Hur är det tänkt att ett evenemang av något slag ska se ut för att inte vara 1. orättvist och 2. diskriminerande (de två vanligast använda skällsorden i den här debatten)? Nu är jag skadad av åren vid filosofen i Uppsala men visst är det såhär:
1 - I samtliga fall där det finns ett eller flera krav på någonting, oavsett vad det rör sig om, finns potentiellt möjligheten att någon inte uppfyller kravet.
2 - Oavsett hur låga krav som det än rör sig om finns potentiellt risken att någon inte kan uppfylla dessa.
Vad innebär det då? Enkelt, för att undvika all form av orättvis diskriminering ska vi helt enkelt slopa alla krav. Enkelt men helt absurt. Vi ska alltså ha så få krav som möjligt för att undvika orättvisor och diskriminering så långt som möjligt. Det borde innebära att den bästa formen av föreningsliv är en där man inte behöver vara medlem, betala medlemsavgift, ha något speciellt intresse eller ha några former av evenemang. Vi kan ju inte ha ett arrangemang i Visby för det är långt från Umeå vilket är orättvist i jämförelse med de som råkar bo i Oskarshamn. Vi kan inte uttrycka en vilja att samla oss kring något gemensamt intresse, jag kan inte komma undan med att fäktas med en 3-4 likasinnade ett par gånger i veckan här i Malmö för då kan ju inte ni i Stockholm vara med. Och hur blir det med de som inte är intresserade av fäktning och hellre vill spela tennis? Roligt de kommer ha i Visbylägret, där ordnas ju ingen tennisplan...
För att bli lite mer realistisk och mindre sarkastisk, hur skulle ett rättvist medeltidsläger i Visby se ut? Ska vi ordna så att alla oavsett handikapp kan komma dit? Ska vi ha klädeskrav alls eller ska vi låta vem som helst komma som de vill. Har de medeltidskläder är det ju roligt men det kanske vi bara ska se som en bonus? Att stänga av mobilne innanför stängslet verkar ju orättvist, varför ska de som vill ringa behöva gå utanför för att göra det? Jag skulle dessutom vilja arrangera en konsert med Front 242, cykla från paviljongen till toaletten, lyssna på freestyle när jag slappar efter middagen som jag helst vill värma i min medtagna mikrovågsugn.
Så, en slutlig fråga, vad är det för verksamhet ni kritiker i denna debatt vill ha? Vad är det ni som är målet, hur skulle "er" medeltidsförening se ut om ni fick bestämma fritt? Vilka krav skulle finnas? Vad skulle ni ha för verksamhet och var och när skulle evenemangen gå av stapeln?
/(Jag är) Nyfiken svart[8]