av Sternschild » 26 februari 2004, 16:48
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>
1. Du vet att på den tiden så var hantverkarna så skickliga att en modern hantverkare inte kan kopiera det.
2. Jag tycker att konst och hantverk var vackrare då.
3. Jag tycker att kvinnor/män blir snyggare i medeltida kläder.
4. Det fanns en närhet till naturen som har gått förlorad.
5. Kvinnan var jämställd, det var därför hon hade husets nycklar
Fyll i med valfria på egen hand.
De här kommentarerna kvalificerar sig som idealiserande. De är rent nonsens, och romantiskt dravel.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Sorry Taffy i min värld är det du som ägnar dig åt politiskt dravel och nonsens! Om man enligt dig måste vara en trendnisse för att inte vara romantiker, eller än värre måste tillhöra en viss modern subkultur för att inte vara romantisk så är dina åsikter riktigt otäcka. Du sätter negativa etiketter på det DU inte upskattar och använder argument hållbara som ett knippe vatten. Det vi håller på med är en rekreativ fritdssyselsättning för de flesta och behöver inte läggas in i någon planekonomisk skala av riktighet eller samhällsnytta. Det finns andra samanslutningar för dem som vill göra samhället en tjänst genom att rädda världen, valar, nationalism eller vandalisera städer....
Av det du radade upp är nummer
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Du vet att på den tiden så var hantverkarna så skickliga att...</i><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">fullständigt sant, det finns många tekniker, material, föremål etc som vi idag inte vet hur eller av vad dem gjorts och långt mindre teknikerna som behövs runt om. Vi kan troligen forska fram dem men inte alltid. Vidare finns det många saker som var i vardagligt bruk i tidigare perioder där vi inte är så framstående idag eftersom det inte är kunskaper av ett dagligt behov. Ett enkelt exempel är alla de knutar som användes vardagligt för olika speciella syften men som väldigt få kan idag.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Jag tycker att konst och hantverk var vackrare då.</i><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Är jag x-tidsromantiker för att jag gillar att se vad som finns på tavlor och inte upskattar det mesta som produceras idag? Måste något nyproducerat vara vackrare för att det är nyare?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Jag tycker att kvinnor/män blir snyggare i medeltida kläder</i><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Så man är en helt förvirrad romantiker om man tycker att det finns god estetik i en annan tids klädmode, jobbar du på H&M eller? Inskränkt är det mesta man kan säga annars. Folks fysik ser olika ut och klär olika bra i stilar moderna eller gångna, något som är synligt för dem flesta.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Det fanns en närhet till naturen som har gått förlorad</i><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">På samma sätt som majoriteten idag kan läsa sin omgivning i stadsmiljö kunde folk förr se detaljer i framförallt den gårdsnära naturen o odlingslandskapet bättre.
5. Är källorna så klena att det inte går att säga något utan var och en kan ha sin åsikt. Den som vill starta en ny tråd kan argumentera för sin syn där.
Samantaget skulle jag vilja säga att under dem snart 15 år jag hållit på med det här medeltideriet så har folk haft en ganska sund syn på sina aktiviteter. De som velat tidsresa har velat göra det på samma sätt som man far på charterresa, ingen har uttalat velat emigrera till en annan epok. Något som är ganska uttalat är däremot motståndet mot en neo-viktoriansk "Så kan man väl inte göra" mentalitet som är trevlig att se, alla inte är stöpta i samma form.
/E.S.