Enligt min erfarenhet skall linne aldrig centrifugeras, då bryts fibrerna. Linne tål annars maskintvätt bra. Höga temperaturer är inget problem men oblekt linne bleks rätt fort vid 90 graderstvätt. Jag har sytt en särk av rätt hårt handvävt linnetyg, eller blångarnstyg skall jag väl säga för det är rätt grovt och lite ojämt. Det var väldigt stelt i början, det gick knappt att vika ihop. Tog med det i lakanstvätten ca. 20 gånger och nu är det rätt bra men måste strykas. När särken är tvättad och torr kan jag fortfarande ställa den för sig själv men efter strykning uppför den sig normalt. Tyget är klart bäst efter några dagars användning.
Har läst att man förr i tiden lät tjänstefolket använda de nya grövre särkarna ett år innan gårdens herrskap tog över dem. En grov linnesärk (av blångarn) var som ny en riktig pina att ha på sig, de små vedartade bitarna (skävorna) sticks som nålar och kan göra en helt galen. Därför använde man den gamla särken under den nya för att skydda sig. Min särk stacks fortfarande efter de 20 tvättarna, kan bara föreställa mig hur det skulle känts om den varit otvättad. Det finns rätt roliga berättelser om pigor som plötsligt inte stått ut längre med den nya särken.
www.spangmurs.se