Sista medeltidsveckan???

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Karin » 10 april 2008, 19:35

Det vanliga SCA- och nordrikelägret är ju framför allt till för dem som bor där. De vill ha någonstans att bo och umgås med likasinnade. Sedan har man också några timmar öppet för turister en dag under veckan, men det är inte huvudsyftet. Ett öppet läger som det Matti pratar om skulle väl ha som huvudsyfte att visa upp en del av historien för besökare. Sedan kommer som en bieffekt att de som arbetar där även får någonstans att bo och umgås med likasinnade. Som jag tänker mig det kommer det i det här lägret finnas krav på att man ska ha något att visa upp för turisterna. Hantverk, matlagning, rustningar, stridsträning m.m. Det är det vi gör med Carnis på somrarna och det verkar vara populärt. I alla fall är det många som är beredda att betala för det.

Jag ser två problem. Det ena är att jag har svårt att tänka mig att medeltidsveckan är beredda att betala. Om jag inte får resa, mat och boende betalt så har i alla fall inte jag lust att jobba med pedagogisk verksamhet större delen av en semestervecka.
Det andra problemet är att stänga lägret när man inte vill ha öppet längre. Man vill inte behöva vara pedagog dygnet runt utan måste få bara vara ibland också. Fast det kanske räcker att tala om att vi bara visar upp saker mellan vissa tider. Resten av tiden får man gärna komma och umgås, men man får inte ställa frågor om maten vi lagar eller kläderna vi har på oss.

Karin
Karin

Inläggav Alma » 10 april 2008, 21:48

Jag vill lyfta upp det Björn Sundberg frågade om tidigare:
Vad vill ni se mer/mindre av på Kapitelhusgården under Medeltidsveckan 2008? Vi har många idéer själva, men tro mig, vi vill gärna höra andras åsikter!

/Susanne de Paulis, liksom Björn en av delägarna i Kapitelhusgården i Wisby AB
Alma

Inläggav Skalde-Tord » 11 april 2008, 07:02

Det beror ju på vad du menar med det?

Kapitelhusgården, som jag upplevt den , är en plats för lite "pubtallrik" och öl och mjöd i goda vänners lag.
Men skulle det kanske göras mer tillgängligt och ge fördelar för inträde i historiska kläder, så skulle det kanske vara något.
Det är en fin plats att sitta på en ljummen sommarkväll.

Vakt/knektar vid porten kanske?

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Eric Hejdström » 11 april 2008, 10:39

Står det inte alltid hyggligt medeltidsklädda vakter vid porten?
Eric Hejdström

Inläggav Skalde-Tord » 11 april 2008, 10:52

Det kanske det gör det ja.
Var nu ett tag sen sist jag var där så.

Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Martina » 11 april 2008, 10:53

Susanne; jag tycker Kapitelhusgården är ett utav de allra trevligaste inslagen under Medeltidsveckan och att allt i princip är bra som det är! Jag hade i många år marknadsstånd på gården och tyckte det fungerade jättebra, särskilt de sista åren.
Tyvärr har det nu blivit helt omöjligt ekonomiskt för mig att åka vilket nog är den springande punkten för många. Samtidigt är det ju inte oss låginkomsttagare som man vill locka till ön utan de rika turisterna som gärna spenderar motsvarande 4-5 av mina månadsinkomster på en vecka! ;)

Ni som kräver strikta dräktkrav och särbehandling av "korrekt" klädda människor; hur tänker ni?! Om jag som glad 16-åring i glittrande duchesseklänning blivit portad i dörren på Kapitelhusgården för att jag inte hade tillräckligt fin dräkt på mig, vad hade då hänt med mitt medeltidsintresse?!! Om en lajvare blir portad på Effes för att han har en pösskjorta, vad kommer han få för bild av reenactment?! För att inte tala om; vem skall sätta standarden?!! Det är ju inte som att det finns ett färdigt facit på hur man såg ut på medeltiden...
Det är skillnad på att vara inspirerande och på att vara bara dryg, snobbig och elitistisk. Dräktsegregering på MTV tror jag skulle vara ett rent dråpslag för hobbyn!

/Martina
Martina

Inläggav Skalde-Tord » 11 april 2008, 11:22

Inte fråga om en dräktsregering, snarare att ge fördelar och förmåner för de som representerar
en historiskt korrekt sydd dräkt.
Det är ej fråga tror jag , om att sålla bort och porta pga felaktiga kläder.
Däremot snarare genom att man får fördelar pga en HK dräkt, att inspirera andra och även skapa intresse av att själv höja sin egen ribba.

Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Edvin » 11 april 2008, 11:33

Höll på att skriva något om den sorgliga attityden som verkar genomsyra vissa personers tankevärld men Martina gjorde det åt mig. Vem ska bestämma om en dräkt är "HK" nog för att komma in eller få fördelar? Reenactment-eliten? Vilka är det? Löjligt tycker jag, medeltidsveckan är en folkfest och ingen plats för elitism. Vill man ha ett introvert läger så är det bara att arrangera det utanför Visby och så kan man sitta och vara purjo så gott man vill. Vill man vara inne i Visby får man nog leva med strumpbyxhosor, lajvare och mantlar i bomull. Det hör till.

Kan man inte komma i så korrekta kläder som möjligt för sin _egen_ skull och låta andra lägga ribban åt sig själva?
Edvin

Inläggav Lord_Nelle » 11 april 2008, 11:55

Återigen spets och massa.
Det handlar om att erbjuda något till alla.
Alla skall vara välkommna, det är det nog ingen som har bestridigt.

Det som jag har föreslagit har varit platser, pubar, events etc där standarden är högre. Hur dessa platser vill lägga sin ribba eller kolla sina dräktkrav lägger jag mig inte i.
Vissa vill knalla runt på stan och vara goa o glada. Andra vill vara så HK det går.
Jag förespråkar att ebjuda något till alla. Detta kommer att innebära en viss segregation, men jag ser inget fel i det.
Vill man lyssna på synth går man på en synthklubb, vill man dansa disco går man på ett disco, inget konstigt med det.
Alla pubar har olika åldersgräns, dresscodes osv. I vanliga fall fungerar detta som en morot. Ungdomarna längtar till de fyller 23, har köpt sin nya klänning och får komma in på det coola stället.
Vill man in på HK stället får man skaffa dräkt, inget konstigt med det, same shit different name.

Vi har dräktkrav i vår förening och jag antar att de flesta reenactorföreningar har det. Inget konstigt med det, det är en del av reenctmenthobbyn.
Lord_Nelle

Inläggav Karin » 11 april 2008, 12:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Alma</i>

Jag vill lyfta upp det Björn Sundberg frågade om tidigare:
Vad vill ni se mer/mindre av på Kapitelhusgården under Medeltidsveckan 2008? Vi har många idéer själva, men tro mig, vi vill gärna höra andras åsikter!

/Susanne de Paulis, liksom Björn en av delägarna i Kapitelhusgården i Wisby AB
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad roligt att få en sådan fråga från någon som verkligen kan påverka!

Jag håller med Martina. Kapitelhusgården är det bästa med hela medeltidsveckan. Men något måste det ju ändå finnas som kan förbättras.

Jag älskar stämningen, så gör ingenting för att förändra den. Många är medeltidsklädda, men man får komma in ändå. Det bästa är att ta en öl och sitta och bara prata och umgås med nya och gamla vänner. Om man bara väntar tillräckligt länge kommer till slut alla roliga människor dit, så man slipper ge sig ut att leta efter dem.

Jag tycker om att ni har en ny ölsort varje år, även om den inte blir lika lyckad varje gång, så ändra inte på det.

Vad sägs om att utöka menyn något? Inte mycket, men skänktallriken faller mig inte riktigt i smaken, och efter ett tag blir man trött på ungstrull, trots att den är jättegod. Någon paj kanske? Något som är lagat efter verkliga medeltida recept?

Något som jag skulle tycka var roligt är om personalen gick klädda som vi tror att man faktiskt gjorde 1361, istället för som de senaste åren när de går klädda som en standardmedeltidsmarknadsknalle.

Behåll kurserna. Även om jag aldrig har gått någon av dem känner jag av stämningen när folk lär sig och utvecklas.

Kvaliteten på försäljare har för det mesta varit hög. Varje år brukar det vara någon som har sämre saker, men de har inte kommit tillbaks året efter, förmodligen för att arrangörerna har sett bristerna. Ytterligare kommentarer om försäljare vill jag inte komma med på ett öppet forum som detta.

Det är bra att försäljare får ett litet kort som låter dem (oss) använda personaltoaletten och ger rabatt på mat. Innan det kortet fanns blev det ofta missförstånd.

Ja, det var inte mycket till förslag men det kanske var till någon hjälp.

Karin
Karin

Inläggav Matti » 11 april 2008, 16:06

Nå, det verkar som om mitt förslag om ett "öppet" läger med förenade 1300-talsföreningar gestaltande den period inom vilken händelsen som inspirerade MTV från början ägde rum inte föll i god jord.

Edvin, jag ville inte införa dräkttvång, men jag ville ge besökare av olika slag en möjlighet att förkovra sig, som en del i det hela, genom att få se en grupp personer som gemensamt försöker återskapa den atkuella epoken.
Dräkttvång går inte och håller inte. Samt är i längden kontraproduktivt. Vem skall ha hand om insläppen? Den skara personer med kompetens att både vara ordningsvakt och samtidigt är fenor på medeltidsdräkter är inte många.

Därav såg jag som en större möjlighet att de som är noga med HK och som ville hjälpa andra på traven och visa 1300-tal, skulle försöka vara samlade i någon form av läger, kanske kalla det "härläger" eller något. I övrigt så vet jag inte vad man kan göra, eller om man ska göra något. Mycket verkar ju handla om ordningsfrågor, och det är ju snarast ett polisiärt och arrangörsproblem.
För små barn, 6-8 år, är drakar och monster en del av "medeltiden", såvida de inte är nördar redan som skiljer noga på fantasi och verklighet. Jag blev påmind om detta igår då jag besökte bägge mina större barns klasser, en 5:a och en 0-1:a. Man får vackert låta glada 6-åringar kommentera att de har spelat Runescape med monster och riddare från medeltiden. Då får man kanske berätta att det inte fanns riktiga monster på medeltiden, men att människorna nog trodde att de fanns. Men man kan inte klubba killen och avfärda dem.

Att fantasylajvare sedan tycker att det är häftigt med medeltiden också, eftersom fantasyvärldarna lånat så mycket från denna epok, är förståeligt, och de vill självklart också vara med, och då tar de sina alvdräkter om man råkar spela alv. Låt dem göra det och sno inte deras alvöron. Försök kanske inleda en trevlig konversation om vad de är för skrömt egentligen, eller om alla människor ser ut som de i Indialand. Ett skämt lättar upp och kanske visar det sig att de helt enkelt bara vill vara med, men har inga andra "lämpliga" dräkter. Människan älskar att spöka ut sig, och MTV har blivit en plats där det är tillåtet. Låt det då vara så.
Jag skulle nog hellre frottera mig med alver än 1700-talspirater, då alver ändå kan tänkas gränsa till de folktroväsen som folk trots allt trodde fanns på medeltiden.

Och vem vet, dessa unga alver kanske egentligen är intresserade av att göra en mer "riktig" dräkt, men kanske inte vågar fråga om tips av rädsla för att få en ilsken lektion om purjohet av en barsk re-enactare.
Matti

Inläggav Iznogoud » 11 april 2008, 16:15

Lord Nelle,
"I vanliga fall fungerar detta som en morot. Ungdomarna längtar till de fyller 23, har köpt sin nya klänning och får komma in på det coola stället."

Thats the spirit!

Lycka till:-)

http://s1.gladiatus.se/game/c.php?uid=436247387
Iznogoud

Inläggav Lord_Nelle » 11 april 2008, 16:20

Bra sagt Matti. Jag gillar din idé om härläger. Om alla grupper som är där "Cirklar" eventet, fixar det som kultur arrangemang så kan man nog få det att gå runt som förening. Eventuellt inträde till platsen kan gå till nästa års härläger.
Ditt förslag gör att alla som kommer till MTV har något att hämta.

Sedan tycker jag om att stjäla alvöron, en liten hobby jag har sedan lajvtiden. (Fick alltid spela roller som hatade Alver)
Lord_Nelle

Inläggav Edvin » 11 april 2008, 16:47

Jag förstår vad du menar Matti och det känns inte som att jag har så mycket mer att säga till om i just den här saken. Jag undrar dock vad som skiljer din tanke med de redan befintliga företeelserna med hantverkslägret och Styringheims?

Att stjäla folks öron och objudet kommentera andras kläder känns rätt trist och lite infantilt. Fast jag är rätt introvert kanske och bryr mig inte så mycket om andras tillvaro och gillar att de inte bryr sig om min. Kul när folk spökar ut sig, oavsett om det är med en handsydd replika av riksdrotsen Nils Abjörnsson Sparres dräkt eller en 10-årig sagoprinessa med guldfoliekrona och träsvärd.

Edvin, over & out.
Edvin

Inläggav Lord_Nelle » 11 april 2008, 17:38

[quote]<i>Originally posted by Iznogoud</i>

Lord Nelle,
"I vanliga fall fungerar detta som en morot. Ungdomarna längtar till de fyller 23, har köpt sin nya klänning och får komma in på det coola stället."

Thats the spirit!

Lycka till:-)

Har varit DJ på en Gothklubb som jag drev. Då funkade det i alla fall. Och vi hade "rekomenderad klädsel".
Det var kul att se hur besökare utökade sina kläder från gång till gång och försökte vara den som såg bäst ut. Kan ha något ett göra med att vi delade ut ett pris varje gång till bäst klädda.
Lord_Nelle

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller