[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Mansdräkt ca.1350.

Mansdräkt ca.1350.

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav eskimonika » 22 oktober 2004, 14:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jo.. Men det måste väl ha funnits män som inte såg ut som flickor också? Eller menar du att alla som inte är korta, tunna och femenina inte borde hålla på med 1300-tal?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Grejen med ett kroppsideal är ju att det eftersträvas. Har man till exempel rund mage nu, så klär man sig ofta för att dölja det och inte dra uppmärksamheten till det - på 1400-talet när det var inne däremot draperade man gärna klänningen så att magen såg större ut. Det fanns naturligtvis stora män på 1350-talet, men de som var modeintresserade gjorde säkert så gott de kunde för att det inte skulle framhävas av deras kläder.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag vet inte om du känner till begreppet Preusser-gardet<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Själv har jag aldrig varit på medeltidsveckan, men känner till begreppet... Även om det verkar råda delade meningar om hur jobbiga de är, så är det nog ingen bra idé att klä sig som en grupp som är såpass väl/ökänd. Rött och blått är snyggt, eller rött och grått, eller rött och grönt, eller vinrött och lila som vixhqs supersnygga klänning. Rött och ljusbrunt/beige borde också bli snyggt.
eskimonika

Inläggav Arnaud Guillaume » 22 oktober 2004, 16:24

Jag skulle nog rekommendera dig att skaffa en skjorta i alla fall; det är klart behagligare, och det är varken svårt eller dyrt att sy en.

Vad gäller mönster i övrigt får du nog be om hjälp att göra en s k toile, dvs ett mönster i lakansväv eller liknande format efter din kropp. Att köpa ett mönster och få det att passa är i princip omöjligt. Hosor framför allt är nog omöjligt - vi är alla (van)skapta på olika sätt. Se bara till att du känner personen som hjälper dig att måtta till hosorna väl, eftersom man bl a behöver in vid ljumskarna och passa till [:I].

Vad gäller ärmar skulle jag rekommendera att du tittar på det rekonstruerade mönstret från http://www.cottesimple.com/ och får nån att passa till nåt liknande. Det var inte så knepigt att förklara för måttaren sist jag försökte. Grand Assiette, "Tallriksärmar" är dock svårare att få till, men det fungerar med en normal ärmskärning också.

Manteln ska vara halvcirkel, och fodrad i päls eller ylletyg av nån avvikande färg. Vi har inte hittat belägg för nåt annat än halvcirkel under nån del av medeltiden (utom fyrkantiga, men *mycket* tidigare). Spännena verkar vara rätt små av de bilder från tidigt 1300-tal jag har sett att döma. Men i grund och botten kan du strunta i den till att börja med eftersom manteln som sagt nästan har försvunnit som normalplagg.
Arnaud Guillaume

Inläggav Karin » 23 oktober 2004, 17:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jonas Flink</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">1300-talet är århundradet där skönhetsidealet för både män och kvinnor är en tonårsflicka som inte har fått kvinnliga former än.

Jo.. Men det måste väl ha funnits män som inte såg ut som flickor också? Eller menar du att alla som inte är korta, tunna och femenina inte borde hålla på med 1300-tal?[8)]

Med mina 182cm och 95kg kanske jag har valt fel tidsperiod..

Men jag ska iallifall fixa en röd&svart 1300-tals dräkt som framhäver min manliga pondus och så får kroppsfixerade elitister säga vad dom vill.[;)]

Naturligtvis ska du återskapa den period du är mest intresserad av oavsett vad du har för form och storlek på din kropp. Men att _eftersträva_ ett annat utseende än man gjorde under perioden känns helt främmande för mig.

Svart och rött är jättesnygga färger ihop, men när jag ser någon i medeltidskläder med den kombinationen tänker jag att den personen nog vill se stor, tuff och farlig ut.

Men titta på bilder från mitten av 1300-talet och bedöm själv vilka färger som var vanliga. På många ställen här på forumet finns länkar till bra bildsidor. Använd sökfunktionen. Min favoritsida är Web Gallery of art, som man lätt hittar på en googling.

Karin
Karin

Inläggav Jonas Flink » 23 oktober 2004, 19:05

Nu har jag beställt Medieval Tailor's Assistant och Medieval Military Costume så jag hoppas att jag slipper ställa en massa dumma frågor i framtiden.[:D]

Var lite sugen på "fashion in the age of the black prince" men den får nog vänta ett tag.
Jonas Flink

Inläggav Lasses » 25 oktober 2004, 08:10

Jag tycker också att rött är en vacker färg men var den inte relativt dyrbar på 1350-talet och därmed också tillgänglig bara för de mer välbeställda? Kan man inte tänka sig andra ,för mindre välbeställda,färger för mi-parti?Alla var väl inte kungar eller adel på medeltiden?;-)
Lasses

Inläggav Arnaud Guillaume » 25 oktober 2004, 09:13

Tja, nog var den dyr men det var därför den var cool. Tror inte att färgningen var huvuddelen i kostnaden däremot, utan om man hade råd att köpa importerat kläde var färgens kostnad rätt egal. Och man behövde nog inte tillhöra frälset för att ha råd; på 1300-talet var handeln så pass utvecklad att många borgare kunde klä sig lika rikt.

För att svara på frågan så fanns det många mer eller mindre "snygga" kombinationer i mi-parti. Har inte sett de mer bisarra varianterna under senare 1300-talet, men under tidigt 1300-tal finns kjortlar delade i t ex rosa och blått+gul-randigt. I en del spanska bilder finns mi-parti med enfärgat på ena halvan och rutigt på den andra (ställt på snedden). Det verkar dock vara speciellt för just Cataluña med omnejd.
Arnaud Guillaume

Inläggav Admin » 25 oktober 2004, 09:37

Vad gäller "rött" som färg pratar vi nog om nyansen av röd snarare än om färgen i sig. Med krapp får man fram en roströd färg som vem som helst hade råd att bära under medeltiden. Men för att få fram den mer cochnille-färgade purpur-artade färgen som användes i t ex kungamantlar var det sannolikt lite dyrare.

/Henrik
Admin

Inläggav Karin » 25 oktober 2004, 11:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasses</i>

Jag tycker också att rött är en vacker färg men var den inte relativt dyrbar på 1350-talet och därmed också tillgänglig bara för de mer välbeställda? Kan man inte tänka sig andra ,för mindre välbeställda,färger för mi-parti?Alla var väl inte kungar eller adel på medeltiden?;-)

Jag gissar att vi fortfarande pratar om en cothardie. 1350 var cothardier nya i modet och bars alltså bara av de mest välbeställda. Så då bör man nog ha dyrbara färger.

Karin
Karin

Inläggav Eva Andersson » 25 oktober 2004, 13:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arnaud Guillaume</i>

Tja, nog var den dyr men det var därför den var cool. Tror inte att färgningen var huvuddelen i kostnaden däremot, utan om man hade råd att köpa importerat kläde var färgens kostnad rätt egal.
Faktum är att för kläde färgat med kermes (den europeiska varianten av cochenille som Henrik nämnde)utgjorde färgningen mer än hälften av kostnaden, så nej, priset på färgningen var långt ifrån egal. Även andra färger var dyra, den ljusgröna som är så populär i konst från 1400-talet var t ex sanslöst dyr.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Lasses » 26 oktober 2004, 09:06

Tack för synpunkterna om de röda kulörerna.Jag har känt mig sbegränsad till den gråa/bruna/gula delen av paletten.
Vad gäller Jonas val av färger kan jag bara säga :Stå på dig.Att falla undan för argument som att man skulle förknippas med buset på medeltidsveckan om man skrudar sig i rött/svart är som att inte kunna använda den svenska flaggan därför att rassar och nassar använder den som "sin" symbol.Sist men inte minst,det finns väl andra medeltida sammankomster än medeltidsveckan?
Lasses

Inläggav Admin » 26 oktober 2004, 10:20

Ta en titt på t ex målningar av Breughel, där ser man ungefär vilka färger som vanliga människor hade.

/Henrik
Admin

Inläggav Eva Andersson » 26 oktober 2004, 12:25

Fast tvåhundra år senare.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Martina » 26 oktober 2004, 14:05

För femtioelfte gången, man får KLARrött av krapp också!!! Jag har själv lyckats ett flertal gånger, inga problem!!! Tomterött!!!
Andra färgämnen man använde sig av, förutom kermes, var måra (jag har bara fått rostrött, men å andra sidan finns det ett flertal inhemska måror som växer vilt, till skillnad från krapp som väl bara odlats här?) och röd bresilja, som importerats till Europa (vet ej hur det är med Sverige) fram till 1450-talet.
Naturligtvis måste det varit sanslöst dyrt med ett köpt, krappfärgat tyg, men hur var det med second hand-marknaden? Plagg som ärvdes ned genom klasserna, sekunda varor? Utan att hinna leta rätt på några bilder så tycker jag att man kan se både blått och rött florera ganska ofta på avbildningar av bönder och soldater. Symboliska färger eller avbildat direkt ur verkligheten? Spännande att fundera över iallafall!

/Martina
Martina

Inläggav Admin » 26 oktober 2004, 14:09

Eva: det är ingen ENORM skillnad mellan infärgningar på 1300-talet och 1500-talet för vanligt folk...

/Henrik
Admin

Inläggav Marthe Glad » 26 oktober 2004, 17:31

Det må da ha vært en utvikling i handel og kommunikasjon fra 1300 til 1500-tallet. Selv om farveproduktene var de samme, vil i såfall dette ha økt tilgjengeligheten og redusert prisene, eller er jeg helt på jordet her?

Forresten er fargene i brueghel og beuckelaers bilder ekstremt klare. Er det full enighet om at dette skyldes fargen på klærne og ikke fargen på kunstnerens palett?
Marthe Glad

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk