Arrangörskrav - hur hantera?

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav Lillith » 17 mars 2007, 23:48

Jag är både SCAare (om än ganska färsk) och lajvare.

En stor skillnad vad gäller utrustning är att det på lajven måste vara en TOTAL illusion för att det ska funka. Ettflyplan som passerar över områder stör spelet, et synligt behåband i klänningen halsringning eller en så ekel sak som en ogenomtänkt komentar eller svordom kan förstöra stämningen som deltagarna tillsammans försöker bygga upp. Dessa saker händer naturligtvis ändå, men dom flesta är änfå relativt överens om att det ska undvikas i den må det går.

När det gäller SCA verkar det vara helt ok att vara i moderna lokaler, i närheten av en trafikerad väg, spela musik på bandspelare nä man vill dansa etc. En maskinsydd fåll eller en bomullssärk kan därför knappast anklagas för att dra follk tillbaka till verkligheten och för mig, liksom för andra lajvare kan det därför vara svårt att ta SCA'n på samma alvar. Även om det egentligen har större verklighetsförankring så är ju syftet, och i och med det "tänket" runt omkring, ett helt annat.
Nog för att det kan vara viktigt på medeltidsmarknader och så, men faller inte hela SCAgrejen bort lite grann då, med tanske på att dom pysslar med en massa annat, förutom medeltid och det blandas glatt?
Lillith

Inläggav hraufnir » 29 maj 2007, 01:54

Ytterligare ett inlägg två månader efter det förra ;) Men vi håller igång diskussionen!

Jag är själv SCA:are och jag är lajvare, och lajvarrangör. Jag hantverkar mycket själv, tillverkar det mesta av mina saker, och när jag ändå gör dem själv är det lika bra att få dem så passa "korrekta" som möjligt.

Nej men vad ämnet handlar om är väl hur man dels skall hantera folk som inte uppfyller kraven, men samtidigt hur man får så få personer att hantera för varje arrangemang.

Det vi gör när vi arrangerar lajv, är att vi lägger upp en lista med "krav" där vi helt enkelt definierar vad som är ok, vad som INTE är ok, och vad som är högst önskansvärt. Då får folk se vad som man bör satsa på, men samtidigt se vad som är acceptabelt och vad som inte är det.

För att minska arbete när det väl är dags för arrangemanget får man i regel arbeta en del innan, och även om en sådan lista tar ett bra tag att skriva, hitta definitioner och även i fallet HÅ visa till referenser och vidare läsning för den intresserade, ja jag vill säga att den ändå är värd det.

Att på ett arrangemang inte få någon som inte uppfyller löst definierade krav, ja då måste man nog nästan bjuda in folk specifikt. Och jag tycker det verkligen är skillnad på folk och folk, men dessa skillnader skapar de själva. Om man har tydligt uppvisade krav ett bra tag innan arrangemanget, ja då är det ganska naturligt att kräva att alla skall möta i alla fall grundkravet, även om inte alla uppnår den önskade nivån.

Men visst, man måste som arrangör först ställa upp konsekvenser med att inte uppnå kraven, och sedan faktiskt följa upp dessa. Men det är lika viktigt att om man ställer krav skall man först ha tydligt definierade krav, och även måste man anvisa var folk kan införskaffa, eller få information om hur de själva skall tillverka, denna utrustning. Utöver detta skall man ge eventuella deltagare möjligheten att kontakta arrangörerna för tips och hjälp i god tid innan, och upplysa folk om att möjligheten finns.

Ett arrangemang som ställer upp krav, inte berättar hur man skall möta dem eller ens varför man har krav... ja det arrangemanget skulle jag ALDRIG åka på. Information är kung!
hraufnir

Inläggav Renika » 24 juli 2007, 10:33

Inom SCA (där jag oftast finns) finns det egentligen bara ett enda krav för att få vara med och det är att man ska ha ett "försök till medeltida dräkt" helt enkelt för att vi är en öppen förening där alla ska känna sig välkomna. Detta innebär inte att jag är emot kravspecifikationer, tvärtom, jag precis som de flesta historiskt intresserade utvecklas hela tiden och åker gärna på andra evenemang som ställer höga krav på dräkt och utrustning. Jag tycker om att pressa mig själv att göra bättre hela tiden, och vet inget bättre än att bli inspirerad av andra som kommit längre i denna process. Men krav måste se olika ut beroende på vilken sorts arrangemang det rör sig om. Vill man ha en demo för allmänheten och deltagarna är en liten enhetlig grupp kan kraven vara väldigt höga, precis som inom ett lajv där arrangören helt bestämmer reglerna. Har man en marknad med knallare som försörjer sig på att resa runt och sälja och som betalar en marknadsavgift blir det genast svårare, särskilt om en del av arrangemangets budget är beroende av dessa avgifter. Man måste vara beredd på att kompromissa då. Och ju större ett evenemang är desto mer måste man nog dessvärre kompromissa. Vill man ha den perfekta illusionen, håll det litet, avgränsat och fokuserat.
Renika

Inläggav Vesuvius » 25 juli 2007, 17:52

Jag kan hålla med till viss del, Renika. Försök till medeltida dräkt kan dock betyda mycket. I mina ögon är det faktiskt nånting som kan ta en del tid och energi. Jag tycker inte det är ett försök till medeltida dräkt att slänga ihop en överklänning i linne, iallafall inte om man har lite kunskap. Då är det mest lättja.

Dessutom är jag lite trött på knallar. Det känns som att de liksom säljer sitt och flyr fältet. Få knallar jag vet deltar i själva "livet". Men det kanske är trötta efter en hård dags säljande, vad vet jag.
Vesuvius

Inläggav Lillith » 25 juli 2007, 19:48

Det där med SCA coh "försök till" medeltida dräkt.
I styringheimsläger på medeltidsveckan förra året träffade jag flera stycken som glatt talade om att "jag vet att den inte är det misnta historisk, men..."
Om man nu vet det redan innan, varför försöker man då inte skaffa sig något bättre? Jag tror tyvärr att det är många som inte gör ett ärligt försök utan av ren bekvämlighet åker i något dom har hemma. En fantasiklänning eller gamla "nybörjarplagg" dom sydde för flera år sedan.
Är det verkligen att ha försökt?
Lillith

Inläggav Emoni » 25 juli 2007, 22:36

Nej, det är inte att ha försökt, och för mig är det det fina i kråksången med uttrycket "försök till medeltida dräkt". Det är hela tiden ett flyende mål att sträva mot. Ju mer man lär sig desto mer måste man försöka för att det ska vara ett försök till medeltida dräkt. På samma gång stänger det inte ute nybörjarna för att de inte vet bättre. Alla får vara med och leka på den kunskapsnivå de just då befinner sig och alla uppmanas att sträva mot ständiga förbättringar i den takt ens kunskap växer.

Emoni (SCAit)
Emoni

Inläggav Renika » 27 juli 2007, 10:31

Jag håller med Emoni och många av våra nybörjare kommer i fantastiska dräkter med lite hjälp från de som introducerar dem i föreningen. Men det finns så klart de som inte alls har intresse för dräkthistoria och som inte heller försöker förbättra sig... tråkigt tycker jag men svårt att värja sig emot på annat sätt än att själv föregå med gott exempel.

Och knallare kan faktiskt inspireras till att göra mer, nu senast i Mariefred var de knallare som bjöds in till fest i styringlägret väldigt förtjusta och började prata om att göra mer sådant, sy ett bra tält, äta bättre, sluta sova i bilen... Men vi kanske var selektiva i vilka knallare vi bjöd in också...
Renika

Inläggav Renika » 27 juli 2007, 10:35

Oh, jag glömde, för mig är det finaste med kravet på försök till medeltida dräkt det att man inte ska känna att folk tittar snett på en på det första event man hamnar på för att man inte har den perfekta dräkten. Sorgligt nog är det många som känner så ändå på grund av andras snobbism, något som jag själv råkade ut för i början. Inspirera bättre än att nedvärdera, och man kan ju inspirera lite mer handfast i vissa fall om man känner att budskapet inte går fram.
Renika

Inläggav Djingis Khan » 27 juli 2007, 10:49

"Den perfekta dräkten" ja... Det blir lite lustigt när individer/grupper som har ambitionen att återskapa sin valda period med "100% korrekthet" gärna faller i vissa fällor. Company of saynte George är väl kanske den förening som har högst ambitioner och dithörande krav, men ska vi vara riktigt petiga kan man hitta fel även där
Djingis Khan

Föregående

Återgå till Om historiskt återskapande