[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Besserwissertätt?

Besserwissertätt?

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Besserwissertätt?

Inläggav Lasse C » 27 oktober 2003, 16:19

Nu skall jag komma med en sån där besvärlig fråga igen. (Ni som tycker det är tröttsamt kan slå upp en annan tråd på forumet.[:p])

Under tråden ”Varför håller man på med det här…” kom jag in på att fundera lite runt besserwissrar, och vad besserwisseriet beror på.

Tittar jag i ordböcker och uppslagsböcker definieras besserwisser som en person som anser sig kunna och veta allt bättre än alla andra och (med förkärlek utan att vara tillfrågad) upplyser andra om detta och påpekar det besserwissern anser som deras felaktigheter.

Den definitionen köper jag. Ingen tycker att en besswerwisser är rolig. Man skall väl dock göra tillägget att en besserwisser knappast själv upplever sig som en sådan.

Som ni möjligen märkt har jag en del intressen av ganska olika slag som jag fördelar min tid mellan. Några har jag ägnat ett par decennier åt, och känner mig rätt väl hemmastadd inom. Det gör också att jag inte kunnat undgå att märka att vissa av mina intresseområden är betydligt mindre ”besserwissertäta” än andra. Bumeranger är t ex ett område där besserwissrar (i princip) inte existerar, knopslagning är likadant. Flaskskepp/marinhistoria har sina besserwissrar, men de är ändå rätt få. Faktiskt måste jag (med risk för att trampa på en och annan tå) säga att det mest ”besserwissertäta” av mina intressen nog ändå är det här, historia och re-enactment (eller vad man nu vill kalla det).

Min undran är vad det kan bero på?
Jag kan inte annat än slås av att besserwissertätheten tycks stå i direkt proportion till antalet professurer och doktorsavhandlingar som har kopplingar till området. En omhuldad sysselsättning i den akademiska världen är ju att käbbla om vem som har Rätt, vem som Vet Bäst – kort sagt vem som sitter inne med <b>Sanningen(™)</b>. Möjligen smittar det käbblet över på en del icke-akademiker.

Som slutkläm vill jag, för undvikande av missförstånd, påpeka att jag <u><b><font size="3">inte</font id="size3"></b></u> är ute efter att
- ”så split och söndring”
- peka ut någon/några som besserwissrar
- avskräcka någon från att dela med sig av sina kunskaper
- uttrycka mig förklenande om akademiska meriter och kunskap
(Bara så att det är tydligt från början, alltså...)

Min fundering, låt vara lite omständligt formulerad, är just det här: Jag tycker mig möta betydligt fler besserwissrar inom det här än inom mina andra intressen, och då undrar jag vad det kan bero på.

Lasse C
Lasse C

Inläggav Micke D » 27 oktober 2003, 17:01

Hej Lasse,

jag skulle tro att det beror på att det finns fler som håller på med historia/re-enactment, dvs fler kan bli "besserwissrar"?

Är man lite småmobbad så kan man ju alltid försöka lära sig nått riktigt bra och försöka bräcka andra med sin kunskap, men det bör ju vara inom nått område som har skapligt många intresserade/utövare.
Om jag ska vara riktigt ärlig så är du den enda jag vet som håller på med knopar och flaskskepp, så "besserwisser" tätheten inom dessa områden blir nog aldrig lika stor.

Ett problem är ju att om man kan något betydligt bättre än många andra, och ständigt får höra samma felaktigheter upprepas, så är det nog lätt att bli betraktad som "besserwisser" om man påpekar eventuella fel.

/Micke D
Micke D

Inläggav Lasse C » 27 oktober 2003, 17:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Micke D</i>

jag skulle tro att det beror på att det finns fler som håller på med historia/re-enactment, dvs fler kan bli "besserwissrar"?
/Micke D<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Mja, det köper jag inte riktigt som förklaring...
Jag avgränsade mig inte riktigt så skarpt som till bara flaskskepp & knopar, utan tog (åtminstone mentalt - vet inte hur tydligt det blev i skrift) med marinhistoria. Där inkluderar jag bl a även en himla massa skeppsmodellbyggare, så underlag finns det allt!
(Det är väl i så fall mera hållbart vad gäller bumeranger - det är det inte många som sysslar med!)

Om jag jämför "besserwissertätheten" i något slags besserwisserkontakter per antal personkontakter med mina andra intresseområden så tycker jag ändå det blir en högre täthet här.

Men för all del, den högre besserwissertätheten <b>kan</b> också vara skenbar och bero på att jag råkat stöta på dem! I så fall är det alldeles utmärkt! [:D]

Lasse C
Lasse C

Inläggav Sara Lundström » 27 oktober 2003, 19:30

> Jag kan inte annat än slås av att besserwissertätheten tycks stå i direkt proportion till antalet professurer och doktorsavhandlingar som har kopplingar till området. En omhuldad sysselsättning i den akademiska världen är ju att käbbla om vem som har Rätt, vem som Vet Bäst – kort sagt vem som sitter inne med Sanningen(™). Möjligen smittar det käbblet över på en del icke-akademiker.

I de här kretsarna tycker jag det är tvärtom. De som har goda kunskaper inom ett område är mindre benägna att komma med oönskade predikningar än folk med halvgoda kunskaper. Jag tror en anledning till besserwissrande kan vara att man har skaffat sig en viss mängd kunskap, så pass att man Vet Hur Det Är, men inte tillräckligt mycket för att kunna problematisera det man vet. Man har ännu inte insett att man inget vet, för att travestera Sokrates. Då vill man gärna predika och frälsa så att andra också ska få Veta Hur Det Är. För deras eget bästa, så klart. Detta förvärras av att många i den här hobbyn aldrig inser hur viktigt det är att problematisera och koppla materiell/mental kultur, utan i det längsta fortsätter tro att det finns någon sorts formel för Sanning inom historieskrivning. Detta får ju studenter (oavsett ämne) lära sig av med rätt fort, så fort man kommer upp på c-nivå eller högre.

En annan anledning har jag nämnt i en annan tråd, nämligen att många har svag självkänsla och behöver hävda sig för att stärka den. Det är inte konstigt att det är så, vi har mycket kufar och gamla mobbingbarn i hobbyn (mig själv, t ex). Inom re-enactment är det status att ha kunskap, och ett sätt att försöka skaffa sig status och förbättra sin självkänsla kan vara att framhäva sina kunskaper. Gör det för aggressivt ->wesserbisserie.

Det finns säkert flera andra anledningar också.
Sara Lundström

Inläggav Vix Hq » 27 oktober 2003, 20:06

Jag är nog böjd att hålla med dig, Lasse! Det finns en hel del besserwissrar inom reenactment/historia-svängen, och jag tror att det har mycket att göra med att det hela ofta gränsar till den akademiska världen (är själv akademiker, jag klankar inte ned på någon specifik person, institution etc etc. Alla karaktärer är fiktiva och all överenstämmelse med verkligheten är... osv [:p]).

Så mycket av den kunskap/forskning vi är hänvisade till står i obskyra avhandlingar och det är nära nog ett fullfjädrat forskningsprojekt att komponera ihop sin utrustning o dy om man siktar mot en hög autenticitetsnivå. Att akademiskt besserwissermanéer då smittar av sig är inte så konstigt, tycker jag. Säga vad man vill om universitetet, men man kommer ingen vart där om man inte hävdar sina åsikter högst och enträgnast och drämmer alla rivaler i huvudet med sin kunskap. Nåja, kanske inte <i>riktigt </i>så tillspetsat, men i alla fall [;)].

Sedan kan det kanske vara så att det är så mycket lättare att döma och peka finger än att vara ödmjuk inför andra (dessutom säkrare; anfall är bästa försvar?) Jag vet med mig att jag har en hel del besserwisserier i mig; men samtidigt vet jag att de mest är en produkt av min egen osäkerhet så jag ignorerar dem mest hela tiden och de stannar för det mesta på tankestadiet. Jag vet också hur otroligt osäker all kunskap är och att "sanningen" har många ansikten; att just jag skulle sitta inne med <i>alla </i>fakta är en rätt skrattretande tanke!

När jag råkar ut för besserwissrar (eller när jag själv hotar att bete mig som en) brukar jag tänka på all energi som måste gå åt till att vara så fördömande och påstridigt hela tiden. Då är det banne mig bra mycket roligare och nyttigare för magen att försöka vara glad och positiv istället, hellre än att ständigt försöka ha rätt. Det är väldigt sällan man träffar besserwissrar som är glada och positiva - jag antar att man inte uppfattar dem som det då, utan mer som entusiaster som är intresserade och vill dela med sig av sin kunskap.

Sedan är det då problemet på forum som det här, där det skrivna ordet ibland uppfattas som hårdare än vad som kanske är menat. Vi har haft flera exempel här på forumet då svar tycks ha uppfattats som besserwissriga när avsikten bara har varit att hjälpa och svara efter bästa förmåga. Jag tror att (även den här tråden) har lite att göra med den om att vara tydlig med ambitionsnivå... Beroende på vad man har förväntat sig för sorts svar går det ju att tolka ganska mycket som att man blir skriven på näsan... ("Jag ville bara veta hur man syr en medeltidsklänning, inte få en föreläsning om källkritik och vävtyper..." Ungefär.)

Mina 2 öre,

Vix.
Vix Hq

Inläggav Vix Hq » 27 oktober 2003, 20:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

En annan anledning har jag nämnt i en annan tråd, nämligen att många har svag självkänsla och behöver hävda sig för att stärka den. Det är inte konstigt att det är så, vi har mycket kufar och gamla mobbingbarn i hobbyn (mig själv, t ex). Inom re-enactment är det status att ha kunskap, och ett sätt att försöka skaffa sig status och förbättra sin självkänsla kan vara att framhäva sina kunskaper. Gör det för aggressivt ->wesserbisserie.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag och min kompis diskuterade det här för ett tag sedan, och kom fram till att <i>alla </i>vi kände som pysslar med lajv/rollspel/reenactment idag en gång har varit mobboffer (nu för jag väl skäll för att jag drar lajvare och levande historia över en kam - hi hi [}:)])!

Jag undrar om inte detsamma kan gälla en hel del folk på min institution...för där verkar de då inte ha fattat att de har tillräckligt mycket kunskap för att slippa hävda sig med tjuvknep och gliringar [;)][xx(]!

/Vix, igen.
Vix Hq

Inläggav Johan Käll » 28 oktober 2003, 07:59

Angående akademiker och besservissrande kan jag recitera en föreläsare (tror det var Mats Mogren) när jag läste medeltidsarkeologi.

"Det finns ingen som vet så mycket och är så säker på sin sak som en lekman..."

Ja, så är det väl, ju mer man lär sig, desto osäkrare blir man....
Johan Käll

Inläggav Angus Maciomhair » 28 oktober 2003, 08:27

Jag tror att en stor del av besserwisserfenomenet bottnar i att de olika ambitionsnivåerna samexisterar sida vid sida på ett sätt som jag inte har råkat på inom något annat område. Om jag som bågskytt väljer att inte tävla i tävlingar anordnade enligt SBFs regler men likväl skjuter i en mundan bågskytteklubb <i>så måste jag lik förbaskat ha en bra teknik</i>, inte minst för att undvika problem med rygg och axlar. Det som skiljer mig från elitskyttarna (bortsett från resultaten) är i stort sett träningsdosen och den sista finslipningen av teknik och mentala bitar.

Likadant antar jag att det är med bumeranger. De flesta vill att den ska återvända, jag har svårt att tro att mer än en handfull nöjer sig med att kasta iväg den. Hur det är inom flaskskepps-/marinhistoriesvängen har jag inte den blekaste aning om.

Inom LH/re-enactment/live-svängen är spannet så enormt mycket större. Högkravstomtar samsas sida vid sida med hårdrocksriddare och "hade de haft x så hade de använt det"-återskapare på en rad olika marknader och inte minst Medeltidsveckan. Därmed tror jag att grogrunden för besserwisserbeteende blir större här än inom andra hobbyfalanger. Vidare så har vi dokumentationsbiten som ytterligare försvårar det vi sysslar med, och dokumentationsfrågor ställda av ren och skär nyfikenhet kan misstolkas för besserwisserbeteende.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav olafR » 28 oktober 2003, 08:37

Att veta vad som är rätt eller fel, är ju svårt, speciellt ju tidigare man kommer i historien, men har man bara rätt till en åsikt om man är forskare och skriver avhandlingar/böcker?
Kan inte en "lekman" som har satt sig in i sitt ämne sprida sina idéer om hur han/hon tror det kan ha varit?
olafR

Inläggav Lasse C » 28 oktober 2003, 11:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Jag tror att en stor del av besserwisserfenomenet bottnar i att de olika ambitionsnivåerna samexisterar sida vid sida på ett sätt som jag inte har råkat på inom något annat område. <i>*klipp...* </i>Inom LH/re-enactment/live-svängen är spannet så enormt mycket större. Högkravstomtar samsas sida vid sida med hårdrocksriddare och "hade de haft x så hade de använt det"-återskapare på en rad olika marknader och inte minst Medeltidsveckan. Därmed tror jag att grogrunden för besserwisserbeteende blir större här än inom andra hobbyfalanger.
/Angus
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Alltså inte att akademikerkopplingarna och högkravsnissarna i sig skapar besswerwisseriet, utan blandningen (eller snarare kollisionen) mellan dem och folk med mera "lättvindig" inställning. Där tror jag att du har en väldigt bra poäng! Det skulle innebära att min gamla käpphäst om vikten av tolerans mot och förståelse för folk med annan inriktning och ambition än man själv kommer till heders igen. [:D]

Lasse C
Lasse C

Inläggav Vix Hq » 28 oktober 2003, 19:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>

Kan inte en "lekman" som har satt sig in i sitt ämne sprida sina idéer om hur han/hon tror det kan ha varit?

Jodå, men de får ofta kämpa bra mycket hårdare för att tas på allvar av den etablerade "vetenskapen", även om deras arbetssätt följer samma riktlinjer som de akademiska forskarnas! Sedan är det ju också det där med syftet... Forskar du för en avhandling eller för att kunna tillverka en bra historisk replik? Jag tror personligen att syftet spelar in otroligt mycket på hur ens idéer bemöts. Fast det har väl kanske inte så mycket med besserwisserier att göra?

Åsså är jag lite avundsjuk på er som stött på så många ödmjuka "jag-vet-att-jag-inte-vet-nånting"-folk i universitetsvärlden... De säger så hela tiden, men sedan kryper det fram att de <i>egentligen </i>sitter inne med den stora Sanningen... *suck* [;)] (ska sluta vara bitter nu, klippa mig och skaffa ett jobb!)

/Vix, som läst alldeles för mycket Bourdieu utan att egentligen fatta nåt!
Vix Hq

Inläggav Vix Hq » 28 oktober 2003, 19:40

Ja just det! Jag glömde ju!

Om det är någon som missat <i>Am I Period or Not?</i> så ta en titt här:

Här kan man gotta sig i besserwisser-kommentarer, elaka påhopp och annat i kommentarerna till och poängsättningen av bilderna... Jag tror man kan finna hela spektrat av besserwissrar där; allt från "jag-har-läst-<i>en</i>-bok-om-det-här-och-vet-allt" till "jag-har-läst-alla-böcker-och-vet-allt" samt "jag-gillar-att-kritisera-utan-att-veta-vad-jag-tittar-på". Och en del lite mer ödmjuka.

Samt en del rätt fula dräkter också...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Sara Lundström » 28 oktober 2003, 20:06

Det finns en hel del "varför-envisas-folk-med-att-göra-det-här-jättefelet" också, i ärlighetens namn. Men mycket på AIPON är ett tydligt bevis på hur lätt det är för folk att vara ohyfsade i anonymitetens skydd.
Sara Lundström

Inläggav Lasse C » 29 oktober 2003, 08:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>
Jag tror personligen att syftet spelar in otroligt mycket på hur ens idéer bemöts. Fast det har väl kanske inte så mycket med besserwisserier att göra?

Både och, tror jag.
Om man blir en besserwisser handlar nog mest om en personliga inställning, d v s om man har behållning av att knäppa andra på näsan eller inte. Det låter väl lite pampigare att säga "...du förstår, jag har precis läst den-och-dens avhandling om det här..." (för att inte tala om ifall man själv skriver/har skrivit avhandlingen) än om man säger att "..det här har varit min stora hobby i 35 år!"

Har man då en benägenhet att bli besserwisser kan det vara lätt att snubbla.
Lasse C

Inläggav Vix Hq » 29 oktober 2003, 19:15

Bara för att förtydliga [:)]... När jag skrev om syfte förut så menade jag att det spelar in i huruvida man <i>får gehör för sina idéer </i>av legitimerade experter, inte att det spelade in om man blir besserwisser eller ej. Mao, om man lägger fram en rekonstruktionsidé i ett akademiskt sammanhang och avslutar med att säga att "Det här har jag forskat fram för att kunna klä min SCA-persona i mer korrekta kläder!" så är risken stor att det inte mottas som seriös forskning. Lägger man sedan fram exakt samma idé och säger att det är en del av ens lic-avhandling, då blir responsen en annan. Alltihopa angående Olafr fråga om inte lekmän kan ha väl grundade idéer. Det var därför jag inte tyckte det hade så mkt med besserwisserier att göra! [:D]

/Vix, som har svårt att hålla sig till ämnet!
Vix Hq

Nästa

Återgå till Om historiskt återskapande