[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Oseriösa grupper

Oseriösa grupper

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav Sigfuss » 11 oktober 2004, 10:11

Björn >> Där sade du något, det var alltså därför taxibilarna körde som tokar på adelsgatan förr i världen under MTV, dom såg inte skyltarna!

DK >> Nu hoppas jag att du varit på din första medeltidsvecka och kan dela med dig av dina upplevelser - det är alltid kul att höra vad någon med nya fräscha ögon ser på veckan som man kanske själv blivit blind för.
Sigfuss

Inläggav Vesuvius » 11 oktober 2004, 17:32

Jag tycker att det är värt att åka till medeltidsveckan. Det är en del oseriösa inslag, visst, men det är inte så mycket man kan göra åt det. Folk blir ju förhoppningsvis bättre. Själv har jag arbetat mig upp. Det enda man kan göra egentligen är att informera folk om hur det var, på ett ödmjukt sätt.

Och angående stickade ringbrynjor, princesskronor och jutesäckar på barn. Jag anser att det går. Jag kan blunda för det, för de är bara barn och de vill bara ha kul och bli riddare eller princessa. På vuxna människor som borde veta bättre (de okunniga kan man egentligen inte skylla mycket på, annat än att de kanske borde läsa på lite bättre) är det hela självklart en annan sak. Sen om alver och hårdrockare och sånt, var de gör där... Tja, ingen vet. Men man kan inte hindra dem. Så länge de är medvetna så. Jag menar, de måste ju nästan mer höra till de icke medeltidsklädda än till de som är det. Men de klär sig hur de vill. Klart att en bra medeltidsklädsel är att önska. Men kanske kommer de dit en vacker dag.

//Rickard, som började som glad sexåring i juteväv (men dock aldrig rände runt på marknad eller dylikt med den).
Vesuvius

Inläggav olafR » 12 oktober 2004, 07:51

Med tanke på hur många som går omkring i t-shirt och jeans under medeltidsveckan spelar det väl ingen roll att det far omkring alver, vampyrer och metal-vikingar? Om man istället ser till att trivas själv i sin dräkt och struntar i andra så mår man mycket bättre.
Inne i lägren är det en helt annan sak, men, jag tror man kan få svårt att begränsa de stora lägren till att bara vara för de som kommer i dräkter och bor i tält från mitten av 1300-talet, det blir nog ett litet läger då, och mindre folk i fina dräkter på stan.
olafR

Inläggav Sara Lundström » 12 oktober 2004, 09:47

Jag tror man får otroligt mycket roligare under medeltidsveckan om man unnar folk att göra fel än om man slösar energi på att irritera sig. Jag önskar jag själv vore bättre på det, för det förtar mycket av nöjet att gå och gnälla inombords.
Sara Lundström

Inläggav Heidning » 26 oktober 2004, 12:06

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Det verkar ju vara så mycket oseriöst folk där, såsom fantasylajvare, "hårdrocksriddare", "jutesäckar" m.fl. Finns det ngn plats för historiskt intresserade personer?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tror du inte att dessa heavymetalrockare också kan vara seriösa historiskt intresserade personer? Att lyssna på heavy metal betyder inte att vara oseriös.

Det betyder inte att man måste klä sig i riktiga medeltida kläder heller om man är historiskt intresserad.
Heidning

Inläggav Annika B » 26 oktober 2004, 14:32

Det som sticker i ögonen med t ex hårdrocksriddarna är nog stilblandningen. Iron Maiden-tröja OCH ringbrynja (och gärna ett svärd som accesoar) är ett helt annat koncept än Maidentröja å ena sidan och ringbrynja å den andra. Det är klart att man inte måste skaffa sig autentiska kläder bara för att man är seriöst historieintresserad, men man kanske blir något mer benägen att lämna ringbrynjan hemma och trivas på Gotland i sina hårdrockströjor, alternativt försöka återskapa en medeltida stridsmundering, snarare än att klä ut sig till Hammerfall. Sedan tror jag inte heller att den typiske hårdrocksriddaren egentligen försöker se speciellt medeltida ut, utan snygg och häftig enligt sin subkulturs kriterier. I det skiljer han sig från exempelvis barnfamiljer i juteväv och stickade ringbrynjehuvor, som i alla fall <i>försöker</i> utifrån sina uppfattningar om medeltid och därför inte blir lika provocerande.
Jag tror det är medeltidsveckans drag av maskerad/togaparty som stör folk, inte hårdrockare och andra subkulturer i sig.
Annika B

Inläggav B_Lundh » 27 oktober 2004, 19:24

Man kanske skulle satsa på att öppna ett reenactment-resort? Totalt avskärmat med parkering långt utom synhåll och har man inte kläder från perioden ifråga släpps man inte in av stadsvakten? Sedan kan folk hyra stuga eller mark och bygga sitt eget för att återvända år efter år..... ett medeltida utopia. ;) Där man kan bo innanför murarna eller va bonde utanför dom. Sedan vore det ju kul tycker jag om folk gick in lite mer i roller så det blev lite lajv-känsla (kanske? Jag har aldrig varit på lajv tyvärr).
Problemet skulle ju vara att bestämma perioden så att inte vikingar och renesansfolk springer ihop sig.
Själv skulle jag vilja se ett sådant resort för perioden hundraårskriget. :D

Nämen lite mer seriöst då; Jag har inte varit på Gotland på flera år. Tyckte inte det gav så mkt. Men jag har heller aldrig bott i något läger och där tror jag det är bättre. Frågan är om jag inte skulle trivas bättre i lägret och vara nöjd med en dag i Visby för att kolla om det finns något roligt marknadsstånd.
Men problemet igen då är ju att man ändå inte når riktigt ända fram? Eller gör man det i vilket det nu är Nordrikes/Nordmarks (?) läger? Det som inte är SCA-läger? Som jag förstår går man där mer ut för att alla ska ha samma period på utrustning på olika event osv?

Mvh
Björn
B_Lundh

Inläggav olafR » 28 oktober 2004, 09:57

Nordmark och Nordrike hade sina läger tillsammans i år. Trevligt tycker jag.
olafR

Inläggav Thorild Gant » 28 oktober 2004, 13:01

Det pågår ett projekt på Gotland där tanken är att det skall byggas en Gotländsk Storbondegård, eller Farmannagård som det har kallats i modern tid. Vissa av dessa bönder var hutlöst rika handelsmän (hutlöst rika betyder rikare en flertalet högadelsmän på fastlandet) Det kommer att bli en helt seriös experimentell miljö med vetenskaplig grund, forskning och utbildning. Om allt går som vi önskar så kommer gården, och änsmarken runtomkring att kunna användas av seriösa grupper under medeltidsveckan.
Blir önskad mark tillgänglig så syns inga moderniteter från området.

//Magnus
Thorild Gant

Inläggav Karin » 28 oktober 2004, 19:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thorild Gant</i>

Det pågår ett projekt på Gotland där tanken är att det skall byggas en Gotländsk Storbondegård, eller Farmannagård som det har kallats i modern tid. Vissa av dessa bönder var hutlöst rika handelsmän (hutlöst rika betyder rikare en flertalet högadelsmän på fastlandet) Det kommer att bli en helt seriös experimentell miljö med vetenskaplig grund, forskning och utbildning. Om allt går som vi önskar så kommer gården, och änsmarken runtomkring att kunna användas av seriösa grupper under medeltidsveckan.
Blir önskad mark tillgänglig så syns inga moderniteter från området.

//Magnus
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är alltid trevligt med fler seriösa medeltida miljöer. Men du glömde tala om vilken period gården ska inrikta sig på. Att den ska kunna användas under medeltidsveckan säger inte så mycket. För jag hoppas att inriktningen blir en smalare period än "medeltiden" eller ännu värre "förr i tiden".

Kommer gården ligga i närheten av Visby så att man kan bo där under medeltidsveckan och ändå uppleva stämningen och marknaden i stan? Annars kanske det är bättre att åka dit veckan före så att man får båda upplevelserna.

Karin
Karin

Inläggav B_Lundh » 28 oktober 2004, 20:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>

Nordmark och Nordrike hade sina läger tillsammans i år. Trevligt tycker jag.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Men vilket är SCA då då? och har jag förstått rätt att de ena satsar mer på att alla ska ha attrialjer för en viss pperiod under event och liknande? Eller är det bara en skröna att hos SCA går man på gille med vikingar och sextonhundratalare men inte på det andra (Nordrike/Nordmark?)

Kul med den Gotländska byn tycker jag! [:)]

/B
B_Lundh

Inläggav Raymund » 28 oktober 2004, 21:18

Det finns en tråd om medeltidcentret här:
http://www.historiska.se/histvarld/foru ... IC_ID=1353

Angående Nordrike/Nordmark så utläses SCA/SKA Society for Creative Anacronism/Sällskapet för Kreativ Anakronism, dvs tidsblandning ingår redan i föreningsnamnet. I Nordrike, som brutit sig ur Nordmark en gång i tiden så är alla tidsperioder också välkomna men en del mer tidsbundna evenemang försigkommer också, särskilt kröningarna om jag förstått det hela rätt. (De kan även förekomma i SCA sammanhang också.)

/R
Raymund

Inläggav Thorild Gant » 29 oktober 2004, 09:26

<font size="1">Det är alltid trevligt med fler seriösa medeltida miljöer. Men du glömde tala om vilken period gården ska inrikta sig på. Att den ska kunna användas under medeltidsveckan säger inte så mycket. För jag hoppas att inriktningen blir en smalare period än "medeltiden" eller ännu värre "förr i tiden".

Kommer gården ligga i närheten av Visby så att man kan bo där under medeltidsveckan och ändå uppleva stämningen och marknaden i stan? Annars kanske det är bättre att åka dit veckan före så att man får båda upplevelserna.</font id="size1">

Farmannagården kommer att behandla gotländskt 1200-tal. pga att det var Gotlands storhetstid, det var då som handeln var som bäst, Det mångkulturella och intelektuella ytbytet var som störst och nöden var som minst, tror man iaf. Vi hoppas att detta projekt skall leda till forskning i ämnet som ger oss mer svar på hur det kan ha varit.

Det kommer inte ligga i anslutning till staden, men inte heller speciellt långt bort. Vi kommer att sträva efter att göra miljön tillgänglig för enbart "eskapister" någon gång under den varmare delen av året, men när det blir får nog framtiden ytvisa.

det kommer snart att offentliggöras mer information om projektet...

//Magnus
Thorild Gant

Inläggav Sara Lodin » 17 november 2004, 16:17

det finns ju olika sorters evenemag. Det roliga med Visby är att det är många där, sen om kvaliten är skit, vilket den bitvis är vägs upp enligt mig av mängden folk och dom flestat är trevliga och man kan prata mmed nya människor. Visby är ett sånt evenemang på gott och ont. Sen finns det mer hårdkokta evenemang som hantverkslägret. Där var alltit väldigt bra men folk var inte alls särskilt vänkliga tyvärr, jag menar den generella stämnigen. Sen fanns det undantag åt alla håll jätte trevliga människor och några som hade höftskynken och blå fingerfärg.

Alltså INGENTING blir perfekt, inte ens om jag gör det själv för för ska det blir perfekt kan det bara vara jag där och kanske en spegel så om jag blir irriterad kan jag alltid utesluta spegelbilden för den har ju faktiskt pilgrimsmärket på fel sida.
Sara Lodin

Inläggav jcm » 1 december 2011, 14:04

"Jag har funderat på om det verkligen är värt att åka på medeltidsveckan nästa år. Det verkar ju vara så mycket oseriöst folk där, såsom fantasylajvare, "hårdrocksriddare", "jutesäckar" m.fl. Finns det ngn plats för historiskt intresserade personer? Sedan undrar jag varför alla alternativa grupper sysslar med lajv och liknande. Varför är det så många hårdrockare som drar på sig en vikingahjälm, sticker ner en plastkatana i bältet och drar på ngt medeltidsevenemang iklädd sin Iron-Maiden-T-shirt? Jag är ganska trött på att man förknippar historia med fantasy. Se bara på en dokumentär i SVT förrå året, då man ställde frågan till en panel bl.a. bestående av Peter Englund och Maja Hagerman: "Men varför är det så populärt med historia nu, se bara på Sagan om Ringen-intresset...".
Sedan så verkar det ju vara en hel del blandning av kulturer och tidsåldrar, såsom "samurajer" och "vikingabarbarer" (jag känner själv en kille som ville gå på medeltidsveckan utklädd till en "shogun" med fantasykatana och läderjacka)
Så rekommenderar ni medeltidsveckan, eller får jag räkna med att trängas med vampyrer, alver, fulla birakillar och skäggiga heavy-metalrockare?"

/DK Micke

Ha, ha, ha, jag håller med dig, varför låta vissa sprida ett löjes skimmer över något som är seriöst menat, förstör som sagt bara för de som anstränger sig och tar det de håller på med på allvar.
En del kör med argumentet -"men man ska ha roligt", vadå, är det roligt att genom sin egoism förstöra för andra som också är där för att ha det roligt på en seriös grund.
Jag undrar hur glada 2:a världskrigs reenactare skulle bli om det dök upp ett gäng utklädda till karoliner eller Stormtroopers från Star Wars, jag antar att de skulle bli jagade därifrån.
Givetvis måste de som ansvarar för mtv (och medeltidsdagar runt om i landet) ta sitt ansvar och neka dessa oseriösa individer att få deltaga.
Fantasy är väl ingenting fel i sig att gestalta, men då inte på medeltida marknader/dagar/festivaler, de får väl helt enkelt anordna "Fantasydagar" eller "Fantasy veckan".
Och gör de det så kan man väl deltaga utklädd till en amerikansk marinkårssoldat i nutida utrustning så får de känna på hur det känns (skämt och sido ; )
Eller varför inte om man ska hålla sig till fantasy temat klä ut sig till en Smurf, eller till någon karaktär i Fragglarna, eller varför inte till Riddar gnutten (från den gamla serietidningen Bobo), eller varför inte.............osv.
jcm

Föregående

Återgå till Om historiskt återskapande