av jcm » 1 december 2011, 14:04
"Jag har funderat på om det verkligen är värt att åka på medeltidsveckan nästa år. Det verkar ju vara så mycket oseriöst folk där, såsom fantasylajvare, "hårdrocksriddare", "jutesäckar" m.fl. Finns det ngn plats för historiskt intresserade personer? Sedan undrar jag varför alla alternativa grupper sysslar med lajv och liknande. Varför är det så många hårdrockare som drar på sig en vikingahjälm, sticker ner en plastkatana i bältet och drar på ngt medeltidsevenemang iklädd sin Iron-Maiden-T-shirt? Jag är ganska trött på att man förknippar historia med fantasy. Se bara på en dokumentär i SVT förrå året, då man ställde frågan till en panel bl.a. bestående av Peter Englund och Maja Hagerman: "Men varför är det så populärt med historia nu, se bara på Sagan om Ringen-intresset...".
Sedan så verkar det ju vara en hel del blandning av kulturer och tidsåldrar, såsom "samurajer" och "vikingabarbarer" (jag känner själv en kille som ville gå på medeltidsveckan utklädd till en "shogun" med fantasykatana och läderjacka)
Så rekommenderar ni medeltidsveckan, eller får jag räkna med att trängas med vampyrer, alver, fulla birakillar och skäggiga heavy-metalrockare?"
/DK Micke
Ha, ha, ha, jag håller med dig, varför låta vissa sprida ett löjes skimmer över något som är seriöst menat, förstör som sagt bara för de som anstränger sig och tar det de håller på med på allvar.
En del kör med argumentet -"men man ska ha roligt", vadå, är det roligt att genom sin egoism förstöra för andra som också är där för att ha det roligt på en seriös grund.
Jag undrar hur glada 2:a världskrigs reenactare skulle bli om det dök upp ett gäng utklädda till karoliner eller Stormtroopers från Star Wars, jag antar att de skulle bli jagade därifrån.
Givetvis måste de som ansvarar för mtv (och medeltidsdagar runt om i landet) ta sitt ansvar och neka dessa oseriösa individer att få deltaga.
Fantasy är väl ingenting fel i sig att gestalta, men då inte på medeltida marknader/dagar/festivaler, de får väl helt enkelt anordna "Fantasydagar" eller "Fantasy veckan".
Och gör de det så kan man väl deltaga utklädd till en amerikansk marinkårssoldat i nutida utrustning så får de känna på hur det känns (skämt och sido ; )
Eller varför inte om man ska hålla sig till fantasy temat klä ut sig till en Smurf, eller till någon karaktär i Fragglarna, eller varför inte till Riddar gnutten (från den gamla serietidningen Bobo), eller varför inte.............osv.