Medeltidsveckan 2006

Detta forum är för annonserande av evenemang och diskussion kring evenemang.

Inläggav Raymund » 13 juni 2006, 19:24

Du får inte ens bära en träpinne om polisen får för sig att du ska använda det som ett vapen, kolla in denna tråd för en utförlig diskusion:
http://www.historiska.se/histvarld/foru ... IC_ID=2467

/R
Raymund

Inläggav ake2 » 13 juni 2006, 20:33

även om jag inte ens drar upp det ur skidan?
ake2

Inläggav Martina » 13 juni 2006, 20:58

Som sagt var, fortsätt diskussionen i tråden Raymund hänvisade till. Här är det meningen att vi skall prata om vilka som kommer till medeltidsveckan.

Mvh

Martina, moderator
Martina

Inläggav Fundin » 19 juni 2006, 14:35

Jag dyker upp, bor i styringheims läger, skjuter båge, spelar musik osv... Om ni är snälla drar jag på mig sagoberättarhatten...
Fundin

Inläggav Ebhen » 19 juni 2006, 23:17

Självklart ska man dit i år igen. Efter en lång bortavaro (10 år) så åkte vi dit igen i samlad tropp med Gyllene Hjorten förra året. Det var mycket trevligt och vi kommer göra samma sak i år men med fördubblad styrka. Och ja, Rävspelspojkar! Ni är SÅ välkommna till oss på grillfest såsom förra året. Vi siktar på onsdagen. :)

Peter
Ebhen

Inläggav Fragusius » 19 juni 2006, 23:32

Jag och några vänner ska dit och spela vår otroligt vackra musik. =)
Jag tror att vi ska bo i Nordrikes läger, men jag är dock inte helt säker..
Fragusius

Inläggav Lady Silver Wolf » 21 juni 2006, 07:19

Äntligen, skulle jag vilja säga så kommer vi verkligen iväg till Medeltidsveckan. Sist vi var där var på vår bröllopsresa 1993, då vi dessutom tvingades hem av min elaka rygg (icke diagnostiserad ischias då - nu vet vi bättre :( )innan veckan var slut.

Nu kommer vi iväg, jag och maken. Några bekymmer kvarstår dock fortfarande, dvs. i vilket tält vi kommer bo i (craschtent, lånad paviljong eller egenhändigt byggd mini-a-frame (med inneboende brister))

Vi bor sålunda i Styringheims läger (fattas bara annat, en medeltidsvecka utan obekvämt boende är inte värd namnet) men hur tusan ni ska igenkänna oss är en helt annan historia, vet ju inte var vi kommer vara och när...

Fast vi kan ju villigt erkänna att dräkterna inte är helt period. Jag har fuskat ihop underklänningar och min röda överklänning är visserligen framarbetad utifrån grönlandsklänningarna... men har inte korrekt ärm så att säga. Dessutom så fuskar jag alla innersömmar med symaskin... men det syns förhoppningsvis inte. Husbondens dräkt är detsamma även om den lutar åt det vejdeblå... :) Men vi försöker hålla oss till vikingatid för hans del och min egen dräkt är ju som bekant något senare. Visst har jag lite stuk av vikingatid i mina tidigaste fuskdräkter... men nej... :)

Så ser ni ett par överviktiga figurer, hon huvudet kortare än honom. Hon med naturfärgad särk och oftast röd överklänning, han i blått... så finns det en möjlighet att det är vi. :)

Hoppas vi möts i alla fall.

Lady Silver Wolf aka Ingirun di Smarum
Lady Silver Wolf

Inläggav Flin » 21 juni 2006, 09:24

Hej o Hallå :)

Jag, Carro kommer till visby och tar med mig 4-5 st.

ses där!

//carro
Flin

Inläggav Lilliwin » 27 juni 2006, 15:57

Hej!

Vad får man inte missa av evenmang/konserter/kurser under veckan?

Jag kommer med familjen (5) och ska åtminstone lära mig något om skosömnad och kalligrafi. Men det finns ju så mycket mer, och man måste ju välja...

/Mikael
(som aldrig besök MTV förr)
Lilliwin

Inläggav Karin » 28 juni 2006, 13:18

Jag har inte kollat årets program än, men man får inte missa marknaderna. Det finns en stor med blandad kvalitet och en mindre på Kapitelhusgården där det är mer uppstyrt mot högre historisk och hantverksmässig kvalitet. Kapitelhusgården är också väldigt trevlig på kvällarna. Där kan man köpa dryck och mindre maträtter mellan kl 12 och 24. Lämpligt för hela familjen. Någon kväll bör man också kolla in krogen Bistra haren. Leta reda på ingången till den lilla med väldigt mysiga källaren.

Karin
Karin

Inläggav Nona » 28 juni 2006, 15:39

Som ny medlem här på forumet och relativt ny på det mesta som har med medeltida evenamang att göra så undrar jag hur man som ensam, söt och trevlig ;) tjej kan slippa bo ensam under medeltidsveckan? Kan det finnas lite större tält som skulle kunna ta emot en nattgäst? Jag är utbildad skräddare och kan betala för mig i (som jag förmodar är det enda riktig sättet att betala något) natura: nålbundna vantar eller sockor, handsydda mantlat, mössor och dyligt.
Nona

Inläggav Träblås » 28 juni 2006, 16:45

Nona: Gå med i närmaste SCA-förening så får du möjlighet att bo i medeltidslägret! Där finns massa glada människor som sysslar med precis samma saker som du.
Träblås

Inläggav Lilliwin » 28 juni 2006, 22:20

Tack för tipsen Karin, de ska vi prova!
Men kan någon rekommendera (eller varna för?) koncerter och shower?

Dick Wases föredrag och vandringar verkade spännande, men kommer han hålla något i år? Hittar honom inte i programmet. [?]
/M
Lilliwin

Inläggav Nona » 29 juni 2006, 13:47

Tack för tipset Träblås! Det ska jag göra med en gång! Jag bor i Göteborg så det borde inte vara problem att hitta någon.
/N
Nona

Inläggav Unicorn » 3 juli 2006, 13:36

Efter att år 2005 ha firat 20-årsjubileum i Visby (OK, jag missade alltså 1984 och 1986) så tänker jag i år inte åka! En ledig vecka 32!! Kommer att kännas konstigt....:-)

Om inte Marknadsarrangörerna förra året ändrat reglerna så mycket till det sämre hade mitt beslut varit svårare att fatta, men med de nu gällande reglerna och hur de tolkas och används så känns ändå mitt beslut ganska OK. Vi får se vad som händer nästa år...

Nu satsar jag istället hårt på Hantverkslägret på Eketorp och efterföljande Salvefestivalen i Kalmar. Kanske vi ses där istället? :-)

/ Vicki / Deirdre / Unicorn Craft
Unicorn

FöregåendeNästa

Återgå till Evenemang