av Arnaud Guillaume » 2 juli 2003, 15:10
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cizzi</i>
Apropå på att klargöra saker:
1. Man väljer själv sin hobby.
2. Naturligtvis skall alla ha möjlighet att leva ett drägligt och värdigt liv.
3. Om din hobby inte passar dig, exempelvis p g a att du är för fattig, för lat, för lång, för kort, för tjock, för fattig eller ligger i koma bör du överväga att skaffa en annan hobby.
4. Med "passar dig" menar jag att du på något vis känner att du inte vill/kan/orkar/har råd/har lust/ids göra de ansträngningar som krävs för att du och de andra som berörs skall ha en rolig och meningsfull upplevlse.
5. Kraven är desamma för alla. Förutsättningarna är olika för alla. Det finns ingen "rättvisa" när det inte finns två individer som är exakt precis lika!
6. Återigen gissar jag att det är människor _utan_ handikapp som skriker högst och fäktar vildast - stämmer inte det?
7. Alla som pysslar med detta har valt det själva. Fast de är blinda, döva, lama, har diabetes, är halta och lytta eller har MS. Om vi skulle sänka kraven så att alla dessa särdrag kan komma utan att anstränga sig överhuvudtaget kan vi lika gärna låta bli att överhuvudtaget sy dräkter eller syssla med hantverk av något slag, för det finns alltid någon som av någon anledning inte kan leva upp till kraven!
8. Så länge det finns events och grupper på alla nivåer och i alla kategorier finns det ingen som helst orättvisa - det handlar om att välja en grupp och ett event som har "krav" du kan leva upp till!
9. Man väljer själv sin hobby.
10. Ingen tvingar dig att pyssla med detta.
MVH
Handikapp-Cizzi<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det är framförallt åttan jag har problem med, men de flesta av de här punkterna om man läser dem från en deltagares synpunkt säger:
Vi (arrangörerna) behöver inte bry oss, vi gör som vi vill och passar det inte så stick.
Det må komma av missförståndet orättvisa=hemsk anklagelse, men det ger inte ett så trevligt intryck.
Jag är inte intresserad av att hamna i ett ordkrig om saken; vi har hållit på i tre sidor nu, och jag tror att jag har skrivit tillräckligt för att klarlägga mina ideer. Tänk gärna igenom saken (alltid ett bra råd) och återkom senare om det är något mer.