[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - För gammal för lajv / rollspel?

För gammal för lajv / rollspel?

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

För gammal för lajv / rollspel?

Inläggav tufflan » 31 maj 2004, 20:20

Hej jag är 35 årig tjej( med ett ungt sinne) med sambo och barn. Vi är alla intresserade av att prova på att leva som på vikinga-medeltiden.
Jag är intresserad av historia,sömnad,tovning,matlagning.rollspel och friluftsliv. Men jag är rädd att jag anses som för gamal. Om vi skulle få vara med på något rollspel finns kravet att även mina barn ska ha kläder i vadmal? Eller är det tillåtet att "fuska" mer när det gäller barn, min målsättning är att vi alla ska ha tidstypiska kläder i lin och ylle men vadmal kostar ju skjortan och barna växer ju hela tiden, och hittar man tyg som ser ut som ylle kan man använda det?
tufflan

Inläggav Karin » 1 juni 2004, 08:57

1) Man blir aldrig för gammal för att syssla med varken lajv eller living history. De flesta brukar uppskatta om det är blandade åldrar på evenemangen.
2) 35 år är väl inte gammalt. Jag har några år kvar dit själv (10 för att vara exakt), men jag har aldrig varit med om att vara äldst på ett evenemang.

Vilka krav som gäller för dina och barnens kläder beror helt på arrangören och den grupp du åker med (om du åker med en grupp), så det är omöjligt att svara på här.

Med tanke på dina intressen tror jag att du skulle trivas på Hantverkslägret. Där tältar man i en vecka eller två, har vikingatida eller medeltida kläder på sig hela tiden, lagar mat tillsammans över öppen eld och lär sig/ visar upp något tidsenligt hantverk. Det brukar vara många barnfamiljer där, så dina barn får lekkamrater.

Hantverkslägret innehåller inget rollspelande utan man är sig själv. Vill du rollspela åker du på ett lajv. Syskonskapets hemsida har en lista över kommande lajv. Här är deras hemsida http://www.vinyamar.com/%7Esyskonskapet/old/1ndex.shtml . Det är svårt att hitta på den, men jag tror att listan finns under "handelsboden".

Hantverkslägrets hemsida: http://www.hantverkslagret.org/

Hoppas att du hittar ett sammanhang du trivs i. Läs gärna här på forumet när det är dags att börja sy eller göra andra hantverk, och ställ frågor om det är något du inte förstår.

Karin
Karin

Inläggav Lasse C » 1 juni 2004, 11:09

”För gammal för…” Trams! Urbota trams!
Min egen aktivitet i medeltideriet har varit låg ett par år, men det beror inte på åldern! (Fyller 46 i sommar)Det vore väl illa om man inte fick göra det man tycker är kul för att man anses "för gammal"?

Tvärtom vill jag påstå att det på många håll inom lajv/reenactment är en så stor homogenitet i åldern att det faktiskt utgör ett problem!
Det <i><b>behövs</b></i> spridning i åldrarna!

Kom ihåg: Människan slutar inte leka för att hon blir gammal, hon blir gammal för att hon slutar leka!

Lasse C
Lasse C

Inläggav Fågelblå » 1 juni 2004, 18:08

heja Lasse! :P

klädfrågan till dina barn, *humma* jag har själv planer på att sy upp litet plagg till mina småbröder (3 resp 1 år gamla) och kommit framtill det att om man gör som man gjorde förr, överlät plagg från den ena till den andra så brukade det ju bli litet för stort med jämna mellanrum.
så till treåringen ska jag sy en linnekjortel som är ganska så vid och nästan hellång på honom, så när han växer så blir den till sist en tunika. likadant med en yllekjortel.
och när de är urväxta så kan lillemannen ha det åtminstonne något år inna det är för litet för honom.
använd linne och ylle, sy kasnke en vadmalsmantel till barnen och ju mer de växer desto fler kilar lägge rman i och lägge rpå mer längd nedtill.
du känner kanske ngn som själv nyss fått barn som inte komemr passa i medeltida kläder än på ngra år, då har dina barn växt ur dem och din väns barn kan ha dem istället.

bara en idé så.... än ska jag itne skaffa barn på två år. men det kommer och då har mina bröder växt ur sina medeltida kläder! :)
Fågelblå

Inläggav Martina » 1 juni 2004, 19:44

Jag är rädd för att om du syr en bomullsgarderob till dina barn och tar med dem till ett lajv så kommer de väldigt snart att vara väldigt frusna barn... Nackdelen med att bo ute är att det är KALLT! Det krävs rejäla kläder även till små barn, fördelen är dock att det inte går åt så mycket tyg till dem som till en vuxen. Samt förstås att de kan ärva av varandra. Grå vadmal i mycket fin, tunn kvalitet finns hos Korp's handelsbod för 100:-/m (säljs som ylle). Jämför man det med linnet på Åhlens (125:-/m) så är vadmal inte så våldsamt dyrt ändå... Här på forumet finns många bra tips på ställen där man kan köpa billigt tyg, kolla i FAQ:en!
Hur gamla är förresten barnen? *nyfiken*

/Martina
Martina

Inläggav elin » 1 juni 2004, 20:04

Rätta mej om jag har fel: på medeltids/fantasylajv är looken viktigare än vad det stod på tygrulle-lappen. (Jag har bara lajvat en gång och det var en fantastisk en-kvälls grej inomhus med 1600-talstema, alla lajv händer inte i skogen... :-) Och förresten så började jag leka medeltid när jag var 38... det är aldrig försent :-) (Det enda som man märker ålderskillnaden på är att de yngre inte var med när Armstrong klev ner på månen, när Hoola Bandoola nästan låg på Svensktoppen osv. osv.)
elin

Inläggav tufflan » 1 juni 2004, 21:36

Tack för alla svar! Mina barn är 9 och 4 år. Skönt att man inte verkar vara för gamal! Jag är ju en socialmänniska så det ska nog gå bra att mötas trotts ålders skillnad. Men när jag var 14-20 tänkte jag att de som var över 30 var "lastgamla" och "tråkiga". Men så plötsligt var man det själv, märkligt hur fort det går!!!Jag kan kanske köpa något begangnat till mina barn, eller så får jag hoppas på fynda i tygaffären!
tufflan

Inläggav Månia » 2 juni 2004, 09:25

hej hej!
billigt ylletyg går att få tag på från saxylle-kilsund i borås. det går även bra att skicka efter tygprover och beställa från nätet. http://www.saxylle.se/ (exempel. 100% ull = 90:-/m)

--Ameli--
Månia

Inläggav Lasse C » 3 juni 2004, 07:40

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by elin</i>

Det enda som man märker ålderskillnaden på är att de yngre inte var med när Armstrong klev ner på månen, när Hoola Bandoola nästan låg på Svensktoppen osv. osv.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

*STOR NOSTALGISK SUCK *
Minns TV-sändningen från månlandningen... proggen... tältprojektet... Sprängkullen... (jag är göteborgare från början)... Nationalteatern (Jag såg "Kåldolmar & kalsipper" <i><b>LIVE</b></i> på den tiden det begav sig!![:D][:D])...
Ack ja...

LC
Lasse C

Inläggav Martina » 3 juni 2004, 16:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Månia</i>

hej hej!
billigt ylletyg går att få tag på från saxylle-kilsund i borås. det går även bra att skicka efter tygprover och beställa från nätet. http://www.saxylle.se/ (exempel. 100% ull = 90:-/m)

--Ameli--

Kolla second hand också! Förutom att man kan hitta ylle både på stuv och som gardiner så räcker en yllekappa långt till en fyraåring!
Försvarets fotlappar (finns på div. överskottslager) går att pussla ihop till det mesta osv.

/Martina
Martina

Inläggav Åsa W » 4 juni 2004, 10:27

Hej!
Inte är du för gamal för att hålla på...

Jag ska åka på lajv i sommar, den första sen sommaren -95. Då jag var ute en hel del. En av mina vänner hade nu på vårkanten en teori om att denna lajv skulle vara en form av 30-årskris. (Jag fyller 30 i sommar). Jag ser det dock inte som en kris utan som ett lång uppehåll, då jag bara inte ha kommit iväg av den ena eller andra orsaken.

Hur som helst! Är dina barn pojkar eller flickor och vilken storlek har dem? Jag har nämligen en kompis vars barn börjar växa ur sina kläder. Jag tror att hon skulle vara intresserad av att sälja. Klädera är dock inte av bästa klass, men de duger till att ha något att börja med... Intresserad?

/Åsa
Åsa W

Inläggav Charlotta » 24 augusti 2004, 14:07

Möjligt att den här diskussionen är död sedan länge, men bara för att muntra upp lite vad gäller åldern: förra sommaren var jag med och arrangerade ett lite större lajv. Vår yngsta deltagare var någonstans mellan sex och åtta år gammal, och de två äldsta var dryga sextio. Att ha med människor i olika åldrar gör alltihop mycket mer levande...som när värdshusparet är ett par på riktigt, vuxna med barn osv. Så för gammal är du definitivt inte!
Ett tillägg till tygdiskussionen: ibland finns det billiga filtar i 100% ylle att köpa, t ex på Rusta. Kommer man över sådana har man lätt en kjortel till ett barn för runt hundralappen.

Hoppas du blivit uppmuntrad av alla glada tillrop här och vågar dig ut på lajv/evenemang med dina barn och din sambo!
/Charlotta
Charlotta

Inläggav stigman » 9 september 2004, 17:01

efter att ha vaknat upp i ambulans två gånger är det lajv på heltid som gäller;diktar koggen i malmö på 61-årsdagen...
stigman

Inläggav Britt » 14 september 2004, 13:25

Hej!

Ang det här med ålder vill jag bara nämna ett lajv som vi var på i sommras, Kampen i Ringen, utanför Skillingaryd. Den yngsta deltagaren var nog knappt ett halvår och den älsta närmare 70 år.
Så åldern har ingen betydelse när det gäller lajv, det gäller bara att välja rätt lajv.

Mvh
Britt - 47 år.
Britt

Inläggav Lasse C » 14 september 2004, 15:21

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Britt</i>

den älsta närmare 70 år.Mvh
Britt - 47 år.
70....? Det var väl annars ungefär så många mm regn som föll per dygn där, eller? (Yngste sonen var där, så jag har fått livfulla skildringar...)

Lasse C
Lasse C

Nästa

Återgå till Om historiskt återskapande