Som forsatting pa den langa traden angande ambitions niva.
Jag forstar inte riktigt vad sjalva dilemmat ligger?
Abitions nivan skall skotas lokalt av den forening som man tillhor.
Vem annars??
I var forening www.olofsgillet.org sa har vi valigt hoga krav pa utrusting och hantverk, detta har medfort att vi endast attraherar manniskor som ar intresserade av att uppratthalla denna niva, och det passar oss utmarkt. Med andra ord sa ar jag overtygad att amibitions nivan hos den enskilde individen styr vilken forening han/hon tillhor eller aspirerar pa att tillhora.
Ett av vara huvudkrav ar tex. att allt skall vara handsytt, och det kan forefalla som overkommeligt for vissa men en sjalvklarhet for andra. Detta innebar for var del att alla i var forening forhaller sig till vara givna foreings stadgar, och detta medfor att hela foreningen har ger ett genuint, genomarbetat och kvalitativt intryck.
Vad galler halta och lytta sa fanns aven de pa medeltiden och aven glasogon dar till, givetvis sag hjalpmedlen annorlunda ut men for den hangivne sa antar jag det ar en sma sak att overkomma.
Vidare sa ar det alltid den svagaste lanken som brister, dvs. vad galler "historic displays" tex. sa kommer folk alltid ihag den person som "hade pyjamas hosor" eller "nylon tabard", och det spelar ingen roll hur "bra" resten sag ut.
Har i Storbritaninen dar detta fenomen har funnits sedan lange sa finns det ett antal sk. grader av autensitet givetvis missbrukas de ibland men det ger ett realtivt bra riktmarke pa vad man forvantas att se. Re-actment och living history kan sags vara de tva huvud grenarna.
Med Re-actment menas aterskapande och det finns en myriad av foreningar som sysslar med detta i all sjons perioder. Ett tips ar att kopa 2003 upplaga av "Call to Arms" for narmare information.
Living history - levande historia, inom denna gren sa satts det en hogre press pa utrusting osv. eftersom man aterskapar livet i sig under en specifik epok emendas ett re-enactment event oftast ar ett slag av nagon sort.
Tex. Man kan aka och kika pa ett re-enactment slag ex. "Kirby hall" och se aterskapandet av WW1 skyttegravs krig, men man aven se Living history event dar kan se hur man levde pa 40talet under krigsaren.
Jag vill inte trampa nogon pa tarna men i ingen dessa kategorier passar mig veterlien SCA in eftersom de har sin "sagovarld" vid sidan av deras historiska intresse.
Mvh Todd
London
www.olofgillet.org