[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Storm i vattenglas

Storm i vattenglas

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav börje » 19 december 2003, 17:50

jag började läsa på sida 1 och blev så lessen att jag struntade i resten. så någon annan kan ha skrivit allt redan, nu till min åsikt. använd fantasin om man iriterar sig på saker så är det bara att intala sig att de inte fins eller dyl(funkar med småsaker i varge fall). allt handlar om att komma tilbaka till en annan tid, smnåbar klarar det med en pinne och en handduk, kläder och liknande ska göra det roligare och lättare att leva sig inn.
börje

Inläggav Martina » 19 december 2003, 22:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by börje</i>

jag började läsa på sida 1 och blev så lessen att jag struntade i resten. så någon annan kan ha skrivit allt redan, nu till min åsikt. använd fantasin om man iriterar sig på saker så är det bara att intala sig att de inte fins eller dyl(funkar med småsaker i varge fall). allt handlar om att komma tilbaka till en annan tid, smnåbar klarar det med en pinne och en handduk, kläder och liknande ska göra det roligare och lättare att leva sig inn.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Naturligtvis, men jag tror inte att museum, marknader, TV mfl. som hyr in grupper som t.ex. Kompani Bastard skulle bli så glada om de dök upp i jeans och hävdade att det är stämningen som är det viktiga...
Själv är mitt medeltidsevenemang nog mest de tusen timmarna jag lägger ned före själva tillställningen, samt bilderna på det efteråt (eftersom jag nästan alltid varit för sjuk för att uppskatta det som händer runtomkring!)Men som du hade märkt om du läst vidare i diskussionen så finns det inom medeltidsvärlden massor med individer med mycket olika drivkrafter. En del lever för att slåss, andra för att slå knopar. En del vill skapa bilden av medeltiden, andra känslan. En del alltihop, en del inget av det, de vill bara dricka och ha trevligt ihop med kompisarna!
I vilket fall så finns det alltid en plats för alla någonstans.

Vi kom i diskussionen slutligen fram till att alla inte kan platsa överallt, men att alla kan göra sitt bästa för att så många som möjligt kan vara med. (Läs t.ex. Halvors exempel med tröskeln ovan.)

MVH

Martina
Martina

Inläggav olafR » 2 januari 2004, 19:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by börje</i>

Med den inställningen kan jag lika gärna sitt kvar hemma i soffan och fantisera mig bort. Det blir en annan typ av upplevelse att ha allt omkring sig så period det bara går, lite att jämföra VR och IRL.
olafR

Inläggav Odysseus » 11 februari 2004, 15:48

Har lurkat lite på forumet tills nu, men nu kan jag inte låta bli att kasta mig in....alltså...

Det här med diskriminering...Man får inte utestänga människor av skäl som inte är relevanta, skrivs ovan. Korrekt. Enligt den svenska lagen om etnisk diskriminering i arbetslivet är det alltså tillåtet att kräva att människor med viss religiös övertygelse tar av sig kläder av betydelse för religionen om man ska arbeta i en miljö eller med uppgifter där sådana utgör en säkerhetsrisk. Helt logiskt.

MEN. Alla event är lek, hobby, fritid. Alltså kan det inte finnas några argument som är relevanta för att utestänga eller diskriminera någon. "Tyvärr, du får inte komma hit för du stör vår [lek] eftersom du är [fyll i med avvikande identitet här]". Det håller inte! Tyvärr är etnisk diskriminering på Stockholms krogar fullständigt etablerad och lagen är för slö för att komma åt den, men jag anser det vara moraliskt förkastligt att ta efter den företeelsen.

Vi kan ju för övrigt gå vidare och studera de identiteter som man hamnar i konflikt med i sin strävan att göra ett event/lajv så medeltida som möjligt:
* Gender - hur många är det som på allvar menar att kvinnor inte ska få slåss eller vara ytterst begränsade i vad de kan och får göra på dessa events/lajv? Det verkar ju som om lajv- och re-enactment-världen i detta sammanhang faktiskt försöker undvika diskriminering och det är ju jättebra.
* Klass - det var det där med adelsman/livege igen. Även här tullas det friskt på kraven på autencitet, åtminstone på många lajver. Och det är återigen mycket bra, för vem vill väl egentligen förlora sin roll för att baronen på bygget vaknade på fel sida och bestämde sig för att hugga av handen för någon inbillad oförrätt??
* Funktionshinder - och så tog det plötsligt stopp. Här ska det minsann vara tokperiod och kommer du med glasögon så är porten till eventet därborta, oavsett om du MÅSTE ha dem. Alltså= diskriminering anses av många tillåten för att göra leken komplett!
* Etnicitet - har inte många här funderat på, men det kommer. Än så länge är Sverige så pass segregerat att de flesta icke-svenskar inte har upptäckt hobbyn än, men det finns redan de i hobbyn som menar att man, på grund av hudfärg, inte ska få klä sig i vissa kläder (typ vikinga). Då är det alltså också plötsligt ok...

Som vi ser i denna genomgång har hobbyn i allmänhet accepterat att hitta komprisser för två identiteter- klass och gender, eftersom det finns en mycket folk som inte vill iklä sig rollen av adel, men inte heller vill bli behandlade som rättslösa, och många starka kvinnor som kan slåss för sin sak. Funktionshindrade och icke-svenskar däremot....*suck*

Det är bara att anpassa hobbyn efter verkligheten innan verkligheten kommer och knackar på i form av skarpare anti-diskrimineringslagsstiftning. Den kommer, kanske inte i år, men inom, säg 5-10 år....

Och för övrigt anser jag att denna hobbys ursprungliga tanke - att ta till vara kreativitet och engagemang och bereda plats för så många som möjligt, inte ska offras på periodpolisens altare. I så fall kommer man att skapa en hobby där det inte finns plats för de med ekonomiskt magra tillgångar, bara för att de inte har råd med utrustningen. Det vore otroligt tragiskt, eftersom motsvarande professionalism inte krävs i fråga om t.ex. rollprestationer (hur många events/lajv kräver ett antal år i skådespelaryrket för tillträde?)!
Odysseus

Inläggav Ananke » 11 februari 2004, 16:15

Hej!

Eftersom jag tyvärr inte blev medlem förrän nyss har jag inte haft möjlighet att deltaga i denna mycket intressanta diskussion tidigare. Jag hoppas att ingen har något emot att jag drar igång lite liv i den igen.

Som jag förstår det har diskussionen börjat med Roger och Olafr vilka vill göra ett högkravsevent, och sedan fortsatt med en allmän diskussion om krav och diskriminering. Som någon (minns inte vem) tidigare skrev är det viktigt att den här diskussionen har tagits upp, eftersom det finns ett starkt behov av den. Vad jag däremot också har förstått är att det inte kommer att gå att mötas i den, eftersom alla har så starka åsikter i frågan och alla är intresserade av olika typer och former av upplevelser.

Det jag har märkt under mina år av lajvande (1993-2001) är att det har förekommit en stark höjning av utrustningskrav. 1993 rynkade ingen på pannan över militärtält eller ens plasttält. 2001 skulle ingen ha kommit på tanken att överhuvudtaget ta med sig detta till ett lajv. 1993 kunde sicksackfållarna synas på kläderna, 2001 skulle allt helst vara handsytt, och på vissa lajv skulle kvinnorna inte använda sig av BH. Förändringen i lajvvärlden kan man tycka vad man vill om. Antingen är man mycket positiv eftersom allt har blivit mer autentiskt, eller så är man mindre nöjd med att kraven har höjts.

Det intressanta här är att se var någonstans kraven har höjts. Det är egentligen enbart inom det materiella. Själva spelet och interagerandet emellan personer på lajv har ingen talat om särskilt mycket. Jag har varit på lajv där folk i förtvivlan har suttit inspärrade i sin paviljon två dagar in på lajven och sytt sina kläder för hand i sitt anletes svett eftersom utrustningskraven har varit så höga, och inte vågat visa sig ute innan de var färdiga. Detta tycker jag är synd. Jag tycker inte att man ska gå tillbaka till plasttält och silvertejp, men jag tycker inte heller att folk inte ska kunna visa sig ute för att deras fållar inte varit handsydda. Nu kan man ju argumentera för att dessa personer kanske skulle ha valt ett annat lajv att deltaga på, men problemet - såsom jag upplevde det då - var att den typen av lägrekravslajv började bli alltmer sällsynta. Idag vet jag inte hur det ser ut på den fronten, eftersom jag inte har lajvat på tre år, just pga att jag inte vill, har lust eller orkar eller ens har medel nog att lägga ned på att komma upp i de krav som ställs. Detta är naturligtvis mitt val, men det är synd, eftersom jag verkligen tyckte att det var en underbar hobby.

Tidigare i diskussionstråden lades förslaget fram att man i sådana fall ska arrangera den typ av lajv man själv vill ha. Det gjorde jag, och det blev i och för sig lyckat, men problemet är att det tar alldeles för mycket tid och engagemang att alltid skapa sin egen lajv. Det säger sig självt.

Nå, min poäng är inte att fördöma någon eller något utan bara väcka en tanke: 1993 var fantasin den stora tillgången på lajv. Du tänkte bort plasttältet eller gjorde om det till en vacker paviljong i ditt eget sinne. Du såg inte sicksackfållarna på kläderna och du brydde dig inte om ifall kvinnor hade BH eller inte. 2001 var fantasin uppenbarligen beroende av att det materiella var av högsta kvalitet. Hur kom vi dit egentligen?

Jag tycker absolut att folk som verkligen vill uppleva den autentiska medeltiden, romarriket, samurajtiden, 1920-talet, osv. både inom lajv och andra typer av event, ska få göra det. Det är verkligen fantastiskt och beundransvärt att folk vill och orkar och kan lägga ned så mycket tid och pengar på detta, men naturligtvis ska det finnas alternativ. Frågan är hur det egentligen ser ut på den fronten. Finns det alternativ idag och i vilken form?

MVH,
/Ananke
Ananke

Inläggav Alexander Graff » 11 februari 2004, 16:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Odysseus</i>
MEN. Alla event är lek, hobby, fritid. Alltså kan det inte finnas några argument som är relevanta för att utestänga eller diskriminera någon. "Tyvärr, du får inte komma hit för du stör vår [lek] eftersom du är [fyll i med avvikande identitet här]".

Jag förstår inte. Det är väl just när det är lek man till skillnad från samhället i övrigt har möjlighet att välja vilka man vill leka med? Måste jag bjuda dig på min 30-årsfest?
Jag reserverar mig rätten att säga:
"Tyvärr, du får inte komma hit för du stör vår [lek] eftersom du är [en tönt]".
Alexander Graff

Inläggav Odysseus » 11 februari 2004, 16:43

Till skillnad från din 30-årsfest så brukar events och lajv annonseras i olika publika former (Internet, tidningar etc) som vore de öppna för allmänheten (=alla som läser sagda sajter/tidningar). Dessa två företeelser är därför inte jämförbara, så sluta med den typen av osakliga paralleller!
Odysseus

Inläggav Sternschild » 11 februari 2004, 16:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Odysseus</i>

Till skillnad från din 30-årsfest så brukar events och lajv annonseras i olika publika former (Internet, tidningar etc) som vore de öppna för allmänheten (=alla som läser sagda sajter/tidningar). Dessa två företeelser är därför inte jämförbara, så sluta med den typen av osakliga paralleller!
Nej men Ferrari owners club annonserar tex att dem ska ha träff på Mantorp och det är nog ingen som tycker det är rimmligt att komma dit med en gocart heller
Sternschild

Inläggav Alexander Graff » 11 februari 2004, 17:03

Så du menar att nu när jag annonserat ut festen här på Internet så är den öppen för allmänheten?
Vad du verkar missa är att många evenemang äger rum utan att annonseras ut någonstans, folk träffas i små grupper med likasinnade som de valt att dela ett intresse med. Att vem som helst inte är välkommen på dessa evenemang är inte ett utslag av fascism, utan att man delar en gemensam inställning till det man pysslar med - och bjuder in folk som verkar ha liknande inställning. För övrigt delar jag inte din bild av "denna hobbys ursprungliga tanke" (vilken hobby?) - jag vill genom återskapande experiment söka nå insikt om en svunnen tid och i viss mån fysiskt uppleva den, så långt det är möjligt. Det du beskrev låter mer som ABF.

A
Alexander Graff

Inläggav Arnaud Guillaume » 11 februari 2004, 17:08

Uäääää, inte den här diskussionen igen.

Jag har skrivit allt jag tänker säga i saken, men jag har en liten ide jag tänkte dela med mig av:

Låt oss säga att vi vill ha lågt ställda allmänna krav, men få så bra helhetsupplevelse som det går. I så fall kan det vara ide att ha olika grader av krav beroende på vad man vill spela för roll. Biskopar och grevar skulle i så fall vara tvungna att vara noggrannare med sin utrustning, eftersom deras roller kommer att röra sig och synas mycket, och således påverkar upplevelsen för många. En vanlig soldat kan däremot komma undan med tabard och ringbrynja, och en bonde kan ha en linnetunika med olikfärgade kilar om det är allt den lajvaren äger.

Skulle det funka?
Arnaud Guillaume

Inläggav Karin » 11 februari 2004, 17:59

* Gender - hur många är det som på allvar menar att kvinnor inte ska få slåss eller vara ytterst begränsade i vad de kan och får göra på dessa events/lajv? Det verkar ju som om lajv- och re-enactment-världen i detta sammanhang faktiskt försöker undvika diskriminering och det är ju jättebra.
Jag menar på fullt allvar att det ska finnas evenemang där vi kvinnor inte ska få slåss och där vi (liksom männen) ska begränsa våra handlingar till vad som är troligt att män och kvinnor gjorde på den tiden vi försöker återskapa. Jag menar inte att det ska vara så på alla evenemang, eller ens de flesta, men det är den sortens evenemang jag helst vill åka på.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
* Klass - det var det där med adelsman/livege igen. Även här tullas det friskt på kraven på autencitet, åtminstone på många lajver. Och det är återigen mycket bra, för vem vill väl egentligen förlora sin roll för att baronen på bygget vaknade på fel sida och bestämde sig för att hugga av handen för någon inbillad oförrätt??
Jag har aldrig lajvat, men skulle jag spela piga på ett lajv skulle jag vilja bli behandlad som en piga. Jag vill inte att en baron ska visa hänsyn till mig (förutom att personen bakom rollen har samma ansvar som alla andra på lajvet att inte hitta på saker som skulle störa min upplevelse).
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

* Funktionshinder - och så tog det plötsligt stopp. Här ska det minsann vara tokperiod och kommer du med glasögon så är porten till eventet därborta, oavsett om du MÅSTE ha dem. Alltså= diskriminering anses av många tillåten för att göra leken komplett!
Det är väl ingen här på forumet som menar att moderna glasögon ska vara förbjudna på <u>alla</u> medeltidsevenemang? Men de flesta handikapp går att lösa på ett tidsenligt eller osynligt sätt. Jag vill att det ska vara möjligt att ordna evenemang med höga krav!

* Etnicitet - har inte många här funderat på, men det kommer. Än så länge är Sverige så pass segregerat att de flesta icke-svenskar inte har upptäckt hobbyn än, men det finns redan de i hobbyn som menar att man, på grund av hudfärg, inte ska få klä sig i vissa kläder (typ vikinga). Då är det alltså också plötsligt ok...
Jag har funderat mycket på det, men inte kommit fram till någon bra lösning. Jag skulle gärna vilja att min hobby spreds till olika grupper av människor. Det skulle också ge mig större möjligheter att lära känna intressanta människor från en annan kultur. Glasögon går att byta ut men en mörk hud kan man inte förändra på något vettigt sätt. För en person som ser ut som en sydeuropé är det ju inga problem att spela just sydeuropé, men för en kines kan det bli lite svårare. Är det någon här på forumet som har någon bra idé?

Och för övrigt anser jag att denna hobbys ursprungliga tanke - att ta till vara kreativitet och engagemang och bereda plats för så många som möjligt, inte ska offras på periodpolisens altare.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad har du för belägg för att detta är hobbyns ursprungliga tanke? Vilken hobby förresten?

För övrigt förstår jag inte varför det ska vara så svårt att läsa arrangörernas regler innan man anmäler sig till ett evenemang. Tycker du inte om den idé som presenteras är det väl bättre att du åker på ett annat evenemang, som du kommer trivas mycket bättre på.

Karin
Karin

Inläggav Angus Maciomhair » 12 februari 2004, 03:46

Det är IMO en rejäl skillnad på att knalla in på ett högkravsevent med moderna glasögon och avsaknaden av dödsstraff på samma event. Glasögonen (eller jeans, platåskor etc.) märks direkt och förmodligen även hela tiden. Avsaknaden av dödsstraffet märker du först när du inser att det inte kommer bli en avrättning under hela eventet.
Var har någon angett hudfärg som grund för utestängning? Att man <u>bör</u> ta en roll man passar för har sagts men det är inte samma sak. Det finns t.ex en orsak att Hulken gestaltades av en kroppsbyggare och inte en dvärg på 1.20

Alla event är lek, hobby, fritid. Alltså kan det inte finnas några argument som är relevanta för att utestänga eller diskriminera någon.
Om jag har en sandlåda på min tomt är det min fulla rätt att sätta upp vilka regler som gäller för de som leker i den. Samma sak om jag ordnar ett evenemang för 60 personer över en helg. Om min sandlåda inte passar, bygg en egen.

Som vi ser i denna genomgång har hobbyn i allmänhet accepterat att hitta komprisser för två identiteter- klass och gender, eftersom det finns en mycket folk som inte vill iklä sig rollen av adel, men inte heller vill bli behandlade som rättslösa, och många starka kvinnor som kan slåss för sin sak. Funktionshindrade och icke-svenskar däremot....*suck*
Du förutsätter med andra ord att de två sistnämnda grupperna inte har vare sig vett eller mod att tala i egen sak? Ganska magstarkt gjort.

Det är bara att anpassa hobbyn efter verkligheten innan verkligheten kommer och knackar på i form av skarpare anti-diskrimineringslagsstiftning. Den kommer, kanske inte i år, men inom, säg 5-10 år....
Återigen, det är min sandlåda. Lika väl som jag bestämmer vem som får slå sig ner i min vardagsrumssoffa bestämmer jag över min sandlåda. Öppnar jag en offentlig krog/restaurang/nattklubb däremot så hamnar det hela i en helt ny situation, då är det inte baren hemma i källaren längre.

Och för övrigt anser jag att denna hobbys ursprungliga tanke - att ta till vara kreativitet och engagemang och bereda plats för så många som möjligt, inte ska offras på periodpolisens altare.
Varför är det då ok att kväva högre ambitioner i Det Svenska Utslätandets namn? Då tar du definitivt inte tillvara det engagemang som finns.
Att påstå att jag automatiskt är avundsjuk på de med bättre utrustning är att påstå att jag som långbågeskytt med en egenhändigt tillverkad båge från ett träd jag fällt på min tomt, som jag inte lagt ner mer än ett antal timmar på, automatiskt avundas de compoundskyttar som blåser tiotusentals kronor på sin utrustning.
Den utjämning du tycks sträva efter låter som att försöka tvinga sagda compoundskyttar att skjuta med samma enkla träbåge jag själv använder för att jag absolut inte ska kunna bli avundsjuk (Gudarna förbjude!).

/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 12 februari 2004, 04:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ananke</i>

Nå, min poäng är inte att fördöma någon eller något utan bara väcka en tanke: 1993 var fantasin den stora tillgången på lajv. Du tänkte bort plasttältet eller gjorde om det till en vacker paviljong i ditt eget sinne. Du såg inte sicksackfållarna på kläderna och du brydde dig inte om ifall kvinnor hade BH eller inte. 2001 var fantasin uppenbarligen beroende av att det materiella var av högsta kvalitet. Hur kom vi dit egentligen?

Hobbyn utvecklas helt enkelt. Främst skulle jag gissa på det ökade informationsutbytet som orsak, t.ex forum som detta tillsammans med Internets spridning i samhället, sedan får man inte glömma att man har haft hela åtta år på sig att pyssla med långtidsprojekt och dessa märks av naturliga skäl ganska sent (dvs tidigast när de är klara).

Jag skulle inte säga att fantasin idag är mer beroende av hög kvalitet på utrustningen än förr men vartefter fler skaffar bättre utrustning så märks det mer. Jag tror knappast att det är signifikant fler idag som väljer en nitad ringbrynja som sitt första brynjeprojekt än för 10 år sedan utan de flesta kör nog med fjäderstål, nu likväl som då.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Joakim K » 12 februari 2004, 08:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om jag har en sandlåda på min tomt är det min fulla rätt att sätta upp vilka regler som gäller för de som leker i den.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Rätt... Så länge som du inte säger "alla får leka i den förutom mörkhyade" ... Då blir du helt plötsligt anmäld för hets mot folkgrupp!
Joakim K

Inläggav Ny Björn » 12 februari 2004, 09:10

Ok - nu tar vi det här med hudfärg igen:

Jag har under mååånga år ägnat mig åt vikingeri, som ändå får anses vara en av de <i>idag</i> mer kontroversiella (för-)historiska perioderna. Under denna tid har jag träffat svarta, gula, röda, skära och ibland gröna vikingar (- mja, askgrå kanske är bättre - hej Herr Davidsson [;)])från en mängd länder. Alla har varit med i leken. I allmänhet har de med så kallad avvikande kulör (-från vad undrar jag...) flutit in alldeles utmärkt. En och annan besökande extremist har vrålat glåpord ibland - men det hade de förmodligen gjort ändå om de mött varandra på gatan. Att t.ex ha rötter i Mellanöstern är snarast en tillgång för en hugad vikingerist - då öppnas vipps Bysans och Kalifatet som inspiration för utrustning och agerande - en skattkammare som jag såsom varande äkta nordiskt bleksiktig och blond bara med stor måttlighet kan snegla mot.

/N B
Ny Björn

FöregåendeNästa

Återgå till Om historiskt återskapande