jag skulle vilja kasta fram ett troligen avikande svar.
Var inte FÖR hårda med hHK på försäljarna. Barnfamiljer och andra turister är inte intresserade eller har möjlighet att köpa korrekt reproducerade varor för 1000 kronor. De vill kunna köpa ett träsvärd för en femtilapp. Och Finns inte denna möjligthet kommer man förlora besökare. Troligen går man back då och man har ännu en helt HK marknad som inte kunde hållas mer än en gång.
En annan sak är att börja smått och hålla nere ksotnaderna. Många försöker sig på stort från början och går omkull eftersom det blev regn den helgen. En marknad tar några år att arbeta in i folks medvetande med, kanske kan man hoppas på att den är känd och tar fart tredje året skulle jag tro. Försök därför hålla nere kostnader och inte hyra in dyra grupper (som Tex AB eller Carnis eller Kompani bastard, som ligger på höga kostnader för små marknader). Att låta det växa från en liten till en större är bättre.
Fundera på hur ni ska få ekonomi i det hela. Är inträde rätt eller ska man ha det fritt och få in pengar på att man säljer mat själv till besökarna?
En sak som de hade på Seth-Ekholter markt i Tyskland var att INGEN förutom de de hyrt/bjudit in fick koma i 'medeltida' kläder. de bads helt sonika att vänligen byta kläder innan de kom tillbaka. Detta gav att de kunde garantera att all medeltid som syntes och uppvisades inne på området var representativt för sent 1300-tal. Om detta är rätt eller fel har jag inga tankar om. De hade många konakter och kunde få ihop en stor marknad ändå. I sverige blir det nog svårare... det skulle kanske bli... tre? Fyra försäljare och hantverkare (kanske några fler speciellt om man har ett bredspektrum av medeltid med 'bara' HK krav). Detta var såklart väldigt trevlgt för oss fanatiker som var på marknaden, men om det är rätt för er vet jag inte. Jag skrev det som en tanke om hur man KAN lägga upp saker.
Deltagande grupper vill såklart ha Halm att sova på(mycket mer än man tror går åt) samt vatten på ett smidigt sätt och ved.
hantering av knallarna varierar.Ibland får de komma gratis (knallarna är glada och det är större chans att de kommer på ett 'oprövat' arr), ibland tar man ut en platshyra där de betalar för att få slå upp sitt stånd. Den första modellen brukar dra till sig fler försäljare, den andra har man en garanterad inkomst.
Möjliga sätt att få in pengar är såklart, inträden, matförsäljning (inte minst kaffe och drycker) parkeringsavgifter, osv. För många avgifter gör folk sura och tar man inträde bör man ha något värt att se mer än möjligheten att göra av med mer pengar när man väl är inne.
Något som faktiskt glöms bort på nästan alla marknader är barnaktiviteter.... vi nördar ser det vi gör som vuxensaker och visar upp jättespännande återskapade bägare från övre Rhen, men barn är inte alltid så intresserade och för de vanliga Svenssona så är medeltidsmarknad nått man åker med barnen till. Små Barnaktiviteter som kanske sagoberättande, provapå aktiviteter, leta skatter, tipspromenad, dubbas till riddare.... sån där tjafs är viktiga för marknadens återbesök.
Hmm... det va lite osorterade tankar... inte om den PERFEKTA (som ju skulle vara ALLT är hk för en snäv period, deltagare som besökare) marknaden.. men lite tankar i allmänhet om saker jag reflekterat över på olika marknader och event.
Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se