knäppa manteln på axeln? Hjälp!

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

knäppa manteln på axeln? Hjälp!

Inläggav Lovan » 28 mars 2005, 00:38

Kära vänner,
i samband med att jag skall hjälpa en konfirmationslajvgrupp göra antika kläder har jag börjat fundera på det här med sk mantlar. Tiden jag tittat på, 0-300, knäpps både rektangulära och halvcirkelformade mantlar på axeln med en fibula,viket gör att höger arm är fri. (här bortses från de kappor som är hopsydda mitt fram och som har en slits i halsen, de är inte mantlar i antikens bemärkelse)
MEN: när jag tittar på medeltidsbilderna i Boucher ser jag till min häpnad att det är precis så de knäpps även där, dvs fram till 1300-talet. Hm; hur ofta ser man mantelbärande medeltidspersoner som har knäppet där och inte i halsgropen?eller inbillar jag mig att "alla" har öppningen mitt fram? Jag blir jätteglad för svar på var just DU har ditt mantelknäppe!!!
Lovisa
Lovan

Inläggav Vesuvius » 28 mars 2005, 10:24

Bockstensmannens mantel hade ju sin på en axel. Fast den var ihopsydd (inte längs med hela sidan utan bara där spännet skulle ha suttet). Har för mig att man i Bysans hade mantlar på axeln till sent (hur sent vågar jag inte gissa), och vikingarna hade så vitt jag vet sina på axeln. Har för mig att knäppning mitt fram är ett aristokratiskt mode, som senare sipprar ner. Rätta mig om jag har fel.
Vesuvius

Återgå till Kläder och textila hantverk