Nedanstående skrevs ursprungligen i tråden "Fantasy", men jag flyttar upp det, eftersom den tråden är lite spretig.
Eva tog upp en viktig fråga: Hur hanterar man som arrangör när folk inte uppnår de krav man ställt på utrustning eller beteende?
Bra och viktig fråga, tycker jag! Och här kan medeltideriet lära mycket av lajvarna. Det har ju en längre tid varit ett problem inom lajv att arrangörer är ambitiösa och ställer upp tydliga krav för spelarna, samt att en del spelare inte tar till sig de kraven. Det kan röra sig om säkerhet (vapen), utrustning osv.
Som jag ser det är det viktigt att mota Olle i grind, d v s göra vad man kan som arrangör för att inte behöva tackla dessa problem när folk står framför en och vill checka in. Jag utgår i det följande från att det hypotetiska arrangemanget är årligen återkommande.
Viktigt från början tror jag är att informera förstagångsbesökare. Om man har uppställda krav är det ju viktigt att folk har kunskaperna att tolka dessa. Vill man som arrangör uppnå en viss nivå bör man se till att folk kan få hjälp att skaffa sig dessa kunskaper. Om man tror det finns områden där många kan sakna nödvändiga kunskaper kan man t ex anordna studiecirklar. Man kan också hålla sådana kurser under själva evenemanget, så folk kan göra bättre till nästa år. Många gör ju det, inspirerade av vad de sett första gången. Man ser ofta en otrolig förbättring mellan folks första och andra Visby, t ex.
När folk står på plats och har helt märkliga grejor finns det mycket man kan göra. Det vet ju vi som varit med och arrat Visbyläger. Man kan camouflera märkliga tält, låna/hyra ut sina extra matgrejor några dagar eller i värsta fall hjälpa till att hets-sy en vettig kjortel. Framför allt har jag lärt mig av erfarenheten att man måste ha lite överseeende och utbilda folk. Tänka "Nästa år! Då!" istället för att racka ner på hur det ser ut nu.
Sen tror jag det är viktigt att skilja mellan misstag som görs p g a att man inte vet allt (som Eva nämnde kanske folk fokuserar på andra intresseområden) och misstag som sker p g a att folk inte bryr sig. Som jag nämnde tidigare är inte historisk ambition och social kompetens nödvändigtvis samma sak. I det senare fallet tror jag det är väldigt viktigt att arrangören har lite "fingerspitz-gefühl". Att man faktiskt tar sig tid att ta reda på varför något skedde. Samt hur den som gjorde felet känner sig efteråt, om den har lärt sig av det skedda och tar till sig kritiken. Om den inte gör det kan det helt klart vara läge att diskutera om personen i fråga ska vara välkommen nästa år. Har man enkla, tydliga krav och en person tydligt struntar i dem, visar denna tydligt att man inte har respekt för arrangörernas vision, och då kanske den inte ska ingå i arrangemanget nästa gång.
Visst kan man slänga ut folk också. Men detta bör vara reserverat för de verkliga skräckexemlen. Har man sagt att alla tält ska vara i naturmaterial och se tidsenliga ut, och någon dyker upp i träningsoverall med ett neonblått nylontält, då kan det vara läge att säga "Tyvärr, inte i år!" till den personen. (Om man inte varit förtänksam och ordnat ett off-område.) Men då ska det handla om sådana exempel, där man tydligt kan se att personen helt ger i reglerna. I övrigt tror jag på "hellre fria än fälla". Och sikta på att utbilda, så folk kan göra bättre - nästa år.