Fantasy

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav Shadow » 3 oktober 2003, 10:47

Ang. lindande av småbebisar....
Har de alltid varit lindade, menar då från vilken tid och framåt?
Shadow

Inläggav Ingrid Storrø » 3 oktober 2003, 10:47

Nå er det jo de som hevder at barn blir skadet av å lindes. Man kan vel ikke si at folk blir skadet av å ha kiler i samme farge som kjortelen. ;) Ikke helt sammenlignbart, altså.
Ingrid Storrø

Inläggav Sara Lundström » 3 oktober 2003, 11:07

Äh, nåt får man väl offra för Korrektheten. Det är principen som räknas! Man har en moralisk skyldighet att tala om för alla som har något som man vet är otidsenligt på eller kring sig att det är otidsenligt! Annars blir det total fiktion av allt! Om sen folk blir sårade är väl deras problem. Folk måste veta allt. I alla fall allt jag vet. (Obs, jag är hyfsat ironisk nu.)

Men en liten fråga: vad var problemet med de blåmålade kelterna? Att de hade något på sig utöver blåfärgen eller att de var blåmålade fast de inte var i strid? Själva bruket finns ju skriftligt belagt.

Mer seriöst: Om det är hantverkslägret du pratar om, Arild, är väl problemet snarast att folk enligt ditt förmenande inte levde upp till de dräktkrav ni ställt upp. Det handlar då om ett mer allmänt problem: Varför lever inte deltagare på en del arrangemang upp till arrangörernas krav (kunskapsbrist, lättja, allmän ondska osv), och vad kan man göra åt det? Utbilda i förväg (t ex genom studiecirklar)? Avvisa deltagare som inte har utrustning eller attityd som duger från arrangemanget? Bara säga till dem (gärna gnälligt)? Utbilda under evenemangets gång? Acceptera att det är som det är?

/Sara, på väg till Universitetsbiblioteket för att hämta boken där Arild har kläder från 500 år på sig.[;)]
Sara Lundström

Inläggav Lasse C » 3 oktober 2003, 12:09

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

På publika arrangemang som marknader där det även finns ett antal personer i moderna kläder är det omöjligt för oss att bestämma vad folk får ha på sig.
Eva
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Du har nog alldeles rätt här, Eva!
Om arrangemanget är helt öppet, d v s man har inte satt upp några krav alls, så är ju folk i sin fulla rätt att komma i moderna kläder eller rent av Star Trek-mundering om de så önskar. (Jag kan iofs inte för mitt liv begripa <u>varför</u> någon skulle vilja gå på medeltidsmarknad klädd som Trekkie, men det är en annan sak.)

Man kanske kan komma åt problemet genom information, och att framföra rekommendationer/önskemål? T ex: "Eftersom det är tänkt att vara en medeltida marknad ser vi helst att besökare inte är klädda som t ex orcher, alver, etc"?

Dock: Har man inte satt upp några krav/kriterier så får man nog stå ut med kaosmagiker, alver, rumpnissar och mr Spock, ja.

Återigen, som vi slagit fast på annat håll: Arrangören sätter kraven. Punkt. Sätter arrangören inga krav, utan det hela är helt öppet och publikt, så varken kan eller ska jag som enskild deltagare/åskådare blanda mig i vilka utrustningar som finns där. <i>Tycka</i> kan jag givetvis göra, men knappast högt...

LC
Lasse C

Inläggav olwyn » 6 oktober 2003, 22:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">[i]Originally posted by Sara Lundström[/i
Men en liten fråga: vad var problemet med de blåmålade kelterna? Att de hade något på sig utöver blåfärgen eller att de var blåmålade fast de inte var i strid? Själva bruket finns ju skriftligt belagt.

Vill belysa det hela lite ytterligare med de så kallade kelterna. Tänk er att att ni skulle åka som viking på en marknad, och klär er säckvävstunika och plasthjälm med horn. Då är ni i närheten av hur fel de hade spökat ut sig.

Visst finns det belägg för att kelterna gick i strid blåmålade(med speciella mönster inte fläckvisa hand avtryck), men att blåmåla sig enbart för att få visa sina "snygga" muskler och skrämma små barn, då gör man det enligt mitt tycke av en dålig anledning. Dessutom kommer alla turisterna som var där och såg spektaklet gå hem med en helt avig bild av kelterna.

Olwyn/ Som faktiskt har varit både blåmålad och kelt, innan jag trillade dit på 1300-talet
olwyn

Inläggav Sara Lundström » 6 oktober 2003, 22:36

Min poäng, som jag tycker belysts strålande, är att det inte i första hand var "kelternas" tidsenlighet eller ej som var problemet, utan att de betedde sig opassande i sammanhanget. Alltså: bristande hyfs ja, fantasy nej. Eller hur?

Social kompetens har (som vi ju vet) ytterst lite att göra med historiekunskaper eller återskapande-ambition, och man ska nog akta sig för att diskutera de två i samma veva.
Sara Lundström

Inläggav my_mmy » 7 oktober 2003, 00:06

och vad gäller lindade barn, så beror det nog på vad man kallar lindat. Jag har faktiskt tittat lite på det här, och jag tror faktiskt inte att man varvade in sina barn i bandage hela tiden som små mumier. Lindningen bestod nog snarare av ett stycke tyg som sedan fästes genom att man lindade banden runt om, och fäste dem. Och barnen fick plockas ur dem ganska ofta, om inte annat när blöjan skulle bytas, vilket som alla som använt tygblöjor vet måste hända ganska ofta. Jag har också sett beskrivningar om att man ska låta dem ligga och vifta lite varje gång man tar ut dem ur lindorna.

Också ett bra sätt att se till at de är varma nog när de sover, de kan inte sparka av sig filtarna i ett kallt och dragit hus.

Min äldsta dotter var lindad i den bemärkelsen. Hon kunde bara somna när hon var väl insvept i sin filt, med ändorna instoppade under henne så hon "satt fast". Om jag inte svepte in henne på det viset fäktades hon så mycket att hon aldrig somnade. Min yngsta däremot var precis tvärtemot.

Poängen är att vi nog förfasar oss om lindebarn i onödan, och att jag faktiskt gått på evenemang med ett lindebarn i famnen. [8D]

-maggie
my_mmy

Inläggav Lasse C » 7 oktober 2003, 06:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Social kompetens har (som vi ju vet) ytterst lite att göra med historiekunskaper eller återskapande-ambition, och man ska nog akta sig för att diskutera de två i samma veva.

Utomordentlig poäng.[^][^][^]
Hoppas att fler läser det och skiljer på de två sakerna. Den som bär sig illa åt <u><b>bär</b></u> sig illa åt, oavsett hur tidsenlig han/hon är beträffande utrustning, etc.
Lasse C

Inläggav Ingrid Storrø » 7 oktober 2003, 08:19

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Min poäng, som jag tycker belysts strålande, är att det inte i första hand var "kelternas" tidsenlighet eller ej som var problemet, utan att de betedde sig opassande i sammanhanget. Alltså: bristande hyfs ja, fantasy nej. Eller hur?

I akkurat dette tilfellet var det faktisk en kombinasjon av de to. :)
Ingrid Storrø

Inläggav Eva Andersson » 8 oktober 2003, 07:54

Det som jag uppfattar onm ett problem och som exemplifierats väl med "kelterna" är.
Hur får man folk att hålla sig till de riktlinjer man satt upp för ett evenemang?
Som konstaterats tidigare kan en arrangör sätta upp rent fascistiska krav om de vill och de som inte ställer upp på det behöver inte åka. Fint.
Men vad gör man när man har speciella krav, typ hantverkslägrets rimliga dräktkrav, och folk inte lever upp till dem?
Skickar man hem folk?
Låter bli att bjuda in dem nästa gång?
Vad gör man med folk som kommer i sitt första försök?

Faktum är att rätt många personer inom de olka grenarna av "medeltidshobbyn" inte är med för att de är specifikt intresserade av kläder. De kanske vill gjuta brons, eller garva skinn eller spela musik etc. Och då ser vi ofta att man ägnar sin tid åt att bli bra på detta och skaffar sig vad man tycker är tillräckligt bra medeltidsaktiga kläder. Och då har vi ett problem för den ambitiöse arrangören.

Jag vet inte vad man ska göra.
Själv tenderar jag åt tolerans inom vissa gränser. Det beror säkert på att jag varit med i olika medeltidsföreningar se'n 1993 och sett en väldigt positiv utveckling under de här åren och det ger mig en viss tillförsikt inför framtiden.

Men när folk överskrider dessa gränser, oavsett vilka man har, hur hanterar man det?

Det tycker jag är en viktigare fråga än att fråga varför "alla" är så toleranta mot fantasy, men inte mot folk med dokumentation, vilket jag menar är fel då toleransen mot fantasyinslag i alla fall på detta forum är låg.

vad gör man???

Eva
Eva Andersson

Inläggav Sara Lundström » 8 oktober 2003, 08:33

Den otidsenlighet folk framför allt är toleranta mot på evenemang (nu pratar jag inte om marknader o dyl) enligt mig, är att det är så okej att inte alls eftersträva tidsenlighet i tal och val av samtalsämnen. Det tycker jag är hemskt tråkigt. Ofta ser man folk i jättebra kläder sitta på fina bänkar med vackra, välgjorda stånkor och trätallrikar framför sig och sjunga "Tourdion". Ljuvligt. Sen fortsätter de prata jobb, elitserien i hockey eller (i bästa fall) var man kan köpa billigt skoläder. Vi som tycker det är kul att försöka hålla oss "in persona" även inuti kan ofta få höra "Öh, det här är faktiskt inget lajv" om vi försöker hålla oss till tidsenliga samtalsämnen och maskera otidsenliga sådana med tidsenliga uttryck.

De flesta har ingen ambition alls här, och känner sig störda av oss som har det. Det tycker jag är bra mycket värre än att folk har olikfärgade kilar - kanske för att de faktiskt tror det är tidsenligt.
Sara Lundström

Inläggav Lasse C » 8 oktober 2003, 08:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Själv tenderar jag åt tolerans inom vissa gränser. ...
Men när folk överskrider dessa gränser, oavsett vilka man har, hur hanterar man det?

Eva

Lysande, Eva! *ler med hela mitt skäggiga ansikte*

Till att börja med springer jag givetvis glatt runt ännu ett par varv med min kära käpphäst om hur viktigt det är att definiera gränserna tydligt, så att det inte blir oklart om man överskrider dem eller inte.

Men den punkt du sätter fingret på är viktig! Hur hanterar man när någon faktiskt går över gränsen?

Personligen kan jag också tycka att det är en viss skillnad på om man t ex av bristande kunskap inte riktigt lyckas nå upp till uppsatta krav eller om man tycker att det inte spelar någon roll.

Frågan är också om man skall kunna så att säga "föra över poäng" från ett område till ett annat? (Exempelvis om någon har en superb nivå på sin verkstad och hantverk, men halvtaskiga kläder?) Något slags totalbedömning, med andra ord.

Spontant har jag inga bra tankar om <i><b>hur</b></i> man hanterar gränsöverskridanden på ett bra sätt - men jag är ganska övertygad om <i><b>att</b></i> de måste hanteras om det skall finnas en chans att de gränser som sätts upp skall ha någon som helst funktion.

LC
Lasse C

Inläggav Sara Lundström » 8 oktober 2003, 08:55

Så till frågan Eva tar upp: Vad gör man åt folk som inte uppnår de krav man ställt?

Bra och viktig fråga, tycker jag! Och här kan medeltideriet lära mycket av lajvarna. Det har ju en längre tid varit ett problem inom lajv att arrangörer är ambitiösa och ställer upp tydliga krav för spelarna, samt att en del spelare inte tar till sig de kraven. Det kan röra sig om säkerhet (vapen), utrustning osv.

Som jag ser det är det viktigt att mota Olle i grind, d v s göra vad man kan som arrangör för att inte behöva tackla dessa problem när folk står framför en och vill checka in. Jag utgår i det följande från att det hypotetiska arrangemanget är årligen återkommande.

Viktigt från början tror jag är att informera förstagångsbesökare. Om man har uppställda krav är det ju viktigt att folk har kunskaperna att tolka dessa. Vill man som arrangör uppnå en viss nivå bör man se till att folk kan få hjälp att skaffa sig dessa kunskaper. Om man tror det finns områden där många kan sakna nödvändiga kunskaper kan man t ex anordna studiecirklar. Man kan också hålla sådana kurser under själva evenemanget, så folk kan göra bättre till nästa år. Många gör ju det, inspirerade av vad de sett första gången. Man ser ofta en otrolig förbättring mellan folks första och andra Visby, t ex.

När folk står på plats och har helt märkliga grejor finns det mycket man kan göra. Det vet ju vi som varit med och arrat Visbyläger. Man kan camouflera märkliga tält, låna/hyra ut sina extra matgrejor några dagar eller i värsta fall hjälpa till att hets-sy en vettig kjortel. Framför allt har jag lärt mig av erfarenheten att man måste ha lite överseeende och utbilda folk. Tänka "Nästa år! Då!" istället för att racka ner på hur det ser ut nu.

Sen tror jag det är viktigt att skilja mellan misstag som görs p g a att man inte vet allt (som Eva nämnde kanske folk fokuserar på andra intresseområden) och misstag som sker p g a att folk inte bryr sig. Som jag nämnde tidigare är inte historisk ambition och social kompetens nödvändigtvis samma sak. I det senare fallet tror jag det är väldigt viktigt att arrangören har lite "fingerspitz-gefühl". Att man faktiskt tar sig tid att ta reda på <i>varför</i> något skedde. Samt hur den som gjorde felet känner sig efteråt, om den har lärt sig av det skedda och tar till sig kritiken. Om den inte gör det kan det helt klart vara läge att diskutera om personen i fråga ska vara välkommen nästa år. Har man enkla, tydliga krav och en person tydligt struntar i dem, visar denna tydligt att man inte har respekt för arrangörernas vision, och då kanske den inte ska ingå i arrangemanget nästa gång.

Visst kan man slänga ut folk också. Men detta bör vara reserverat för de verkliga skräckexemlen. Har man sagt att alla tält ska vara i naturmaterial och se tidsenliga ut, och någon dyker upp i träningsoverall med ett neonblått nylontält, då kan det vara läge att säga "Tyvärr, inte i år!" till den personen. (Om man inte varit förtänksam och ordnat ett off-område.) Men då ska det handla om sådana exempel, där man tydligt kan se att personen helt ger [}:)] i reglerna. I övrigt tror jag på "hellre fria än fälla". Och sikta på att utbilda, så folk kan göra bättre - nästa år.
Sara Lundström

Inläggav Djingis Khan » 8 oktober 2003, 09:08

Ni klagar på blåmålade Mel-Gibson-fantasy-piktiska "kelter". Vad säger ni inte då om de som spökar ut sig som "samurajer" med kromade gjutjärnskatanas och flanellkimonos?

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Karin » 8 oktober 2003, 11:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

/Sara, på väg till Universitetsbiblioteket för att hämta boken där Arild har kläder från 500 år på sig.[;)]

Nu får du väl ge dig! Om du tycker att den bilden är så intressant att du måste prata om den kan du väl starta en ny tråd där vi alla kan vara med och diskutera.

Karin
Karin

FöregåendeNästa

Återgå till Om historiskt återskapande