Det vanliga SCA- och nordrikelägret är ju framför allt till för dem som bor där. De vill ha någonstans att bo och umgås med likasinnade. Sedan har man också några timmar öppet för turister en dag under veckan, men det är inte huvudsyftet. Ett öppet läger som det Matti pratar om skulle väl ha som huvudsyfte att visa upp en del av historien för besökare. Sedan kommer som en bieffekt att de som arbetar där även får någonstans att bo och umgås med likasinnade. Som jag tänker mig det kommer det i det här lägret finnas krav på att man ska ha något att visa upp för turisterna. Hantverk, matlagning, rustningar, stridsträning m.m. Det är det vi gör med Carnis på somrarna och det verkar vara populärt. I alla fall är det många som är beredda att betala för det.
Jag ser två problem. Det ena är att jag har svårt att tänka mig att medeltidsveckan är beredda att betala. Om jag inte får resa, mat och boende betalt så har i alla fall inte jag lust att jobba med pedagogisk verksamhet större delen av en semestervecka.
Det andra problemet är att stänga lägret när man inte vill ha öppet längre. Man vill inte behöva vara pedagog dygnet runt utan måste få bara vara ibland också. Fast det kanske räcker att tala om att vi bara visar upp saker mellan vissa tider. Resten av tiden får man gärna komma och umgås, men man får inte ställa frågor om maten vi lagar eller kläderna vi har på oss.
Karin