Att återskapa - hur långt skall man gå?

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav Martina » 2 oktober 2005, 11:19

Efter att ha tittat en del på behjärtansvärda projekt på nätet så skulle jag nog också vilja säga: hellre ett maskinvävt och syrafärgat tyg som ser bra ut än ett hemmavävt av för grovt, flammigt växtfärgat garn. Hemmagjort är rart, men det skall absolut inte glorifieras! Bara för att något är växtfärgat behöver det inte betyda att det ser ut som på medeltiden. Särskilt inte om växtfärgen i fråga sitter på tyget i stora fläckar... Klumparna i det handspunna garnet är det som vi idag tycker är kvalitetsbetecknande; det är på dem man ser att det är handgjort. Förr i tiden eftersträvade man perfektion, den som vi idag är så trötta på från maskinernas värld!
Om tidsenlighet är det yttersta (onåbara) målet så finns det ändå olika sätt att nå dit och jag tror det första steget är att det ser bra ut, det andra att det känns bra och först det tredje att det är gjort på rätt sätt. Gjort på rätt sätt men ser fel ut är liksom lite tråkigt...

/Martina
Martina

Inläggav Djingis Khan » 1 januari 2006, 14:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Malin Berglund</i>

Därför har en maskinsydd T-tunika i polyester samma värde som en handsydd Elizabetiansk utstyrsel då båda är ett försök till medeltida dräkt. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Där håller jag inte med dig. Jag tror det var år 2000, på MTV, när en karl under öppningsdagen knallade omkring i en "tunika" som han gjort genom att klippa hål för huvud och armar i en brun <font color="red"><b>sopsäck av papper!!!</b></font id="red"> Till detta nåt slags tyrolerhatt, turkos vill jag minnas. <i><b>Han</b></i> tyckte utan tvekan det var OK, <i><b>han</b></i> tyckte säkert också att han hade gjort "ett försök till medeltida dräkt". För alla som verkligen ansträngt sig var han ett öppet hån.

<i><b>Jag</b></i> anser inte att en maskinsydd T-tunika i polyester är ett "försök" till medeltida dräkt - inte ens om man kompletterar med en mantel i fleece... [;)]

Lasse C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

[:D] Både jag och övriga familjemedlemmar gapskrattade i flera minuter då jag läste det där! Påminner mig om MTV 2004 då jag såg åtminstone en herre som gick klädd i vanlig skjorta, med ett synligt bälte över (på "medeltida" vis) samt en lustig filthatt på huvudet. Hans "försök" att smälta in bland de medeltidsklädda utstrålade en attityd i stil med "hehe, om alla ni andra är så lustiga i era konstiga kläder ska jag minsann kunna vara lika knäpp jag, hehe"...
Djingis Khan

Föregående

Återgå till Om historiskt återskapande