Lite lustigt är det i böckerna när Arn har sitt supersvärd från kontinenten som är bättre än svears och götars klumpiga och tunga svärd. Enligt Guillou så duger de till att hugga ved och föga annat. Förmodligen var de flesta klingor i svea- och götaland importerade från kontinenten och borde vara i samma kvalitet som Arns... Tack och lov så var det i alla fall Albion som gjorde de flesta svärden så inte ens Arns svärd är ebehängt med juveler och konstiga snirklingar utan ett enkelt svärd.
Jag håller med min kvinnliga namne (Ulfa/Ylva) att filmen känns fragmentarisk. Fem minuter i kloster och fem minuter iheliga landet och sen tillbaka till klostret igen, men vad händer egentligen? I klostret får man reda på att alla är elaka mot Ceciliorna, men egentligen inte så mycket mer innan luffarkungen kommer.
Mina plus och minus!
+ bra foto!
+ vackra miljöer
+ helt ok rekvisita
men egentligen inte så mycket mer...
- fragmentarisk handling. Hängde de som inte läst böckerna och inte har någon kunskap om perioden med? Det var en ganska så komplicerad politisk handling i det heliga landet och något enklare hemm i Norden.
- det vanliga problemet när teaterdrillade spelar, dvs språket och rösterna känns inte verkliga. Det låter helt enkelt konstigt...
- fegt att man som i boken inte lät Arn ha sex med den äldsta systern. I boken blev Arn och Cecilia dömnda för ett brott som i alla fall Arn begått. I filmen var han "ren" fram till han mötte sin älskade. Fegt som sagt...
- lite fåniga stridsscener när den ambidextriöse (alla rollsperaes våta dröm) Arn jonglerade med svärdet. Varför anföll man muslimera med svärd när man red ner mot dem vid slaget vid Mont Gissard (eller vad håken det hette?)? Man hade väl för fasen lans!
Och så de petiga detaljerna:
- medeltid, tidig eller sen, betyder smuts i ansiktet. Man såg verkligen hur någon hade smetat smuts här och där i ansiktet på Arn och hans bror när de var små. Det ser så löjligt ut! Kolla på aktuellt eller rapport och se folk i flyktingläger eller liknande. Man ser sällan smetad smuts i deras ansikten...
- Cecilias utsläppta ängelhår... Skulle inte hon betraktas som en dålig kvinna om hon sprang omkring så? Använder hon Timotej?
- att Arn i likhet med alla hjältar vägrar använda hjälm/huvudbonad. Inte ens sin brynjehuva behöver han!
- enligt tempelherreorden var väl tempelriddarna förbjudna att raka sig? Arn hade inte ens ett slutspelsskägg!
- Luffarkungen med sitt långa flottiga hår och skit i ansiktet... På majoriten av de medeltida bilderna har folk knappt hår till axlarna, men i sann fantasy-/lajvanda så såg jag flera hårfagra män...
Slutgnällt! Jag tror att jag struntar i film två, men vi får se...
/Ulf