Nu skall jag komma med en sån där besvärlig fråga igen. (Ni som tycker det är tröttsamt kan slå upp en annan tråd på forumet.[:p])
Under tråden ”Varför håller man på med det här…” kom jag in på att fundera lite runt besserwissrar, och vad besserwisseriet beror på.
Tittar jag i ordböcker och uppslagsböcker definieras besserwisser som en person som anser sig kunna och veta allt bättre än alla andra och (med förkärlek utan att vara tillfrågad) upplyser andra om detta och påpekar det besserwissern anser som deras felaktigheter.
Den definitionen köper jag. Ingen tycker att en besswerwisser är rolig. Man skall väl dock göra tillägget att en besserwisser knappast själv upplever sig som en sådan.
Som ni möjligen märkt har jag en del intressen av ganska olika slag som jag fördelar min tid mellan. Några har jag ägnat ett par decennier åt, och känner mig rätt väl hemmastadd inom. Det gör också att jag inte kunnat undgå att märka att vissa av mina intresseområden är betydligt mindre ”besserwissertäta” än andra. Bumeranger är t ex ett område där besserwissrar (i princip) inte existerar, knopslagning är likadant. Flaskskepp/marinhistoria har sina besserwissrar, men de är ändå rätt få. Faktiskt måste jag (med risk för att trampa på en och annan tå) säga att det mest ”besserwissertäta” av mina intressen nog ändå är det här, historia och re-enactment (eller vad man nu vill kalla det).
Min undran är vad det kan bero på?
Jag kan inte annat än slås av att besserwissertätheten tycks stå i direkt proportion till antalet professurer och doktorsavhandlingar som har kopplingar till området. En omhuldad sysselsättning i den akademiska världen är ju att käbbla om vem som har Rätt, vem som Vet Bäst – kort sagt vem som sitter inne med <b>Sanningen(™)</b>. Möjligen smittar det käbblet över på en del icke-akademiker.
Som slutkläm vill jag, för undvikande av missförstånd, påpeka att jag <u><b><font size="3">inte</font id="size3"></b></u> är ute efter att
- ”så split och söndring”
- peka ut någon/några som besserwissrar
- avskräcka någon från att dela med sig av sina kunskaper
- uttrycka mig förklenande om akademiska meriter och kunskap
(Bara så att det är tydligt från början, alltså...)
Min fundering, låt vara lite omständligt formulerad, är just det här: Jag tycker mig möta betydligt fler besserwissrar inom det här än inom mina andra intressen, och då undrar jag vad det kan bero på.
Lasse C