<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eric Hejdström</i>
Edvin, vad för slags ben vill du ha tag i? Jag antar att det är lite lagom svårt att få tag på valben, annars så är ju horn ett bra alternativ till det mesta...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Horn är alltid trevlig men ofta är det både dyrt och svårt att få tag i riktigt fina bitar (läs rosenkransen). Jag har lekt lite med ben i sommar och tycker att det är ett alldeles fantastiskt material, lätt att forma och få bra yta. Dessutom är det ju tämligen oplastiskt och stenhårt om man polerar upp det.
Som det är nu har jag mest använt rörben från nöt (bla Willys kan ordna fram hela ben om man frågar i charken) men jag skulle vilja få tag i större bitar, skulderblad, och gärna ren & hjorthorn om du vet varifrån. Håller på att tillverka en kopia av scramasaxen från kopparsvik och funderar på att tillverka handtaget i horn.
Så... de mesta benbitarna som är lite tjockare är intressanta.
Och på tal om valben... jag har inte fått tag i valben men dock valtänder och det är ett riktigt, ritkigt fint material.

Synd att det var så dyrt att man inte vågar göra något med det bara.