Hej!
Har tittat och l'st i detta forum ett tag, men jag blir bara mer och mer osäker på vad man ska våga sig på för kreationer.
Det är så många sarkastiskt kommmentarer över hur fel folk klär sig, så med min ringa kunskap så blir man väl stenad om man dyker upp ngnstanns i sina egna kreationer [:D]
Jag vill ha en grund utstyrsel för två barn, 3och 4år, vuxen kvinna och man. Jag vill kunna använda dem till live, om man skulle få för sig att besöka medeltidsveckan, jag fantiserar även om att besöka hantverkslägret på Öland i sommar.
Vad ska man sy för något? Vad behöver man för ngt?
Har sytt en klänning i brunt ylle enligt en av Spofies ateljes möster. Rak, insydda kilar, en "båtrigning", med lång lite "utsvängd" ärm. Är detta helgalet?
Jag förstår att detta inte är en enkel fråga utan ganska omfattande, men jag vill gärna ha tips och råd.
Vad hade kvinnor på huvet för värmens skull? Hur mycke törs man smycka med band och broderier? Kan man brodera med yllegarn utan att det är fel? Små flickor kan de ha byxor?
Jag filosoferar som så att om man deltar vid några tillfällen kan man lära sig mer men man vill ju inte heller komma och vara helt fel, eftersom det inte verkar vara så uppskattat.
Kan någon hjälpa en nybörjare med lite tips och råd.