<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>
Då jag först registrerade mig på det här forumet ville jag veta vart man kunde fa tag på ringar till en brynja. Det förslag jag fick var "att köpa myrmalm" och "smida det själv"! Nu kanske det var ett skämt, men då var jag nära på att avskräckas från den här sidan och historiskt återskapande i allmänhet. Lyckligtvis fick jag hjälp på annat håll... Som sagt - jag är glad amatör och vill bara klä ut mig på halvseriösa medeltidsevenemang för att det är kul. Jag är ingen arkeolog som har en fix idé att göra exakta kopior av de föremål som man hittat...
/DK M
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag känner mig förpliktigad att svara på detta. DK du skrev din fråga så här (Jag har gjort de delar jag utgick ifrån för att svara på din fråga fet).
"
Djingis Khan
Posted - 06 Jul 2003 : 20:46:54
--------------------------------------------------------------------------------
Hej, jag är komplett oerfaren vad det gäller brynjor, men funderar på att försöka tillverka en för att <b>fördjupa mina kunskaper om medeltida hantverk</b>. Kan ni tipsa mig om ställen i Stockholm som säljer <b>autentiskt material</b>, vad man berhöver för att komma igång och ev. sajter där de beskrivs. <b>Tillverkandet av brynjan är helt grundat på mitt historieintress, så jag vill att materialet ska vara så autentiskt som möjligt</b> - <b>alttså inget för fantasylajv eller så</b>. Sedan vilka tillbehör bör man ha till brynjan? Jag tänker på Gambersons och sådant
Siktar på att såsmåningom tillverka en sak av den här typen:
Tack på förhand!
/DK M
--------------------------------------------------------------------------------
Edited by - Djingis Khan on 06 Jul 2003 20:50:31 "
Med utgånspungt av vad du skrivit så ville jag ge dig möjlighet att göra det så HK som möjligt då jag tålkat din fråga att det var det du var ute efter
Mitt svar blev derför
"
Arild Krake
Moderator
Posted - 06 Jul 2003 : 22:44:55
Har du tid så kom förbi Hantverkslägret
www.hantverkslagret.org .
Där kommer det mig veterligen att finnas tre personer som ska nita ringbrynja. Har du tur och pengar så kan du kanske få köpa lite av det myrmalmsjärn som ska framställas så att du sedan kan dra din egen tråd som du sedan kan göra dina ringar och verktyg av.
Allt är möjligt
Ludvig
-----------------------------------------------------------------------------"
Jag påstod aldrig att du var tvungen att göra brynjan i myrmalm men jag påstod att det var möjligt. För att citera ett gammalt ordspråk: <b>Som man frågar får man svar</b>.
Ludvig