Det här är en liten spinoff från andra trådar här inne.
Vi talar många gånger om den önskan/förväntan/krav vi har på oss själva och/eller andra vad gäller historisk korrekthet. Det kan handla om evenemang, filmer, artiklar, och så vidare.
Historia är intressant för oss, och vi är engagerade och tycker det är viktigt. Samtidigt möts det av en närmast kompakt brist på förståelse från vissa håll. Jag tänker närmast på den intervju med kostymören till ”Tre Solar” som jag hänvisar till, där hon helt öppet deklarerar att hon ansåg det helt onödigt att vara historiskt korrekt, eftersom ”ingen vet i detalj hur man var klädd på medeltiden”. (Måste kännas riktigt kul för våra dräkthistoriker att höra, eller?)
Med andra ord säger hon rent ut att det är skit samma.
Samma har jag mött när jag talat med folk om olika filmer, TV-program, etc, och där jag lite försiktigt antytt att det funnits brister i rekonstruktionerna. (Märk väl: Inte sågat jäms med fotknölarna eller attackerat aggressivt, utan försökt vara ganska återhållsam.) Reaktionen har varit ungefär den samma: ”Det spelar väl ingen roll, det är bara specialintresserade som märker det ändå, och de vet ju ändå hur det skall vara!”
Frågan inställer sig alltså: <i>Spelar</i> det någon roll? Och för <i>vem</i>?
Spelar det någon roll om det är mer tur än skicklighet att en filmmakare får historiska fakta någorlunda rätt? Spelar det någon roll om TV visar upp ”återskapande” av strider där vapnen är hämtade från helt olika tider (inklusive <i>efter</i> den strid man visar)? Spelar det någon roll om handlarna i Härplinge arrangerar en ”Medeltidsmarknad” där de som inte är klädda i jutesäckar går runt i mantlar av lakansväv eller polyester, och man säljer samma billiga sk-t som resten av året?
Spelar allt det här någon roll? Och om det faktiskt spelar någon roll – vems är då ansvaret (hemska ord!) för att påverka så att det blir åtminstone mer korrekt?
Jag har inget bra svar, men jag funderar lite på det.
Men: Spelar det någon roll? Och i så fall för vem?
LC