Hur pressa sömmarna utan att vaxet smälter?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Hur pressa sömmarna utan att vaxet smälter?

Inläggav Djingis Khan » 3 december 2007, 21:32

Ja, ett litet problem som ofta dyker upp när jag ska pressa isär sömsmånerna med strykjärn: vaxet från den vaxande lintråden brukar smälta och ge tyget glänsande ränder längst med sömmarna. Hur gör ni andra? Har testat att försöka pressa utan strykjärn, men sömmarna blir då inte så platta och fina...
Djingis Khan

Inläggav Anders Lindkvist » 3 december 2007, 21:45

Hur mycket vaxar du egentligen? :-) Jag har sytt mycket, det har inte hänt mig och jag stryker alltid fast inte så supervarm ska det ju inte vara.

Pröva annars att lägga en fuktigt (lite lite fuktig) ylletyg emmellan, det kan hjälpa. Lite som när man dampar tyget fast mindre fukt.

Lycka till!
Anders Lindkvist

Inläggav Martina » 3 december 2007, 22:25

Annars är nog det normala en fuktad bomullstrasa både när man pressar och när man dampar. Detta eftersom bomull tål betydligt högre temperaturer och skyddar plagget/tyget mot direktkontakt med strykjärnet. Ylle är ju dessutom ganska dyrt och bränner lätt fast i strykjärnet.

Testa att ha en uppfuktad bomullstrasa emellan och stryk fort över sömmen så borde vaxet klara sig!

/Martina
Martina

Inläggav my_mmy » 3 december 2007, 23:13

tror du att du behover stryka? Jag undrar bara vad man gjorde pa medeltiden nar man var fardig med sin som. Jag brukar glatta ner sommen med nageln eller en matkniv innan jag oversyr sommen.

/maggie
my_mmy

Inläggav Djingis Khan » 3 december 2007, 23:32

Okej, testade med trasa och det verkar ha fungerat finfint utan problem. Tackar allra ödmjukast =)
Djingis Khan

Inläggav Anders Lindkvist » 4 december 2007, 10:29

Just det, ylle ska det inte vara. Du har helt rätt Martina! Lite väl trött igår tror jag...
Anders Lindkvist

Återgå till Kläder och textila hantverk