[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Historiska världars forum • Visa tråd - Fotsid eller längre 1300-talsklänning?

Fotsid eller längre 1300-talsklänning?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Fotsid eller längre 1300-talsklänning?

Inläggav susanna » 22 juni 2006, 10:02

Hej!

Min sömmerska ska just ta itu med min tidiga 1300-talsklänning, för mitt bröllop. Jag har redan frångått normerna genom att använda vitt taisiden och ha broderier runt halsen och de långa ärmarna. Jag vill ändå att den ska se så äkta ut som möjligt och tänkte ha den sådär "för lång" som klännigarna brukar vara på bilder, som här t.ex: http://www.maisonstclaire.org/resources ... rdies.html Klänningen är ganska lik denna förutom för pälsen och färgen. Eftersom jag ändå redan har fuskat så mycket, tänkte jag även hoppa över de olika lagren, så att jag både kommer undan billigare och slipper att förgås i värmen på min egen bröllopsdag. (Jag hoppar ju som sagt över även pälsfodret.) Istället var det tänkt att underklänningens ärmar skulle sys fast vid surcotens axlar. Nu har jag dock kommit på att om jag har en så lång klänning att jag behöver lyfta upp den när jag går, då kommer det, ve och fasa, märkas att jag inte har någon underklänning! [:0] Vet någon erfaren klänningsbärare om man kan gå med ca 1 dm "för lång" klänning utan att vare sig snubbla eller visa underklänningen? Min sömmerska ska inom några få dagar börja klippa i det fina tyget, så jag är tacksam för snabba råd!
susanna

Inläggav Eva Andersson » 22 juni 2006, 10:25

I dm för lång är inget problem, du bara "sparkar" den framför dig med foten.
Jag undrar bara hur den ska se ut. Du talar om tidigt 300-tal, men bildexemplen är från 1400-talet. Mest för att jag är nyfiken.

Eva
Eva Andersson

Inläggav susanna » 22 juni 2006, 10:46

Hehe. Jag är blott en nybörjare...
Mönstret är från 1340-talet och jag kom över det när jag hittade bilden på tillhörande klänning på internet (kunde dock inte hitta den nu). En tjej hade sytt klänningen som projektarbete, så jag tog för givet att den var ganska tidsenligt gjord. Eftersom de medeltida bilder som mest liknat klänningen har varit från 1400-talet, har jag modifierat klänningen åt det hållet. (Den kommer vara båtringad och ganska figursydd, med armbågslånga långa ärmar och mycket vid kjol med lite släp, som jag aldrig kan bestämma mig för hur långt det egentligen ska vara.)

Ser det inte lite underligt ut när man går och sparkar klänningen framför sig i altargången? Dessutom är kyrkan så liten, att vi måste gå väldigt sakta för att inte komma fram för tidigt...
susanna

Inläggav Rin » 22 juni 2006, 12:27

Att gå i för långa klänningar kräver att man glömmer allt man lärt som om att "inte hasa och lyfta på fötterna" och göra just det, hasa. På så sätt "sparkar" man klänningen framför sig som Eva säger. Denna gångart passar dessutom utmärkt för det skridande som man ofta tillämpar på väg fram till altaret (och även i Luciatåg [;)]).
Men öva gärna lite hemma först.
Rin

Inläggav Vix Hq » 22 juni 2006, 13:13

Som de andra skrivit - "sparka", och sätt ned främre delen av foten först. Sätter man i hälen först finns risken att klänningen hinner svänga tillbaka och man trampar på den med tårna ändå!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Sara Lundström » 22 juni 2006, 14:14

I "Medieval tailor's assistant" står det att man ska hålla ut kjolen framför sig. Ja just så där fånigt som högfärdiga styvsystrar gör på bilder i sagoböcker. (Jag skulle personligen ignorera det, do, ty jag är fåfäng och vill inte se fånig ut.)
Sara Lundström

Inläggav susanna » 22 juni 2006, 15:02

Åh! Tack så mycket för era tips! Jag ska verkligen öva innan.

/En tacksam Susanna som längtar efter sin lååååååååånga klänning.
susanna

Inläggav Anette » 22 juni 2006, 20:23

Ett styvt band, t.ex. av tagel eller linne, fastsytt i fållen hjälper också till att hålla ut nederkanten på klänningen. Vliseline är ett modernt substitut.
Anette

Inläggav my_mmy » 22 juni 2006, 22:48

ett annat tips ar att ova att falla pa kna i klanningen, och sedan ta dig upp igen. Vet inte vilket slags ceremoni ni ska ha, men det ar en san dar grej som inte ser sa rolig ut pa videon efterat... Se till att inte lyfta pa fotterna under tiden du ligger pa kna, och res dig upp pa ta utan att satta i halarna forran du ar helt uppe. Annars ar risken att du satter fotterna halvvags uppe pa kjolen och sen _kan_ du inte sta upp.

/maggie
my_mmy

Inläggav Martina » 23 juni 2006, 13:04

Martina

Inläggav AnnaS » 23 juni 2006, 22:41

AnnaS

Inläggav my_mmy » 23 juni 2006, 23:33

my_mmy

Inläggav susanna » 26 juni 2006, 11:11

Tack, alla hjälpsamma människor med era fina råd!

Martina, är det sant att det gör sådan skillnad med underklänningen? Om så är fallet så kanske jag skulle ha en i alla fall. I vilket tyg bör man isåfall sy den och finns det något speciellt att tänka på angående skärningen, för fallets skull?
susanna

Inläggav Martina » 26 juni 2006, 14:37

Testa att ta på dig en åtsittande tröja. Den glider in litegrann vid bh:n, hänger sig litegrann på magen, lägger sig lite i veck i svanken. Testa sedan att ha ett lite halkigt linne under och se skillnaden! Tröjan hänger rakt ned utan att "fastna" på kroppen. Samma sak blir det med en underklänning, så även om du inte skall ha en som räcker hela vägen ned så rekommenderar jag åtminstone en "vanlig" som man kan köpa i underklädesaffärer men även second hand. Annars är det viktigaste att tyget är halt, prata med sömmerskan om kvalitéer för hon har säkert flera hon kan rekommendera.

/Martina
Martina

Inläggav Karin » 28 juni 2006, 14:21

Om du har tyg så att det räcker och sömmerskan inte har hunnit klippa till klänningen än rekommenderar jag att du ska ha den mer än 1 dm för lång. Jag gjorde min 1340-tals-klänning 1 dm för lång och det räckte inte för att den skulle vecka sig så snyggt som jag ville. Däremot min 1470-tals-klänning som är 5 dm för lång veckar sig jättesnyggt. Någonting däremellan kanske skulle passa dig.

Och så fler tips för att gå i en för lång klänning: Låt aldrig tårna lämna marken. Eller jo, det kan de göra, men innan du sätter ner foten puttar du fram klänningsfållen med tårna så att du inte trampar på den. Sätt i tårna före hälen.
När jag gifte mig var jag jätteglad över att jag redan var van vid långa klänningar eftersom min brudklänning råkade bli några cm för lång.

Lycka till med din stora dag!

Karin
Karin

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk