriftliga beskrivningarna av bindor el dyl beskriver saken på ett sätt som tyder på att det rör sig om en nymodighet. Och de är från 1870-talet.
Sara Lundström

Inläggav Sara Lundström » 1 september 2006, 16:57

Min personliga åsikt: varför är det så otroligt viktigt för folk att konstruera indikationer på den historiska korrektheten hos saker de behöver för sin bekvämlighet? Om man vill ha trosor är det väl bara att ha det! Behöver man tamponger är det väl bara att plugga på! Det har väl ingen annan med att göra.
Sara Lundström

Inläggav Vix Hq » 1 september 2006, 18:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>
> Men jag har också hört någon variant om ett linneklut som fylls med mossa av olika slag och som sedn förs in i underlivet som en tampong. Om detta har verklighetsförankring eller ej vet jag inte, det är min mormor som berättade det.

Det har ingen verklighetsförankring.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jodå, lite verklighetsförankring har det, fast inte under medeltid och inte som mensskydd! I antikens Rom använde kvinnor en "tampong" av ull som preventivmedel. Steget därifrån till menskydd - till linneklut osv är inte så långt. Ni vet hur lätt saker blir "sanning" - se bara tråden om de afrikanska "solstolarna"...

/Vix, som inte försöker konstruera HK av något, utan bara är nyfiken om det finns något i samtida (medeltida) källor som tar upp kvinnors menstruation.
Vix Hq

Inläggav Aquinnah » 1 september 2006, 22:52

Kan någon förklara fèr en som inte kan mycket om sån't här: Vad är brokor?
Aquinnah

Inläggav griskroppen » 2 september 2006, 11:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Aquinnah</i>

Kan någon förklara fèr en som inte kan mycket om sån't här: Vad är brokor?

(en blind leder en blind...)
Nuförtiden kallas det kalsonger :-) På medeltiden var de ofta,
men inte alltid, av boxershortssnitt. Det fanns mindre, troslika
modeller, och rejälare, med ganska långa ben.

Kallas braies eller breeches på utrikiska, om du vill googla på dem.
griskroppen

Inläggav Fågelblå » 5 september 2006, 14:49

wow..... snacka om att känna sig överkörd.... :/

Anyway, tack för verklighetsförankrandet.
Fågelblå

Inläggav Sara Lundström » 5 september 2006, 22:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Fågelblå</i>

wow..... snacka om att känna sig överkörd.... :/

Man blir lätt lite less när man sagt samma sak 20 gånger och andra sagt samma sak, t o m i den här tråden, man har lagt fram belägg på belägg och t o m angett referenser, och folk ändå ska försöka anpassa verkligheten efter sin personliga karta. Folk levde i en annan tankevärd än vår för 500 år sen. De flesta levde i en annan tankevärd än vår bara för 80 år sen. Så är det. Att utforska den tankevärlden är de mest fascinerande aspekterna av historieintresset, tycker jag.
Sara Lundström

Inläggav my_mmy » 6 september 2006, 00:50

Om man kan fa vara 'devil's advocate' ett ogonblick.

Det ar ju ocksa sa att detta forumet handlar ocksa om hur vi sjalva aterskapar historia rent praktiskt. Visst ar det troligen ett modernt huvudbry, detta med att handskas med mensen i sina drakter. Men det ar reellt. Liksom de flesta historiepysslare inte klarar att inte duscha/tvatta haret under langre perioder, sa klarar de flesta inte att lata blodet rinna. Men det ar ju i var natur (for vi ar historienotter) att forsoka hitta historiska losningar (eller i alla fall inte moderna), aven om sjalva problemet kanske ar mer modernt.

Visst kan man valja att ga modernt under till. Sjalv gav jag tex upp tanken pa att inte ha moderna underklader nar jag ammade, efter tre omgangar mjolkfeber. Visst ar det HK att do av det, men jag tyckte att det vore att ga for langt for min hobby. Och det ar helt legitimt tycker jag, liksom att "bara plugga pa" som Sara uttryckte det. Det ar ingen som har under mina kjolar att gora, i det sammanhanget.

Men vi vet ju da att i atminstone ett fall hade medeltida folk problem med kroppsutsondringar, och de kom upp med en losning pa detta (kvinnan pa Gronland). Om man da generaliserar och sager att det ar en HK-losning pa problemet med kroppsliga utsondringar, och man foredrar att handskas med sina egna pa detta viset, sa ar det val bara kul? Var och en till sitt.

Det ar ju inget samre an att fundera ut ett medeltida satt att tvatta haret regelbundet, aven om man troligen inte gjorde det heller. Eller ata pa moderna tider, eller tvatta klader, eller bo i talt sa ofta som vi gor och med sa mycket prylar dartill.

/maggie
my_mmy

Inläggav Karin » 6 september 2006, 09:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by my_mmy</i>

Men vi vet ju da att i atminstone ett fall hade medeltida folk problem med kroppsutsondringar, och de kom upp med en losning pa detta (kvinnan pa Gronland).

Vilken kvinna på Grönland? Finns det nämnt i den här tråden? Jag kan inte hitta det.

Karin
Karin

Inläggav Lena » 6 september 2006, 10:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by my_mmy</i>

Men vi vet ju da att i atminstone ett fall hade medeltida folk problem med kroppsutsondringar, och de kom upp med en losning pa detta (kvinnan pa Gronland).

Vilken kvinna på Grönland? Finns det nämnt i den här tråden? Jag kan inte hitta det.

Det namndes i menstruationslanken fran Middelaldercentret som lankades till i traden. Det star ocksa utforligare i den gamla Herjolfsnesboken (Norlund), dock bland skeletten, sa det ar en sak man latt missar.

/Lena
Lena

Inläggav Martina » 6 september 2006, 11:29

Jag hittar inte länken!
/Martina
Martina

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk