Silvertrådsbård från Austers?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Silvertrådsbård från Austers?

Inläggav Tyra » 1 juli 2009, 03:02

Jag håller på att gå igenom högvis med arkeologirelaterade artiklar som jag av olika anledningar sparat under åren. Stötte på en från Fornvännen, skriven 1940 av Agnes Geijer och Hoger Arbman, som heter "En detalj i den gotländska mansdräkten under vikingatiden". I den (sid 149) finns en bild och något litet skrivet om något som författarna kallar för silvertrådsbård från Austersfyndet. I den engelska översättningen har den kallats "silver-wire emobroidery". Jag kan inte hitta något mer om fyndet, men skulle gärna vilja veta hur bred bården är, och med vilken teknik den tillverkats (det står ju faktiskt "embroidery" på engelska, alltså broderi, men på bilden ser det ut som att bården är vävd). Någon som vet?
Tyra

Inläggav Mary-Lou » 1 juli 2009, 09:31

Vänd dig till Fornsalen om du inte får något svar här. De har god koll på alla gotländska fynd.
Lycka till!
Mary-Lou

Återgå till Kläder och textila hantverk