av Matti » 13 november 2007, 18:09
Det är faktist riktigt intressant att höra om hur olika re-enactmentgrupper ser på varandras fighting. Via andra icke-reenactmentrelaterade webbsidor har jag fått kontakt med re-enactors i öst. En polsk vikingasnubbe och jag diskuterade ståndpunkterna. För hans grupps vidkommande var det mer en fråga om realism. Att inte tillåta huvudhugg innebar att man förbisåg ett tämligen vanligt mönster i striden, menade han. Det var farligt, så följdaktligen så ansågs hjälm, gärna med någon form av skydd för ansiktet vara ett måste.
De tyckte vi i västeuropa var galna som överhuvudtaget slogs utan skydd, och menade att om man försöker hålla tillbaka så blir inte striden realistik och sålunda blir bilden fel, fast åskådaren tror att det är realistiskt. Jag uppfattar inte honom som mer macho än den gemene polacken. Lite mer hårdhudad, men hans motiv bakom tillåtna huvudhugg och varför de klädde sig i så mycket rustning de kunde ha inom ramen för realism var begripliga.
Han förstod dock min argumentering i att var och en för sig, och i små grupper, är de tungt utrustade polska vikingarna inte orimliga, då de kan tänkas förevisa elitkrigare, men 1000 sådana krigare är orimligt i sin helhet.
Vi i väst har på något vis strävat efter realism i stor skala (många lätt utrustade krigare)för vikingatiden och delvis även medeltiden, medan de eftersträvat realism i detaljerna av striden.
Vi enades i att det var ett Moment 22 och att det var svårt att få ihop det.
Jag har även kontakt med en tjeckisk snubbe, som varit med flera år i landsknektsvängen, och han tyckte att bilden av östeuropeiska re-enactors som generellt macho var felaktig. De eftersträvade realism och hade hjälm som ett krav. Men de hade börjat sluta med huvudhugg, speciellt eftersom hillebarder får en jäkla kraft även om man tror att man inte tar i.
Hans generella utlåtande var också att östeuropeiska re-enactors var bättre på strid man mot man, medan han uppfattade det som att folk från västeuropa var duktigare på strid i grupp.
En interssant detalj om vitryssland dock. Alla mina kontakter i öst, ryss, tjeck som polack angav en grupp som varande galna, och det var vitryssarna. Polacken skrev att visa slåss med i det närmaste skarpa vapen, bara för att det var så förr och de föredrog att inte slåss med vitryssar.