Myter och verklighet

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Sara Lundström » 29 augusti 2003, 10:52

Pollinering, såklart!
Sara Lundström
 
Inlägg: 645
Blev medlem: 11 maj 2003, 19:55
Ort: Sweden

Inläggav cizzi » 29 augusti 2003, 15:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Pollinering, såklart!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men <b><i>duuuuuuh</i></b>, <i>pollinering</i>, är du knäpp eller? Alla vet väl att det är storken som kommer med bebisar?!
cizzi
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 7 oktober 2002, 15:53
Ort: Sweden

Inläggav pixeleye » 6 december 2003, 20:00

En myt som relaterar till japanska svärd:

Att man vek stålet flera tusen gånger för att göra svärden.
Dom består iofs av massor av lager men för att få 1000 lager behöver man inte
vika mer en 10ggr, vilket framgår nedan:

1 vik. blir 2 lager
2 vik. blir 4 lager
3 vik. blir 8 lager
4 vik. blir 16 lager
5 vik. blir 32 lager
6 vik. blir 64 lager
7 vik. blir 128 lager
8 vik. blir 256 lager
9 vik. blir 512 lager
10 vik. blir 1024 lager

.....
pixeleye
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2 december 2003, 22:09
Ort: Sweden

Inläggav Asbrand » 3 januari 2004, 02:23

"En av mina favoritmyter: På medeltiden var alla katoliker och jättefromma."

Det var någon som tyckte att detta var en myt. Varför skulle det vara det? Under medeltiden visste man inget annat än att Gud verkligen existerade. Det fanns ingen som trodde på Gud, de VISSTE att Gud verkligen existerade på samma sätt som vi vet att Antarktis existerar men det är få som har varit där eller ens sett det med egna ögon. Det är lätt att avfärda den medeltida religionen med vårt moderna perspektiv. Men vilket perspektiv hade den medeltida människan, låg som hög - fattig som rik? Hur kunde man förklara årstider, ond bråd död, det jästa brödet, sjukdomar om det inte fick vara en gudomlig krydda?

Nej, det är ingen myt att att alla var katoliker, det var dom alla (vad skulle de annars vara?). Allt annat var kätteri. Huruvida de var fromma eller inte är ett helt annat spörsmål - om fromheten följer med gudstron så var de det. Om fromheten följer med handlingarna så fanns det definitivt de som inte var det.
Asbrand
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 januari 2004, 02:15
Ort: Sweden

Inläggav Sara Lundström » 3 januari 2004, 10:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Asbrand</i>


Nej, det är ingen myt att att alla var katoliker, det var dom alla (vad skulle de annars vara?). Allt annat var kätteri. Huruvida de var fromma eller inte är ett helt annat spörsmål - om fromheten följer med gudstron så var de det. Om fromheten följer med handlingarna så fanns det definitivt de som inte var det.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Fler än man tror var faktiskt kättare. Väldigt många fler idkade utöver sin "katolicism" kultbruk som starkt fördömdes av kyrkan. Det fanns f ö en dröse judar också.

Och fromhet följer <i>inte</i> med gudstro, särskilt inte med den typ av tro som snarare är "vetande". Många under medeltiden uppvisade ett beteende som tyder på att de såg på religionen lite som många nu för tiden ser på juridiken: Man vet hur lagarna är, men det gäller att hitta så mycket kryphål som möjligt, och vad ingen upptäcker har aldrig hänt. Man kan bikta sig senare, det är inte så pjåskigt. Ungefär.
Sara Lundström
 
Inlägg: 645
Blev medlem: 11 maj 2003, 19:55
Ort: Sweden

Inläggav Sunniva Saksvik » 6 januari 2004, 11:03

From eller ikke from, troende eller ikke troende katolikk kommer litt an på når i middelalderen vi snakker om. Det er ganske stor forskjell på folks gudstro i tidlig- og høymiddelalder, og senmiddelalder (etter lombardbevegelsen osv). Tidlig i perioden var det for eksempel ikke påbudt å gå til messe, slik det ble sent i perioden. På samme måte var ideen om et personlig forhold til gud og til tro noe som kom utover i middelalderen (jfr. St.Bernhards lære o.lign.) Ikke uventet eskalerte kjetterforfølgelser også mot periodens slutt, mens den tidligere var ganske beskjeden. Pave Innocens den åttendes bulletin om forfølgelse av hekser kom jo ikke før på slutten av fjortenhundretallet.
Sunniva Saksvik
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 31 oktober 2003, 11:05
Ort: Norway

Inläggav Annika B » 2 september 2004, 08:38

Svärd igen: jag fick berättat för mig av en förnumstig och tvärsäker 21-årig dryghög i skolan att man inte kan smida svärd. De måste gjutas, för det går inte att smida en egg.

[:0]

Jag visste inte vad jag skulle säga, så jag gick därifrån i stället.
Annika B
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 augusti 2004, 07:22
Ort: Sweden

Inläggav Endre Fodstad » 2 september 2004, 14:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sunniva Saksvik</i>

From eller ikke from, troende eller ikke troende katolikk kommer litt an på når i middelalderen vi snakker om<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Sant nok. En lettere avvisbar myte er ved den i visse kretser mer vanlige: "I middelalderen var mange(ihvertfall en tredjedel av befolkningen, gjerne fler) hedninger som måtte skjule sin tro for den onde, forfølgende katolske kirken, som undertrykte alle og brant alle hedninger, og særlig hekser, de fant".

Meget populær blant mange nypaganistiske ulldotter rundt omkring i verden...

EF
Endre Fodstad
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 6 juni 2003, 12:26
Ort: Norway

Inläggav Arild Krake » 2 september 2004, 15:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Annika B</i>

Svärd igen: jag fick berättat för mig av en förnumstig och tvärsäker 21-årig dryghög i skolan att man inte kan smida svärd. De måste gjutas, för det går inte att smida en egg.

[:0]

Jag visste inte vad jag skulle säga, så jag gick därifrån i stället.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo men så är det! Man gjuter faktiskt svärd.
Det har jag sett i filmen <i>Sagan om ringen</i> som för övrit lär ha kommit ut i bokform. ;)

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Annika B » 6 september 2004, 10:34

Amen hallå, sagan om ringen asso, där kutar ju alla runt med rustningar som om de typ inte väger ett skit. Jag menar ALLA vet ju att rustningar är SKITTUNGA, man kan lixom inte röra sig i dom på det sättet. Hallå, verkligt, eller.
Och bok, fan vad onödigt, vem tror dom ska läsa den? Jag har sett den på presbyrån o den var skittjock, det skulle ju ingen palla. OMG vad jag stör mig på alla som bara ska tjäna pengar

[:p]
Annika B
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 augusti 2004, 07:22
Ort: Sweden

Inläggav Annika B » 6 september 2004, 10:41

För övrigt inledde dryghögen ifråga vårt samtal om svärd med att berätta att han hade varit på premiären på Sagan om ringen och där hade han träffat en kille som hade en kopia av Andúril med sig. Jag tror att det var meningen att jag skulle bli imponerad, inte tycka att det var sorgligt att någon hade lagt ett antal tusen kronor på ett låtsassvärd i stället för att investera i ett historiskt korrekt.
Annika B
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 augusti 2004, 07:22
Ort: Sweden

Inläggav Sara Lundström » 6 september 2004, 12:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En lettere avvisbar myte er ved den i visse kretser mer vanlige: "I middelalderen var mange(ihvertfall en tredjedel av befolkningen, gjerne fler) hedninger som måtte skjule sin tro for den onde, forfølgende katolske kirken, som undertrykte alle og brant alle hedninger, og særlig hekser, de fant".<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, de brände råmycket häxor på medeltiden. Det Vet Man Ju.
Sara Lundström
 
Inlägg: 645
Blev medlem: 11 maj 2003, 19:55
Ort: Sweden

Inläggav Annika B » 6 september 2004, 13:24

<i>Många under medeltiden uppvisade ett beteende som tyder på att de såg på religionen lite som många nu för tiden ser på juridiken: Man vet hur lagarna är, men det gäller att hitta så mycket kryphål som möjligt, och vad ingen upptäcker har aldrig hänt. Man kan bikta sig senare, det är inte så pjåskigt. Ungefär.</i>

Den nutida synen på vetenskap kan också vara en bra parallell. Vetenskapen är det som förklarar varför saker är som de är, varifrån de kommer etc. På frågan om de tror/litar på vetenskapen skulle nog nästan alla svenskar idag svara ja utan att tänka efter och ett vetenskapligt synsätt är det som hyllas i alla sammanhang och framställs som norm. "Vetenskapligt bevisat" ger mer cred än "beprövat". När man söker förklaringar till någon som händer i ens liv, så är det vetenskapen man vänder sig till.
Men: folk i gemen går fortfarande runt och tror på saker som <i>inte</i> ryms i vetenskapens ram, allt från skrock till astrologi. Lyckotal, turkalsonger osv är helt accepterade inslag i folks liv utan att någon tar till åtgärder för att stävja detta; det anses inte spela så jättestor roll och även de mest skrockfulla säger sig tro på vetenskapen.
Och en viktig del i denna parallell: det finns folk som tar avstånd från vetenskapliga rön, de är inte många, men de motsvarar kättare, hedningar och häxor i sammanhanget. Man kan tänka sig att de uttalat icke-katolska elementen i det medeltida samhället blev sedda på ungefär samma sätt som vårt samhälle ser på människor som sätter religion framför vetenskap.
Annika B
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 augusti 2004, 07:22
Ort: Sweden

Inläggav Germund » 6 september 2004, 18:51

Vilken underbar tråd!

Mitt lilla bidrag kommer från Hantverkslägret för några år sedan då vi hade rustningssmedja med några vapen i. Vi brukade på skoj fråga turisterna om de kunde gissa hur mycket ett svärd väger. De flesta gissade på ungefär 10 kg för det "visste" de. När de fick känna på svärden såg de märkbart förvånade ut (kanske över sin egen "styrka"?) och när vi frågade hur många mjölkpaket (med antagandet att 1L mjölk motsvarar ung. ett kilo) det kändes som brukade de flesta komma närmare sanningen (0,9-1,4 kg för de svärd vi hade där om jag inte missminner mig).

Jag såg en gång en intervju med nuvarande Guvernören i Kalifornien som berättade att när han spelade Conan viftade han runt på ett svärd på 10 kg. Men det kräver nog en dopad muskelbyggare för att klara detta misstänker jag... :-)

- M.v.h. Jörgen
Germund
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 31 juli 2004, 21:50
Ort: Sweden

Inläggav Germund » 6 september 2004, 19:50

...en favorit till, som är mer av ett förvirrat uttalande än en klassisk myt. Det är ändå så urbota urspårat att det förtjänas att omnämnas.

Det var på ett Hantverksläger i Kronobergs borgruin när en turistpappa som stod på borggården pekade runt på krönet (eller snarare den övervåning som en gång fanns) och sade till sin son att:
-"Där uppe, där satt människorna och tittade..."
Därefter pekade han på en valvgång som leder ut från borggården och sade vidare att:
-"...och där släppte man in lejonen...".

*suck*

Antingen gjorde en uppblåst pappa sin historieintresserade son en björntjänst eller så var det en smart pappa som sparade in en resa till Rom för sig och sin tjatande son.

Hoppas på det sistnämnda.

- Jörgen
Germund
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 31 juli 2004, 21:50
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron