av Arild Krake » 3 oktober 2003, 09:32
I somras så var jag på ett evenemang som anses vara bra och ska hålla en hyfsad historisk standard. Flera gånger fick man känslan av att titta på en medeltida målning, det var vid de tillfällen som alla inom synhåll hade kläder, hållningar och utrustning som stämde överens med de historiska bilder man har sett. Men det var ju inte så hela tiden. Här kommer jag att belysa några av de saker som jag reagerade på under lägret.
Det värsta var den dag då två av deltagarna skar sönder ett barkgarvat skinn för att göra höftskynken (bara det ett helgerån) de sprang sedan omkring blåmålade och lekte kelter under den publika tiden, då kändes det som om allas seriositet drogs i smutsen. För det var många som hade ansträngt sig med bra utrustning och gjorde ett seriöst intryck.
Där gick även om kring folk i kläder med olikfärgadekilar, linnekläder (eller bomullskläder) ytterst, vuxna kvinnor utan huvudbonad, klänningar som var så korta att de nästan visade knäna och en kille i sidenpyjamas som lekte Alladin och då och då fick sin överkropp marinerad i olja av fnittriga fruntimmer.
Det är enligt mig inte bara magiker och kroppsdelar i latex som är fantasy.
Sara. Någonting som jag ofta har hört talas om är ”medeltidsinspirerad fantasy” och det har jag ingenting emot på fantasyarrangemang. Men jag vill varken se det eller fantasyinspirerad medeltid på historiska evenemang. Detta inkluderar alla som är över 15år och bär dräkt på medeltidsmarknader ock liknande allmänna tillställningar( denna åsikt grundar sig på att det Svensson ser tror han på).
Ludvig
Sara. Någonting som jag ofta har hört talas om är ”medeltidsinspirerad fantasy” och det har jag ingenting emot på fantasyarrangemang. Men jag vill varken se det eller fantasyinspirerad medeltid på historiska evenemang, denna åsikt inkluderar alla som är över 15år och bärdräckt på medeltidsmarknader också (för denna åsikten se diskussionen som handlar om att det Svensson ser tror han på).