[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - mönster..

mönster..

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Visminna » 2 juni 2004, 15:23

Plockar upp en gammal tråd igen =). Hittade på handelsgillet böcker som heter "En handbok om....." tex "En handbok om den medeltida kvinnodräkten". Tänkte bara höra vad forumfolket säger om dessa. Jag har inte sett någon kommentar om dem (bra/dålig om bra vad är bra och om dåligt vad är dåligt) och heller inte särskilt mycket om de mönster som finns hos handelsgillet (är de bra -att sy utifrån, är de autentiska). Jag har set någon enstaka kommentar i förbigående om att mönstren finns när jag gjorde en sökning här på forumet men inte så mycket mer. Finns det någon som har läst dessa häften och kollat på mönstren och kan säga något om dem?
Visminna

Inläggav Andersson Gunilla » 2 juni 2004, 15:38

De här böckerna har bra bilder på dräkt men de är inte syböcker
The Fourteenth & Fiftenth Centuries
Margaret Scott
Batsford Ltd London 1986
och Medeival Panorama som jag tyvärr inte har fullständiga uppgifter om men såg den i någon annan bokrekomendation här på forumet där det kanske finns mer uppgifter
Andersson Gunilla

Inläggav Visminna » 3 juni 2004, 08:01

men är de böckerna (handelsgillets) korrekta i sin framställning av dräkterna? och hur är mönstren? Fungerar de bra att sy utifrån? Och grundas de på "bra" material? Tack för boktipsen. Det var visserligen främst ett omdömme om handelsgillets mönster och böcker jag undrade över men det är ju alltid kul att förkovra sig i fler böcker *ler*
Visminna

Inläggav Fågelblå » 4 juni 2004, 07:57

Gällande mönster från sophias ataljé, min uppfattning om dem är sådan att de är bra grundmönster för någon som inte har sytt så mycket tidigare.
som förstadräktsmönster är de ovärderliga.

däremot är jag väldigt kritisk gentemot den figursydda klänningen med klockärm, eftersom vad jag har hört och läst är det snittet inte historiskt korrekt, men det är ett underbart mönster till så sätt att det framhäver midja och byst på ett ytterst smickrande sätt och är riktigt snyggt at tha på lajv, däremot har jag itne mycket till övers för deras konstruktion av klockärmen, när jag har sytt ärmen blir det bara bläh av det hela.

När man sedan har sytt en hel del kan man ju oftast konstruera mönster själv genom att utgå ifrån en t-shirt.
Fågelblå

Inläggav Martina » 4 juni 2004, 09:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Fågelblå</i>
...men det är ett underbart mönster till så sätt att det framhäver midja och byst på ett ytterst smickrande sätt och är riktigt snyggt at tha på lajv...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, förutsatt att man har byst, midja och rumpa på rätt ställe... Har tidigare på forumet berättat om när jag sydde upp mönstret som jacka åt en kort flicka, som inte hade så lång midja som krävdes... Midjan hamnade på rumpan och jackan gick inte att stänga!
Burda säljer mönster på prinsessklänningar med betydligt bättre anvisningar och samma passform. Sofiamönstrena är helt enkelt inte gjorda av någon duktig mönsterkonstruktör!

/Martina
Martina

Inläggav Yrsa » 6 maj 2005, 10:37

Hej.

Jag har en lite fundering. Detta mönster (se länk nedan) har jag hittat på McCalls hemsida. Jag tycker modellen är snygg men jag har inte hittat några målningar eller dokument som visar att denna dräkt verkligen fanns. Är det någon som har sett något liknande och isåfall vart i världen användes den och under vilken period??

http://www.mccallpattern.com/item/M4041 ... mes&page=4

// Yrsa
Yrsa

Inläggav Eva Andersson » 6 maj 2005, 11:39

Detta är en fantasiskapelse, sammansatt av flera olika i sig historiska element.
Hatten är en avhuggen hennin, som ibland bars med slöjan upphållen av trådar. Den bärs tillsammans med Burgundisk dräkt och användes främst i Burgund, övriga Nederländerna och England.
Urringningen med snörningen är troligen plockad från Hugo van der Goes Portinari diptyk där donatorernas dotter bär denna typ av dräkt.[url="http://www.intofineart.com/htmlimg/image-10050.htm"]Rätt dålig bild[/url]. Det finns fler exempel, men alla har bärs av mycket unga flickor, och har dessutom horisontell snörning, sk. "ladder lacing. ( [url="http://www.festiveattyre.com/research/lacing/lacing.html"]Här[/url] finns snörningsanalyser och instruktioner.)
Ärmarna är inspirerade av tyskt 1500-tal, men är egentligen mer lika de gallerärmar som ingick i Gustav IIIs svenska dräkt för kvinnor.

Jag tycker du ska fundera på vilken del av dräkten du gillar bäst och välja en period där den ingår.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Yrsa » 6 maj 2005, 12:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Detta är en fantasiskapelse, sammansatt av flera olika i sig historiska element.
Hatten är en avhuggen hennin, som ibland bars med slöjan upphållen av trådar. Den bärs tillsammans med Burgundisk dräkt och användes främst i Burgund, övriga Nederländerna och England.
Urringningen med snörningen är troligen plockad från Hugo van der Goes Portinari diptyk där donatorernas dotter bär denna typ av dräkt.[url="http://www.intofineart.com/htmlimg/image-10050.htm"]Rätt dålig bild[/url]. Det finns fler exempel, men alla har bärs av mycket unga flickor, och har dessutom horisontell snörning, sk. "ladder lacing. (på [url="http://homepage.mac.com/festive_attyre/index.html"]A festive Attyre[/url]fanns snörningsanalyser och instruktioner, men just nu fungerar inte länken till den artikeln.
Ärmarna är inspirerade av tyskt 1500-tal, men är egentligen mer lika de gallerärmar som ingick i Gustav IIIs svenska dräkt för kvinnor.

Jag tycker du ska fundera på vilken del av dräkten du gillar bäst och välja en period där den ingår.

Eva
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tack Eva.
Nu vet jag lite mer om denna skapelse så får jag se vilked del av den som jag vill ha med på klänningen.

// Yrsa
Yrsa

Inläggav Eva Andersson » 6 maj 2005, 12:44

Glömde säg att det var 1400-tal de två först delarna; hatten och urringningen.

Eva
Eva Andersson

Inläggav kiim » 10 maj 2005, 01:38

jag letar efter en munkkåpa (lättare sagt än gjort) nån med tips
kiim

Inläggav Alvbåge » 24 november 2006, 19:48

Nästa vecka så ska jag lira på ett medeltidsevenemang o ska där ha tidsenlig klädsel.
Är det någon som vet vart man kan få tag på gratis mönster på internet till kläderna?
Till killar kanske jag ska tillägga.
Alvbåge

Inläggav Admin » 24 november 2006, 22:47

Alvbåge: Kolla Historiska världars dräktsida vetja...

/Henrik
Admin

Inläggav Lillith » 26 november 2006, 15:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Fågelblå</i>

däremot är jag väldigt kritisk gentemot den figursydda klänningen med klockärm, eftersom vad jag har hört och läst är det snittet inte historiskt korrekt, men det är ett underbart mönster till så sätt att det framhäver midja och byst på ett ytterst smickrande sätt och är riktigt snyggt at tha på lajv, däremot har jag itne mycket till övers för deras konstruktion av klockärmen, när jag har sytt ärmen blir det bara bläh av det hela.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Lite ot, men...
Jag tycker <i>inte</i> att det är något bra snitt för lajvkläder. Först och främs är det ungeffär lika medeltida (även fantasylajv utgår ju normalt från medeltiden) som ett par blåjeans och dessutom är modellen svår att röra sig i.
Även om det finns lajvare som tycker att det är viktigare att framhäva sin (ofta moderna) skönhet, så strävar dom flesta efter en så realistisk illusion som möjligt.
Lillith

Inläggav Martin A » 26 november 2006, 17:28

Samtidigt så skiljer man ju tydligt på lajv och reenactment.
Klart att mina kläder på lajv är väldigt medeltidsinspirerade, pga mitt reenactmentintresse, men på lajv gäller ju snarare den eviga regeln "Arrangören bestämmer. Precis allt.". Anser arr att kläder av ett visst snitt är på modet i den specifika lajvvärlden (och gärna, men inte nödvändigtvis motiverar detta på ett schysst sätt) så fixar man sådana kläder eller åker på ett annat lajv, mycket enkelt :)

Reenactment har ju ändå ett syfte att i mer eller mindre mån återskapa en vald tidsperiod. Lajv har oftast andra syften, mängden lajv som baserats på en historisk period i vår egen värld går att räkna på ena handens fingrar, även om man råkat såga av ett par av dem.
Martin A

Inläggav Vix Hq » 26 november 2006, 19:36

Tänkte bara <i>föregripa</i> en eventuell diskussion om lajv - reenactment och inställningar till HK och autenticitet i desamma och påminna om att det finns flertalet trådar som diskuterar detta ur olika vinklar i underforumet "Om historiskt återskapande". Så om någon händelsevis vill fortsätta just lajv-reenactmentdebatten, gör det där!

/Vix, moderator.
Vix Hq

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk