Hej!
Min sömmerska ska just ta itu med min tidiga 1300-talsklänning, för mitt bröllop. Jag har redan frångått normerna genom att använda vitt taisiden och ha broderier runt halsen och de långa ärmarna. Jag vill ändå att den ska se så äkta ut som möjligt och tänkte ha den sådär "för lång" som klännigarna brukar vara på bilder, som här t.ex: http://www.maisonstclaire.org/resources ... rdies.html Klänningen är ganska lik denna förutom för pälsen och färgen. Eftersom jag ändå redan har fuskat så mycket, tänkte jag även hoppa över de olika lagren, så att jag både kommer undan billigare och slipper att förgås i värmen på min egen bröllopsdag. (Jag hoppar ju som sagt över även pälsfodret.) Istället var det tänkt att underklänningens ärmar skulle sys fast vid surcotens axlar. Nu har jag dock kommit på att om jag har en så lång klänning att jag behöver lyfta upp den när jag går, då kommer det, ve och fasa, märkas att jag inte har någon underklänning! [:0] Vet någon erfaren klänningsbärare om man kan gå med ca 1 dm "för lång" klänning utan att vare sig snubbla eller visa underklänningen? Min sömmerska ska inom några få dagar börja klippa i det fina tyget, så jag är tacksam för snabba råd!