Hur ser din dräkt ut?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Tom Johannesson » 10 november 2010, 23:41

Gimp:
Ser jäkligt bra ut.
Blir sugen på att se baksidan på kjorteln. Hur är dekorationen där?
Tom Johannesson

Inläggav Vendel » 11 november 2010, 00:38

Ser stiligt ut Gimp. Gillar speciellt färgkombinationerna.
Vendel

Inläggav Fiskinfluensan » 11 november 2010, 08:03

Oooh, beröm! [:D]

Cotehardien har knappar, ja. De går för tillfället ner till höftknölarna ungefär, men är tänkta att gå hela vägen ner. Jag sydde dock ihop den framtill för att kunna ha den på Söderköpings gästabud, och därför har det dykt upp två förargliga små veck. Jag tänkte därför vänta med att visa upp hela härligheten tills jag har sytt alla knappar på plats.

/Julia, som känner sig stolt över att få beröm från duktigt folk

"Du kan smörja in mig i honung och kalla mig Farbror Fisk!"
Fiskinfluensan

Inläggav Mary-Lou » 12 november 2010, 07:48

Fiskinfluensan och Gimp- snygga saker!
Jag håller med- Houppelanden är toppen :)
/ Maria
Mary-Lou

Inläggav Vendel » 13 november 2010, 18:46

BildBild
BildBild

En liten uppdatering på garderoben.
De två översta är baserade på Skjöldehamnsfynden. Den första dräkten är egentligen avsedd för att ha på båten så blinget är lite out of place.

/Ville
Vendel

Inläggav Eric Hejdström » 13 november 2010, 19:30

Gillar du inte fotografer Ville? Du ser lite lagom "munter" ut, ha ha. Stiligt seglarställ!
Eric Hejdström

Inläggav Vendel » 13 november 2010, 19:50

Vad kan jag säga? Jag är en glad kille =)
Vendel

Inläggav Andrea » 13 november 2010, 20:22

Jag vet då inte om jag sett något finare än bilden på den lille pôjken.

Vi får se när jag tagit lite fina bilder på mina kläder så får dom också komma upp här. :)
Andrea

Inläggav Matti » 13 november 2010, 22:51

Snygga stassar Vendel! Har planerat någon form av skinnkjortel av mer järnåldersnitt, alternativ knåpa ihop en dräkt för en Tornedaling 1000-1300.
Matti

Inläggav Mary-Lou » 14 november 2010, 08:12

Snyggt!! man kanske skulle börja leka Viking istället. Ni blingar så snajdigt..
Mary-Lou

Inläggav Matti » 14 november 2010, 12:45

Nah... det finns så många vikingar redan. Men jag skulle vilja leka finne/same/balt från det som kallas sen järnålder/korstågstid, vilket sammanfaller med vikingatid och tidig medeltid. De bästa blingarna är finnarna och balterna, och samerna vet en hel del om det med!

Rekommenderar att ni söker en bok med titeln "Siksälä". Det är en rejält illustrerad redogörelse över ett stort gravfält i sydöstra Estland med mycket fina fynd, bla. textilier, och med mycket referenser till andra verk om finsk och baltisk arkeologi.

Och då de tidiga nybyggarna i södra Tornedalen hade med sig kulturella influenser ända från Karelen och baltiska influenser, sannolikt handelskontakter, kan spåras långs bottenvikens kust ifrån äldre järnålder, så finns det gott om inspiration att ta ifrån.
Matti

Inläggav Frej » 15 november 2010, 20:17

Andrea Ville är faktiskt inte så liten pôjk som man kan tro, & det lilla knytet i knät är en stycken dotter ;)

Du Ville förresten, de här bilderna du snacka om att du skulle mejla, det är aldrig skinnhistorian här inte? minns ärligt talat inte helt va vi snackade om där mer än att det var nåt jag skulle se!
Förbaskat snygg hur som helst(även om jag förstås redan sett den på hemsidan:)
Frej

Inläggav Vendel » 16 november 2010, 08:07

Jag antar att det måste vara skinnkjorteln jag skulle mejla. Jag är inte heller helt klar på allt vi snackade om. Vi småbarnsföräldrar är inte så alkoholtoleranta som på den gamla onda tiden =). Jo, Hervor är en flicka, men det spelar ju inte nån större roll. Det är ju ändå ganska svårt att se vad de är för sort innan de blir skäggiga.
Vendel

Inläggav Martin Wallgren » 16 november 2010, 09:44

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vendel</i>

Vi småbarnsföräldrar är inte så alkoholtoleranta som på den gamla onda tiden =). Jo, Hervor är en flicka, men det spelar ju inte nån större roll. Det är ju ändå ganska svårt att se vad de är för sort innan de blir skäggiga.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Word!

Mycket stiligt Ville! Är grymt imponerad. Undrar om man skulle kunna forska lite kring regnställ, sjömanskläder för senare århundraden...

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren

Inläggav Vendel » 16 november 2010, 10:40

Tackar! Jag hade den här uppsatsen lite i bakhuvet när jag börjande fundera:

http://www.elvegrimarne.se/Artiklar/vik ... klader.pdf

Läderstyckena är överlappande och sydda med hedebystygn (med vaxat tretrådigt lingarn) för att tåla väta och tuffare tag. Jag behöver inte fodra dräkten eftersom jag har en nästa exakt likadan i ylle att ha under.

Det bästa hade förmodligen varit att sy dräkten i sälskinn men det är ganska svårt att få tag på av bra kvalitet om man inte vill bryta mot lagen.
Vendel

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk