Sånthär skoj flerfärgat tyg

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Vix Hq » 27 augusti 2010, 12:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Åsa vävare</i>

Lite randiga provvävar
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Och dina vävar kom lagom till eftermiddagskaffet, Åsa! Mums, igen. I synnerhet den sista blå!

/Vix, forfarande trött...
Vix Hq

Inläggav Anders Isaksson » 29 augusti 2010, 11:44

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Frkn.Neumüller</i>

Frej: jag peppade korps på att ta in i flera år, det kan fortfarande vara på gång men känns som ett long shot. HG letar och tar nog in om dom hittar något. visst är det så att det förmodligen är vävt. jag läste igår i Hemmets handarbetslexikon under "Polen" att just polen exporterade en särskild randig yllekvalitet under tidig medeltid, s.k Pasiak.
Om du är inne på ränder, kolla upp "rändernas historia", där argumenteras för att ränder användes i avbildningar för att utmärka musikanter, gycklare, tjuvar och andra elakingar och det ifrågasätts huruvida gemene man använde mönstrade tyger. intressant läsning och måånga snygga bilder:D

Anders: vad får dig att tro det?

Johan: finns det belägg för prickigt ylle? hurra!
Mönstringen på tyget är väldigt likt mönstringen på sådant tyg man får då man flamfärgar varpen

AI
Anders Isaksson

Inläggav Mary-Lou » 29 augusti 2010, 16:02

Anders- du menar viggmönstret eller hur? Jag misstänker att det kan vara ett sätt att måla randigt tyg som faller. Ikat förekommer under medeltiden- men mig veterligen inte i Europa.

Sofia och Åsa- superfina tyger!! [:D]
Mary-Lou

Inläggav Anders Isaksson » 30 augusti 2010, 21:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mary-Lou</i>

Anders- du menar viggmönstret eller hur? Jag misstänker att det kan vara ett sätt att måla randigt tyg som faller. Ikat förekommer under medeltiden- men mig veterligen inte i Europa.

Sofia och Åsa- superfina tyger!! [:D]

Ja det förefaller som en rimlig och bra förklaring. Tack!

AI
Anders Isaksson

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk