[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Kläder för nybörjar familj?

Kläder för nybörjar familj?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Kläder för nybörjar familj?

Inläggav Hannah » 3 maj 2005, 13:52

Hej!

Har tittat och l'st i detta forum ett tag, men jag blir bara mer och mer osäker på vad man ska våga sig på för kreationer.
Det är så många sarkastiskt kommmentarer över hur fel folk klär sig, så med min ringa kunskap så blir man väl stenad om man dyker upp ngnstanns i sina egna kreationer [:D]

Jag vill ha en grund utstyrsel för två barn, 3och 4år, vuxen kvinna och man. Jag vill kunna använda dem till live, om man skulle få för sig att besöka medeltidsveckan, jag fantiserar även om att besöka hantverkslägret på Öland i sommar.

Vad ska man sy för något? Vad behöver man för ngt?
Har sytt en klänning i brunt ylle enligt en av Spofies ateljes möster. Rak, insydda kilar, en "båtrigning", med lång lite "utsvängd" ärm. Är detta helgalet?

Jag förstår att detta inte är en enkel fråga utan ganska omfattande, men jag vill gärna ha tips och råd.
Vad hade kvinnor på huvet för värmens skull? Hur mycke törs man smycka med band och broderier? Kan man brodera med yllegarn utan att det är fel? Små flickor kan de ha byxor?

Jag filosoferar som så att om man deltar vid några tillfällen kan man lära sig mer men man vill ju inte heller komma och vara helt fel, eftersom det inte verkar vara så uppskattat.

Kan någon hjälpa en nybörjare med lite tips och råd.
Hannah

Inläggav Nenne » 3 maj 2005, 19:01

Vad kul att du vill sy åt er!
Barnen är lätta, vi brukar ha linnekoltar på dem. Jag har för mig att Grönlandskjortlarna är i både barn och vuenstorlek. De modellerna är relativt lättsydda också. Vilken tidsperiod har du tänkt? Hur noga med tidsenligheten är du? Det är ofta inte svårare att sy tidsenligt än påhittat så användningsområdet breddas ju rejält om du väljer det alternativet. Hantverkslägret kommer i sommar att äga rum på Eketorps Borg på Öland med en tidsperiod på 1100-1200-talet i stora drag. Jag har lite mönster och annat om du är intresserad. Hör av dig så kan vi nog ordna något. tiddelipom snabela spray punkt se.

lycka till[:)]//Nenne
Nenne

Inläggav Carrot » 4 maj 2005, 08:39

Det är mest häxor som brukar bli stenade, felaktiga kläder straffas bara med någon timme i stupstocken :-)
Carrot

Inläggav Hannah » 4 maj 2005, 11:29

Ja nog för att det finns folk som kallar mig för häxa :-D av olika skäl. Men vare sig stupstock eller
stening känns särskilt lockande.

Jag vill gärna ha lite hjälp här. Jag har inte all tid i välden och kommer nog knappast om jag ska kunna göra hela familjen en utstyresel kunna handsy alla sömmar. Men rätt mönster, tyg och rätt typ av kläder för ålder, socialt och civilt stånd kunde väl vara vettigt att försöka sig på. Även detta med färg och kvalité på tygen verkar ju vara viktigt.

Det finns iof sig vissa saker som jag har svårt att tänka mig, bla att ha döttrarna i långklänning i ylle en het sommar dag (de är oftast nakna oavsett årstid)Även om det skulle vara tidstypiskt.
Så tips på typ av kläder, färg och material tages tacksamt emot.

Mvh "Häxan" Hannah :-)
Hannah

Inläggav Johan Käll » 4 maj 2005, 11:48

Carrot, jag bara känner att jag måsted reda ut begreppen... Straffstock kan man eventuellt sitta i någon timme. Stupstocken lägger man bara upp sin hals på lite kort.
Johan Käll

Inläggav Karin » 4 maj 2005, 15:37

Till att börja med håller jag med Nenne. Kul att ni vill skaffa medeltida kläder, och det är inte svårare att göra rätt från början (om man bara har någon som kan tala om för en hur man ska göra).

Jag är inte så insatt i mönstren från Sofias atelje, men klänningen du beskriver låter rätt förutom ärmen. En korrekt ärm skulle vara rak och tight.

Ett mönster du kan använda till alla i familjen är Bocktensmannens kjortel. Det finns bl.a. beskrivet här: http://www.historiska.se/histvarld/drak ... soldat.htm (klicka på kjortel). Gör en knälång till mannen och hellånga till dig och döttrarna. Dessa bör vara i ylle. Ylle behöver inte vara varmt och kliigt. Det finns många tunna mjuka kvaliteter att få tag i.

Som underkläder passar särkar/skjortor i samma mönster fast i vitt mjukt linne. En ylleklänning känns faktiskt svalare om du har linkläder under. Linne ska alltid vara vitt eller oblekt. Det finns ingenting som talar för att det fanns färgat linne under medeltiden.

Eftersom din mans kjortel bara går till knäna behöver han någonting på benen, d.v.s. ett par hosor. Hosor är en sorts sydda yllestrumpor som hålls uppe genom att knytas fast i t.ex. ett bälte. Här finns en bild som kan förklara det bättre: http://www.historiska.se/histvarld/drak ... soldat.htm (klicka på hosor).

Om du och flickorna fryser om fötterna kan ni också har hosor, fast knälånga, och hålla uppe dem genom att knyta ett snöre under knäet.

Vuxna människor under medeltiden bär alltid huvudbonad. Den vanligaste huvudbonaden för kvinnor är ett dok i vitt linne, i samma stil som detta: http://www.historiska.se/histvarld/drak ... 00kvfr.htm (klicka på haklin). Den vanligaste huvudbonaden för män är en coif, en hätta i vitt linne som mest liknar en babymössa. Flickorna kan gärna ha två flätor.

Med de här kläderna kan ni passera som medelklass från tidig medeltid t.o.m. 1300-tal.

Utsmyckningar i form av band och broderier är inte särskilt vanligt under medeltiden, så innan du har studerat ämnet närmare föreslår jag att du behåller plaggen odekorerade.

Karin
Karin

Inläggav Hannah » 4 maj 2005, 16:28

Tack så mycket Karin. Nu känns det lite lättare att börja se över vad man kan sy för något.

Ärmen på den redan sydda klänningen går ju att ändra så det torde ju inte vara ngt problem.

Hur är det med mantel? Kan både män, kvinnor och barn ha sådana,vilka färger, var de fodrade?
De kläder som sys i ylle, vilka färger kan man tänka sig? Brunt, grönt, gult?
De tyger som finns att köpas på Handelsgillet är det korrekt? Hur vet man vilket som är riktigt tunnt när man beställer över nätet?

Hur är det med bälten? Väskor/påsar för förvaring?
Det finns 1000 frågor......
Hannah

Inläggav Karin » 4 maj 2005, 18:52

Vad bra att det känns bättre nu!

Både män och kvinnor har burit mantel, men den verkar ha används vid cermonier och vid resor. Jag har själv försökt passa småbarn i mantel och det fungerade inget vidare. Jag tror att man istället hade flera kjortlar över varandra för att hålla värmen.

Ylle kan ha nästan vilken färg som helst, fast svart och riktigt mörkt blått lär vara svårt att färga med de metoder som användes under medeltiden. Var inte rädd för rött och rosa, det används alldeles för lite i medeltids- och lajvkläder.

Handelsgillet lägger stor möda på att hitta tyger som är så korrekta som möjligt.
Innan man beställer tyg över nätet är det bra att beställa hem tygprover så att man kan känna på tygerna och se vilken färg de har i dagsljus.

Ett bälte är inte nödvändigt för en komplett medeltida dräkt, men både män och kvinnor har använt t.ex. smala svarta läderbälten. De kan vara dekorerade med nitar, t.ex. sådana som finns på den här sidan: http://www.handelsgillet.se/baltesdetaljer.htm . Innan ni beställer sådana detaljer kan det vara bra att bestämma er för en 50-års-period som ni vill att dräkterna ska passa till. Bälten kan också vara gjorda av brickvävda band.

Pengar, nycklar och annat smått kan man bära i en bältesväska eller pung. Män har sin bältesväska vid höften som den här kvinnan: http://www.historiska.se/histvarld/drak ... vinnfr.htm (klicka på bälten och väska). Väskans modell beror på vilken tid han vill passa till.

Kvinnor har en tygväska eller pung av den här typen: http://www.historiska.se/histvarld/drak ... 00kvfr.htm (klicka på bälte och väska). Väskan hänger i knähöjd från ett bälte mellan två klänningslager. Den syns alltså inte utanpå. Detta är väldigt säkert mot ficktjuvar.

Större saker kan man bära i en korg eller i en pilgrimsväska av den här typen: http://www.medievaltymes.com/courtyard/ ... tm15vd.gif . Här är en beskrivning på hur man kan göra: http://www.geocities.com/svenskildbiter ... tchel.html .

Nu när du börjar fundera över mer detaljerade saker kan du ju se om du hittar svaret här på forumet innan du frågar. Du känner väl till sökfunktionen uppe i högra hörnet? Jag vet t.ex. att fodrade mantlar har diskuterats för inte så länge sedan. Då känns det bättre att fortsätta diskutera det ämnet i den tråden.

Karin
Karin

Inläggav Hannah » 4 maj 2005, 20:23

Tack igen Karin. Nej sök funktionen hade jag inte tänkt på. Ska testa det framöver.

Hannah
Hannah

Inläggav Alexandra » 18 maj 2005, 14:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Större saker kan man bära i en korg eller i en pilgrimsväska av den här typen: http://www.medievaltymes.com/courtyard/ ... tm15vd.gif . Här är en beskrivning på hur man kan göra: http://www.geocities.com/svenskildbiter ... tchel.html .
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vilken typ av material är att rekomendera för denna typ av väska?
Alexandra

Inläggav Karin » 24 maj 2005, 13:56

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Alexandra</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Större saker kan man bära i en korg eller i en pilgrimsväska av den här typen: http://www.medievaltymes.com/courtyard/ ... tm15vd.gif . Här är en beskrivning på hur man kan göra: http://www.geocities.com/svenskildbiter ... tchel.html .

Vilken typ av material är att rekomendera för denna typ av väska?

Min man har sytt en i stadigt vitt linne (arméns draglakan) och den fungerar jättebra.

Karin
Karin

Inläggav Alexandra » 31 maj 2005, 15:18

Låter enkelt och bra, det kör jag på :) Tack
Alexandra

Inläggav Nenne » 13 juni 2005, 22:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>
Jag har själv försökt passa småbarn i mantel och det fungerade inget vidare. Jag tror att man istället hade flera kjortlar över varandra för att hålla värmen.
Karin

Däremot är mantlar ovärdeliga när man ska natta barnen någon annan stans än i tältet, i regn och om inte annat så känner de sig otroligt fina i dem[:)]
//Nenne
Nenne

Inläggav Hannah » 14 juni 2005, 10:59

Ja , det är bra att få råd för en gröngöling, men om jag hinner med eller har råd för den delen till mantlar innan lägret återstår att se.
Filtar av ylle att stoppa om de små i kan kanske vara nått? Är det ngt särskilt som man bör tänka på i filtväg?

Jag har 1000 frågor och försöker för det mesta att använda sökfunktionen men det lyckas inte alltid för mig att hitta
svar på så sätt.

När man syr nutida kläder gör man ju infodringar åtminstione i halsen, hur fungerar det på historiska kläder, använde man sig av infodringar? Funderade på detta när jag påbörjat ett utav barnen lite tjockare yllekl som inte är i "klifri" ull, kan jag göra en infodring i ex linne för att göra det smidigare, eller är det helt galet? Kanske räcker det med underklänningen som skydd mot kli.

De jag har sytt, har jag använt maskin till icke synliga sömmar, ett helt handsytt plagg får vänta. Men de sömmar som syns är det oblektlintård (alltså inte färad som tyget) som gäller när man ska lägga upp?
Är det ull tråd till ull tyg eller lintråd till ullyg?
Mvh Hannah
Hannah

Inläggav Martina » 14 juni 2005, 13:06

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hannah</i>

Ja , det är bra att få råd för en gröngöling, men om jag hinner med eller har råd för den delen till mantlar innan lägret återstår att se.
Filtar av ylle att stoppa om de små i kan kanske vara nått? Är det ngt särskilt som man bör tänka på i filtväg?

Jag har 1000 frågor och försöker för det mesta att använda sökfunktionen men det lyckas inte alltid för mig att hitta
svar på så sätt.

När man syr nutida kläder gör man ju infodringar åtminstione i halsen, hur fungerar det på historiska kläder, använde man sig av infodringar? Funderade på detta när jag påbörjat ett utav barnen lite tjockare yllekl som inte är i "klifri" ull, kan jag göra en infodring i ex linne för att göra det smidigare, eller är det helt galet? Kanske räcker det med underklänningen som skydd mot kli.

De jag har sytt, har jag använt maskin till icke synliga sömmar, ett helt handsytt plagg får vänta. Men de sömmar som syns är det oblektlintård (alltså inte färad som tyget) som gäller när man ska lägga upp?
Är det ull tråd till ull tyg eller lintråd till ullyg?
Mvh Hannah

Hej Hanna!
Måste först säga att jag tycker du har en väldigt fin inställning till hobbyn, jag tillbringade många år med att sy mina polyesterklänningar med guldtråd på maskin utan att förstå att upplevelsen låg i känslan, inte i uppenbarelsen!
Dessutom har du ju ett ännu tuffare jobb, som måste ta hänsyn till barns större behov.
Jag tycker att du kommit jättelångt på väg och tror att du kommer få stor glädje i sommar och även i framtiden utav det du gör nu!

Infodringarna var då de användes smala och syddes fast, mer som ett kantband än som dagens infodringar som är formskurna och hänger lösa. Tittar man på vikingatida/tidigmedeltida bilder kan man se omvända infodringar, eller "utfodringar" där infodringen sitter på utsidan av plagget som en extra dekoration.
Enkla, smala fållar eller rullfållar går också bra, beroende på tygets kvalite. På tyger av vadmal och kläde verkar brickbandskantningar ha varit vanligt, dvs att man vävde fast ett band direkt i kanten.
Sticksigt ylle i nacken är aldrig kul, så för din del tycker jag absolut att du skall kanta med linne eller silke.

Jag tycker inte att det är någon dödssynd att lägga upp för hand med bomulls- eller polyestertråd, men vill du vara riktigt korrekt kan du använda dig utav lin (gyllenblekt och oblekt) till linne och lin, silke och ull till ylle. Var inte rädd för att låta stygnen synas som små prickar på tygets utsida, även om tråden är i avvikande färg. Det är nämligen helt tidsenligt och jättehäftigt! (Tycker vi textilnördar som lägger märke till sånt, dvs ungefär 20 pers i Sverige, men ändå!)

Lycka till så hoppas jag vi ses på Hantverkslägret!

/Martina
Martina

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk