av Angus Maciomhair » 12 februari 2004, 03:46
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Odysseus</i>
* Funktionshinder - och så tog det plötsligt stopp. Här ska det minsann vara tokperiod och kommer du med glasögon så är porten till eventet därborta, oavsett om du MÅSTE ha dem. Alltså= diskriminering anses av många tillåten för att göra leken komplett!
* Etnicitet - har inte många här funderat på, men det kommer. Än så länge är Sverige så pass segregerat att de flesta icke-svenskar inte har upptäckt hobbyn än, men det finns redan de i hobbyn som menar att man, på grund av hudfärg, inte ska få klä sig i vissa kläder (typ vikinga). Då är det alltså också plötsligt ok...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är IMO en rejäl skillnad på att knalla in på ett högkravsevent med moderna glasögon och avsaknaden av dödsstraff på samma event. Glasögonen (eller jeans, platåskor etc.) märks direkt och förmodligen även hela tiden. Avsaknaden av dödsstraffet märker du först när du inser att det inte kommer bli en avrättning under hela eventet.
Var har någon angett hudfärg som grund för utestängning? Att man <u>bör</u> ta en roll man passar för har sagts men det är inte samma sak. Det finns t.ex en orsak att Hulken gestaltades av en kroppsbyggare och inte en dvärg på 1.20
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Odysseus</i>
Alla event är lek, hobby, fritid. Alltså kan det inte finnas några argument som är relevanta för att utestänga eller diskriminera någon.
Om jag har en sandlåda på min tomt är det min fulla rätt att sätta upp vilka regler som gäller för de som leker i den. Samma sak om jag ordnar ett evenemang för 60 personer över en helg. Om min sandlåda inte passar, bygg en egen.
Som vi ser i denna genomgång har hobbyn i allmänhet accepterat att hitta komprisser för två identiteter- klass och gender, eftersom det finns en mycket folk som inte vill iklä sig rollen av adel, men inte heller vill bli behandlade som rättslösa, och många starka kvinnor som kan slåss för sin sak. Funktionshindrade och icke-svenskar däremot....*suck*
Du förutsätter med andra ord att de två sistnämnda grupperna inte har vare sig vett eller mod att tala i egen sak? Ganska magstarkt gjort.
Det är bara att anpassa hobbyn efter verkligheten innan verkligheten kommer och knackar på i form av skarpare anti-diskrimineringslagsstiftning. Den kommer, kanske inte i år, men inom, säg 5-10 år....
Återigen, det är min sandlåda. Lika väl som jag bestämmer vem som får slå sig ner i min vardagsrumssoffa bestämmer jag över min sandlåda. Öppnar jag en offentlig krog/restaurang/nattklubb däremot så hamnar det hela i en helt ny situation, då är det inte baren hemma i källaren längre.
Och för övrigt anser jag att denna hobbys ursprungliga tanke - att ta till vara kreativitet och engagemang och bereda plats för så många som möjligt, inte ska offras på periodpolisens altare.
Varför är det då ok att kväva högre ambitioner i Det Svenska Utslätandets namn? Då tar du definitivt inte tillvara det engagemang som finns.
Att påstå att jag automatiskt är avundsjuk på de med bättre utrustning är att påstå att jag som långbågeskytt med en egenhändigt tillverkad båge från ett träd jag fällt på min tomt, som jag inte lagt ner mer än ett antal timmar på, automatiskt avundas de compoundskyttar som blåser tiotusentals kronor på sin utrustning.
Den utjämning du tycks sträva efter låter som att försöka tvinga sagda compoundskyttar att skjuta med samma enkla träbåge jag själv använder för att jag absolut inte ska kunna bli avundsjuk (Gudarna förbjude!).
/Angus