Vikingatida påsbyxor

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Träblås » 19 juni 2006, 10:24

Jag fick ett riktigt bra tips, naturligtvis efter det att jag redan sytt mina påsbyxor. Man delar in lindningen runt midjan i åtta delar, då, blir det lättare att få symmetri. Iofs så märks det inte på mina byxor att det är aningens osymetriskt, har man 3,5 meter tyg i varje ben kommer man undan ganska lindrigt. Jag gjorde vecken i form av dubbel-S. När jag märkte att det fortfarande var tyg över fick jag justera och vika några veck i trippel-S tills det stämde. Hade avrit mycket enklare om jag delat in midjan i åtta delar och koncentrerat mig på en del åt gången, men nu vet jag till nästa gång iaf.
Träblås

Inläggav Mjödbjörn » 2 oktober 2006, 07:00

Tar upp frågan om längden på påsbyxorna igen. Ska införskaffa ett par och hörde i somras att "orginalen" var ner till anklarna och att de knälånga var för att spara tyg. Kan någon ge svar på de senaste "rönen". Vilken längd ska jag välja, för att vara "rätt"
Mjödbjörn

Inläggav Vendel » 2 oktober 2006, 12:38

Det är nog ganska svårt att svara på vad som är rätt. Det enda som egentligen går att göra är att kolla bildstenarna, Fadlans vittnesskildring samt att se till vad som verkar praktiskt och funktionellt.

Själv tycker jag att byxorna blir snyggast när de väller över snörningen ner på ungefär halva vaden. Byxor i den längden blir bekvämare lättare att röra sig i än kortare. Dessutom så stämmer längden bra överens med de avbildningar som finns.

Anledningen till att många väljer kortare byxor är nog för att kunna klippa 150cm-bredden på hälften och på så vis spara tyg.

Lycka till!
Vendel

Inläggav SagaB » 25 januari 2008, 18:37

En liten fråga angående hällorna på byxorna, var det så de såg ut, eller vet man något om det? Och vad för skärp har man i där isf? Oftast har man ju skärp utanpå särken/tunikan och det känns som det blir lite kaka på kaka, men är ju å andra sidan inte så smidigt att hänga pengapung och kniv under i byxskärpet heller.
Tänkte sy ett par nya byxor till sambon. Och vill gärna ha dem rätt om man ska köpa massa tyg. Har tjockleken på yllet jättestor betydelse mer än i fall på dem och hur värma de är? Tänkte ta en sväng förbi Saxylle och kika. Och en fråga till när jag endå är igång, vilken vävteknik användes till byxtyg, var det diamant och spetskypert?
/Saga
SagaB

Inläggav Martina » 25 januari 2008, 19:23

Hällorna är efter Thorsbjergsbyxorna, så de är inte vikingatida. Det finns en byxlinning bevarad från Hedeby, men jag vet inte alls hur den ser ut.
Däremot kan man faktiskt på en del avbildningar tolka det som att kjorteln är nedstoppad i byxorna. Annars blir det ju inte mer kaka på kaka än under medeltiden då man hade ett hosbälte under kjorteln och ett "vanligt" bälte ovanpå.
Tjockleken på yllet har ganska stor betydelse; är det för tjockt kommer din stackars sambo att se ut som en ballong! Det gäller ju att snyggt kunna samla massorna kring midjan utan att det blir för tjorvigt. Ett kraftigt tyg blir dessutom väldigt tungt att släpa runt på. Eftersom man nästan får anta att det här handlar om ett högstatusplagg passar Saxylles tunna kvaliteer väldigt bra. Just fragmentet från Hedeby var plisserat i en väldigt speciell teknik (och hade ett rött och ett gult ben!) men man får väl anta att tuskaft eller rakt genomtrampad kypert (jeansvävning) är det du har störst chans att hitta och det fanns representerat i fyndmaterialet.

Men; skall du till Saxylle så snälla; vill du fråga en sak från mig?? Jag har nämligen fått höra att de på 80-talet rekonstruerade ett Birka-ylle till flygvärdinneuniformer åt SAS! Blå diamantkypert... Flygvärdinnorna gillade det inte alls och fick det snart utbytt mot mer skrynkelfritt syntet, men visst borde vävnotorna finnas kvar? Eller kanske rent av ett restparti... Hur som helst borde de verkligen plocka upp produktionen igen, jag har en stark känsla av att det skulle löna sig!!

/Martina
Martina

Inläggav Vix Hq » 25 januari 2008, 20:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>
Blå diamantkypert... Flygvärdinnorna gillade det inte alls och fick det snart utbytt mot mer skrynkelfritt syntet, men visst borde vävnotorna finnas kvar? Eller kanske rent av ett restparti... Hur som helst borde de verkligen plocka upp produktionen igen, jag har en stark känsla av att det skulle löna sig!!

/Martina
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det låter nästan som det som (hand)vävdes i ett projekt på Väfskolan (i Borås) - jag vet dock inget om flygvärdinnorna eller om Saxylle producerade det i större skala. Vad jag däremot vet är att <i>garnet</i> som användes i Väfskolans Birka-projekt kom från Saxylle. Industrigarn var det som matchade den vikingatida tråden bäst.

Jag tvivlar dock på att Saxylle skulle återuppta produktionen - de har inget väveri eller produktion kvar i Borås (eller Sverige) längre [:(]...vetekatten var tygerna i fabriksboden kommer ifrån nu för tiden.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav SagaB » 26 januari 2008, 00:09

Hejsan!
Det låter ju mycket intressant. Diamantkypert hade ju varit fint att springa på. Ska ta och höra med dem där om de vet något om detta. :D Fråga kan man ju alltid. Borde väl gå att snoka rätt på, angående väfskolan, de kan väl producera lite tyg till bättre behövande :P
Jag har faktiskt inte varit på saxylle innan, har hållt mig till affärn och skroten i kinna. Tänkte kika förbi idag men de har inte öppet på fredagar tydligen så det får bli till veckan.
Men kan man iaf sätta hällor på eller hur ska man bäst fixa "upphängningen", resår som det är i dem han har nu känns ju inte något vidare även om det inte syns när allt annat är på. (Ska bara övertala honom till det, han gillar sin resår!!) För de hade ju inte knapphål så då funkar det ju inte med någon form av snodd heller (inne i linningen så att säga) Ju mer man läser och lär sig, desto krångligare blir det! ;)
Och hur i f-n kan man föredra SYNTET!??? angående flygvärdinnorna!!
SagaB

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk