[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Att återskapa - hur långt skall man gå?

Att återskapa - hur långt skall man gå?

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav Taffy » 24 februari 2004, 17:36

Om du med döma menar att jag skakar på huvudet, suckar och får sura uppstötningar, så antar jag att du har rätt. Men det ska sägas att jag inte läser på det här forumet för att åka på evenemang, utan för att jag har ett svalt och döende intresse för levande historia. Om någon undrar varför det är döende, så är svaret delvis malmgrävaren, samt livsstilismen bland folk som kallar sin eskapism för historieintresse.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

[quote]<i></i>

Jag tycker inte att du ska döma någon bara för att denne vill ha en högre autensitet än vad du tycker är rimligt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Taffy

Inläggav Lasse C » 24 februari 2004, 17:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Björn Hellqvist</i>

Var går gränsen? Att avlägsna lagade tänder och skaffa sig inälvsparasiter för att man ska vara 100% autentisk. Låta hypnotisera sig för att inte tänka otidsenliga tankar under ett evenemang? Visst, jag överdriver, men det finns en gräns för var intresset slutar och manin börjar.

"Mani", skrev han! Ha, då är jag på hemmaplan - psykiatri! [:D]
Skämt åsido, En ganska näraliggande diskussion förekommer inom mitt arbetsfält, psykiatrin: Var går gränsen mellan individuell särart, "egenheter" och en psykisk störning? När slutar man att vara ”excentrisk” och blir… hmm… nåja… ”tokig”? Vad gäller t ex personlighetsstörning så uppfyller 40-50% av svenska folket flera kriterier på åtminstone en personlighetsstörning - <i>dock utan att vara i klinisk mening personlighetsstörda</i>!!!

Gränsen dras med hjälp av direktivet att vaddetnuär för att räknas som störing skall vålla "<i>signifikant lidande och/eller funktionsnedsättning</i>".

Ergo: Din hobby är fortfarande en hobby så länge den bereder dig glädje och inte hindrar dig från att leva ett hyfsat välfungerande liv. När den hindrar dig från att leva ett fungerande liv har det gått över gränsen till mani.

LC
Lasse C

Inläggav Ny Björn » 24 februari 2004, 17:55

Taffy: Då kan jag rekommendera en kurs som kombinerar experimentell metod, reell teori <i>OCH</i> malmframställning: [url="http://www.backedal.fhsk.se/kurser/kk_malm.html"]"Från malm i myren till stål i smedjan"[/url] vilken ges inom ramen för Bäckedals hantverksutbildningar.
Resultaten från K-G Lindblads experiment med myrmalmsframställning finns medtagna i flera utmärkta avhandlingar, nu senast i "<b>Blästbruk : myrjärnshanteringens förändringar i ett långtidsperspektiv</b>" av Lars-Erik Englund.

Lita på mig - K-G:s kurs kan få livsandarna att fröjdas hos de flesta!

/N B
Ny Björn

Inläggav Djingis Khan » 24 februari 2004, 18:29

Då jag först registrerade mig på det här forumet ville jag veta vart man kunde fa tag på ringar till en brynja. Det förslag jag fick var "att köpa myrmalm" och "smida det själv"! Nu kanske det var ett skämt, men då var jag nära på att avskräckas från den här sidan och historiskt återskapande i allmänhet. Lyckligtvis fick jag hjälp på annat håll... Som sagt - jag är glad amatör och vill bara klä ut mig på halvseriösa medeltidsevenemang för att det är kul. Jag är ingen arkeolog som har en fix idé att göra exakta kopior av de föremål som man hittat...

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Karin » 24 februari 2004, 18:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Jag är ingen arkeolog som har en fix idé att göra exakta kopior av de föremål som man hittat...

Men de av oss som har det intresset kan väl få diskutera det på det här forumet.

Karin
Karin

Inläggav Taffy » 25 februari 2004, 09:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Men de av oss som har det intresset kan väl få diskutera det på det här forumet.

Karin

_NEJ!_

...bara skoja...

men att försöka återskapa hela den förindustriella produktionsapparaten tycker jag verkar vara något överdrivet. Det känns som att många inom medeltidssvängen letar efter meningen med livet, och tror att svaret ligger i någon historisk period, då livet ska ha varit enklare och vackrare. Så om man funderar på malmbrytning, ska man nog ställa sig frågan vad det är man _egentligen_ tycker fattas. Svaret blir nog inte ett par hk benlindor.
Taffy

Inläggav Lasse C » 25 februari 2004, 09:59

Nja, Taffy, jag både håller med och inte.
Från vissa perspektiv är det förstås totalt onödigt att återskapa hela processen – man <i>måste</i> ju faktiskt inte utvinna malmen till verktygen och föda upp fåren själv för att väva ett par benlindor – men för somliga kan det som sagt finnas ett värde i att göra precis det!

En fin liten parallell, som IOFS inte handlar om återskapande, är den kommentar som en f d granne och hantverkskompis fällde. Han hade ätit en måltid som var en verkligt helgjuten upplevelse. Han hade fångat en fisk med redskap han tillverkat själv, rensat och fileat den med en kniv han gjort själv, lagat fisken själv och kryddat med örtkryddor odlade i den egna trädgården, samt sköljt ner den med ett öl han bryggt själv. Med ett brett leende konstaterade han ”Jag har sällan känt mig så själsligt hel!”

Allt ”kringmojsande”, med tillverkning av utrustning och kniv, bryggning av öl, etc, o s v, mm, var givetvis på intet sätt <i>nödvändigt</i> för slutresultatet som sådant! Han hade utmärkt väl kunnat fånga, rensa och filea precis samma fisk med köpta grejor, lagat den på precis samma sätt med köpta kryddor och druckit ett köpt öl – men för <i><b>hans</b></i> egen känsla och upplevelse gjorde det en [}:)] skillnad! För honom var det väl värt det.

Jag tycker nog att det är vad det handlar om även inom återskapandet. Om någon för sin egen känsla och upplevelse vill kunna utföra hela processen, så varför inte? Väl bekomme, säger jag! Om någon annan anser att allt detta kringjobb rent av skadar hans/hennes känsla och upplevelse, för att han/hon vill ha en godtagbar-om-än-inte-perfekt utrustning och i stället lägga sin tid och kraft på att lära sig tidsenliga sånger… Tja, då skall den personen definitivt inte föda upp får och utvinna malm, utan sjunga! Båda personerna kommer, genom att de får lägga sin kraft och känsla på något de själva brinner för, sannolikt också att tillföra oss andra betydligt mer just genom det.

LC
Lasse C

Inläggav Martina » 25 februari 2004, 10:13

Kanske är det så att de flesta inom hobbyn har ett eller ett par specifika särintressen som man tar väldigt allvarligt på, medan väldigt få försöker gå till botten med allt?
Jag är t.ex. väldigt intresserad utav textil och ser inga problem i att försöka lära mig att återskapa en hel process. Däremot är jag bara måttligt intresserad utav t.ex. läderhantverk, matlagning och musik och mina kunskaper inom de områdena är väldigt allmäna.
Det finns runtomkring i världen många människor som försörjer sig på sitt kunnande om specifika delar av historien, även järnframställare(!) och även om man inte delar deras brinnande intresse så tycker jag att man åtminstone bör respektera deras kunnande!

Min personliga övertygelse är att vi har massor att lära av historien. För att lyckas med detta kan man dock inte bara väga, mäta och katalogisera, man måste ibland också ta klivet ut och se hur det var i verkligheten.

/Martina
Martina

Inläggav my_mmy » 25 februari 2004, 11:15

jag tror ocksa pa att en forstaelse av processen ger respekt for produkten. Som jag tidigare namnt (tror jag) uppfostrades jag med en 'livskunskapslista', ett antal saker jag skulle kunna aven om jag aldrig igen anvande den kunskapen. Det ar esoteriska kunskaper i det moderna livet, ingenting emot myrmalmsexemplet ovan, men jag ar mycket glad over dessa lardomar. Att filea ett kilo sill som nio-aring var val ingen hojdpunkt just da, ej heller plockingen och rensningen av en and som tio-aring, men nu ser jag tillbaka och uppskattar att min mor och mormor valde att ge mig kunskaper som jag nu ar ensam om i min sociala krets. Som foljd har jag en lista till mina barn ocksa. Om inte annat betyder det att de i alla fall vet at mjolk kommer nagonstans ifran innan den hamnar i kyldisken i affaren, och att det ar ett varde i deras klader sa de inte bara sliter sonder dem (min fyra-aring grat nar hon kom hem fran kindy idag - hon hade blivit knuffad in i en buske av en pojke. skrapsaret pa hoften var inget problem, men halet i hennes troja var hon mycket ledsen over!)
Maste saga att jag tycket det ar lite sorgligt att 'kunskap for kunskaps skull' ses ned pa sa mycket i var tid. Allt maste ha ett syfte, ett varde. varfor ska man lasa latin i skolan - det har ju inget varde pa arbetsmarknaden. Sa mycket kunskap gar forlorat pa det viset. Om nagon nu vill _kunna_ och forsta processen for att framstalla jarn ur myrmalm, sa ar val det kul. Sa hanger de i alla fall inte i en bar.

/maggie
my_mmy

Inläggav Taffy » 25 februari 2004, 12:52

Det är just det här idealisernadet av medeltid, och hemslöjdskunskap som är så vämjelig.

Okej, nu kan det här nästan likna början till en politisk tråd, men vi kanske kan avstyra det om det går för långt. Jag ska börja med att slå fast en grundsten: dagens människa är alienerad från produktionen.

Men vad är lösningen på det? Bondesamhälle, eskapism, gröna vågen, kurser i sillsprättning? Nej, så klart inte. Gröna vågen var en intellektuellt grumlig rörelse som valde att stoppa huvudet i sanden, en kvasinationalromantisk generationsfluga, som dog i takt med att medlemmarna gav upp, isolerade sig, eller blev sektmedlemmar.

Det verkar bara finnas alltför tydliga kopplingar mellan de som är intresserade av levande historia och den här rörelsen. Ack och ve! Släpp rinken och kom in i matchen, allt det där är bara en illusion.
Taffy

Inläggav Arild Krake » 25 februari 2004, 13:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Då jag först registrerade mig på det här forumet ville jag veta vart man kunde fa tag på ringar till en brynja. Det förslag jag fick var "att köpa myrmalm" och "smida det själv"! Nu kanske det var ett skämt, men då var jag nära på att avskräckas från den här sidan och historiskt återskapande i allmänhet. Lyckligtvis fick jag hjälp på annat håll... Som sagt - jag är glad amatör och vill bara klä ut mig på halvseriösa medeltidsevenemang för att det är kul. Jag är ingen arkeolog som har en fix idé att göra exakta kopior av de föremål som man hittat...

/DK M

Jag känner mig förpliktigad att svara på detta. DK du skrev din fråga så här (Jag har gjort de delar jag utgick ifrån för att svara på din fråga fet).

"
Djingis Khan
Posted - 06 Jul 2003 : 20:46:54
--------------------------------------------------------------------------------

Hej, jag är komplett oerfaren vad det gäller brynjor, men funderar på att försöka tillverka en för att <b>fördjupa mina kunskaper om medeltida hantverk</b>. Kan ni tipsa mig om ställen i Stockholm som säljer <b>autentiskt material</b>, vad man berhöver för att komma igång och ev. sajter där de beskrivs. <b>Tillverkandet av brynjan är helt grundat på mitt historieintress, så jag vill att materialet ska vara så autentiskt som möjligt</b> - <b>alttså inget för fantasylajv eller så</b>. Sedan vilka tillbehör bör man ha till brynjan? Jag tänker på Gambersons och sådant

Siktar på att såsmåningom tillverka en sak av den här typen:

Tack på förhand!

/DK M

--------------------------------------------------------------------------------
Edited by - Djingis Khan on 06 Jul 2003 20:50:31 "

Med utgånspungt av vad du skrivit så ville jag ge dig möjlighet att göra det så HK som möjligt då jag tålkat din fråga att det var det du var ute efter

Mitt svar blev derför

"
Arild Krake
Moderator
Posted - 06 Jul 2003 : 22:44:55

Har du tid så kom förbi Hantverkslägret www.hantverkslagret.org .
Där kommer det mig veterligen att finnas tre personer som ska nita ringbrynja. Har du tur och pengar så kan du kanske få köpa lite av det myrmalmsjärn som ska framställas så att du sedan kan dra din egen tråd som du sedan kan göra dina ringar och verktyg av.

Allt är möjligt

Ludvig
-----------------------------------------------------------------------------"

Jag påstod aldrig att du var tvungen att göra brynjan i myrmalm men jag påstod att det var möjligt. För att citera ett gammalt ordspråk: <b>Som man frågar får man svar</b>.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Taffy » 25 februari 2004, 15:26

Av någon anledning kan jag inte citera ditt brev Lasse, med det här är i alla fall mitt svar: Vad fint att föra vidare kunskap, folkbildning, vasstak och så där. Jag är själv smed från början, så tro inte att jag är fientligt sinnad mot hantverk. Men jag pratar alltså om _idealiserandet_ av medeltiden. Det är en sak att dokumentera, lära sig, föra vidare kunskap. Det är en annan att vurma. Och jag tycker att det blir extra tydligt med skönhetsmytologin bland medeltidsfolk, där man idealiserar gammalt hantverk och menar att det moderna är fulare. Tyck gärna det, men hur man kan missa utvecklingen under 1900-talet om man säger sig vara intresserad av form, skönhet, hantverk, uttryck eller whatever, är för mig ett mysterium.

Så för att återgå till tråden, så är det självklart så att man får gå hur långt som helst. Vem ska hindra dig? Men frågan är varför man gör det?
Taffy

Inläggav Karin » 25 februari 2004, 15:30

Läs tråden "är hemslöjdskunskap vämjeligt?"
Ser fram emot svar.

Karin
Karin

Inläggav Djingis Khan » 25 februari 2004, 19:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Jag påstod aldrig att du var tvungen att göra brynjan i myrmalm men jag påstod att det var möjligt. För att citera ett gammalt ordspråk: <b>Som man frågar får man svar</b>.

Ludvig

Japp jag var väl ganska otydlig, men det grundade ju sig på min okunskap. Det jag hade tänkt mig var ifall det fanns nitbara järnringar, det var ju den ambitionsnivån som jag siktade på, inte att helt börja från scratch...

/DK M
Djingis Khan

Inläggav olafR » 26 februari 2004, 08:42

Japp jag var väl ganska otydlig, men det grundade ju sig på min okunskap. Det jag hade tänkt mig var ifall det fanns nitbara järnringar, det var ju den ambitionsnivån som jag siktade på, inte att helt börja från scratch...

/DK M

Jag har sett att någon har gjort en nitad ringbrynja av låsringar, inte så billigt direkt men det går.
olafR

FöregåendeNästa

Återgå till Om historiskt återskapande