Inför Ystad passade jag på att sy upp en testmodell av Birgitta-huvan. Tyvärr har jag inte hunnit läsa Camillas artikel än så det blev en huva baserad på de skisser Åsa och Marc Carlson lagt upp. Hoppas att jag inte missade något viktigt! Jag fick arbeta om mönstret något för att få bra passform men försökte ändå att behålla så mycket som möjligt utav originalformen p.g.a Åsas problem.
Resultatet blev en huva som sitter som gjutet på huvudet utan att man behöver använda några band alls! Jag hade mitt hår uppsatt i två tofsar i nacken, det behövdes ingen specialfrisyr utan det var bara att trä på sig huvan och peta in luggen så var man klar! Jag hade den både under dok och hätta och det funkade perfekt. Däremot ser man lite ut som ett egg-head i bara huvan utan något till. På den andra Martina, som har längre hår än jag, såg den mycket snyggare ut eftersom den blev bulligare i nacken.
Matrialet är ett lite grövre, snöblekt(!) linne (det var det bästa jag kunde hitta i tygpåsen.) Tror det var positivt att tyget var ganska stabilt, även om färgen kunde varit bättre. Tyvärr töade snön bort innan det bleknat färdigt!
Tog naturligtvis inga bilder på Ystad, men har försökt att fota mig själv med mobilen härhemma så gott det går.
Här är mönstret samt den färdiga huvan: