Tre Solar

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Vix Hq » 21 februari 2004, 01:25

Jag är inte hemma nu så jag har inte tillgång till mina böcker, så jag fuskar och hänvisar till Evas inlägg under tråden "Stickat":
http://www.historiska.se/histvarld/foru ... PIC_ID=956
[:I]

Man <i>kunde </i>sticka på 1300-talet, men man gjorde inte stora, grova koftor som den typen Lena Endre tycks ha på sig. Som Eva skrev i den andra tråden - kuddar, påsar och sånt däremot. En del av de silkeföremål som finns avbildade i Rutts bok (se länken ovan!) är stickade med silkegarn som motsvarar tråd av tjockleken 60/2 (ungefär som om man tvinnat ihop två sytrådar) om jag minns rätt - exklusiva saker med mycket, mycket tunna stickor.

Vad jag vet har man inga belägg för att vikingarna stickade överhuvudtaget (Ny Björn kanske har nåt att tillägga? [:)]). Jag vill minnas att jag hört någon säga (ingen vidare referens, jag vet[;)]) att det kan ha tagit längre tid för stickningen att slå igenom i Norden för att man hade nålbindningen här istället och den dög fint så man höll fast vid den. Jag vet inte, jag, men det är <i>en </i>tanke i alla fall.

Vad det gäller vävning så är den konsten bra mycket äldre än vikingatid i Norden - bronsålder i alla fall [:)]! Och för mig känns det lite som att jämföra äpplen och päron att säga att kunde man väva så kunde man kanske sticka också... Det är helt olika sätt att framställa textilier på och det enda medför inte det andra. Men det här börjar glida ifrån ämnet lite grand! [:)]

Lena Endre för gärna ha på sig vad som helst, så länge man inte hävdar att filmen ska skildra något historiskt! Lanserar man den som medeltidsfantasy spelar det ingen roll vilka kläder de har. Jag vänder mig inte emot filmen som sådan - jag har ju mycket riktigt inte sett den - utan håller med i Lasses invändningar mot kostymörens inställning.

Också vill jag bara säga att jag inte menar att förkasta alla dina argument bara sådär och vara otrevlig här - jag hoppas att du inte tar det så, Bengan! Fast när jag läser vad jag skrivit så låter allt så korthugget och avfärdande - men det är <i>inte </i>min avsikt!!!

Jag skulle nog själv inte ta på mig Endres kofta, möjligtvis om jag frös väldigt mycket och satt hemma i soffan... [:p]

/Vix, som villigt erkänner att hon gnäller alldeles för mycket ibland! Och står för det! [;)][:D]
Vix Hq

Inläggav Ny Björn » 21 februari 2004, 02:20

Nej, någon vikingatida stickning finns det inga belägg för över huvud taget. Nu är det som det är med källäget inom textilarkeologi men jag tror ändå inte att stickning dök upp förän under medeltid. Att stickning för oss kan tyckas självklar och enkel betyder inget i sammanhanget. Det vimmlar av än mer skenbart enkla påfund som man "borde" ha kännt till och använt - men det gjorde man inte. En viktig faktor är behov. Även om ev existerande stickade textilier letat sig hit så behöver det inte inebära att man vips såg ljuset och började sticka ärmar. Det är lite som Buddhan på Helgö och dess mindre kännde bror från Öland. De finns här men folk blev inte Buddhister för det.

Den där reklambilden på Endre innehåller en i mitt tycke än lustigare detalj - att hon ränner runt med en båge "trädd" på sig àla Robin Hood - jag hoppas att den hade lika låg dragvikt som den ser ut att ha, annars hade hon nog astmaliknande symptom när bilden togs... [:D]

/N B
Ny Björn

Inläggav olafR » 21 februari 2004, 10:12

En annan sak är, för att få garn att sticka av så måste man först spinna tråd, sen tvinna (säger man slå om garn också?) garnet och sen virka sin, eh kofta, och då har någon annan förmodligen redan vävt och sytt en tunika eller liknande.

Sen var det mycket män som åkte på dessa långa resor som vikingarna gjorde och dom var ute för att vinna guld och ära, knappast att studera textila tekniker. Men dom kan ha kommit i kontakt med det, och kan tom ha kommit över virkade saker och tagit med hem, men att därifrån börja använda tekniken kan var ett stort steg.

Detta är just en sån diskussion som dyker upp när det är fel i filmer bla, ganska onödigt, tex när vi har demon, att stå och förklara varför vi inte ser ut som dom gör på filmerna, i stället för att berätta om hur det var och vad vi gör tex.
olafR

Inläggav B Wadbring » 21 februari 2004, 13:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>

Detta är just en sån diskussion som dyker upp när det är fel i filmer bla, ganska onödigt, tex när vi har demon, att stå och förklara varför vi inte ser ut som dom gör på filmerna, i stället för att berätta om hur det var och vad vi gör tex.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo, jag kan förstå att du tycker så, men hade jag inte ramlat in här på tråden så hade jag ju aldrig funderat över det! [:)]

Bengan
B Wadbring

Inläggav Ingrid Storrø » 23 februari 2004, 09:06

Det er vanlig å si at strikkingen ikke ble utbredt i Norge før på 1600-tallet. Øh, nøyaktig hvorfor er jeg faktisk ikke sikker på. Hvis noen har kilder på strikking i Sverige før denne perioden er jeg _svært_ interessert i det! :)
Ingrid Storrø

Inläggav Arnaud Guillaume » 23 februari 2004, 11:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ny Björn</i>

Den där reklambilden på Endre innehåller en i mitt tycke än lustigare detalj - att hon ränner runt med en båge "trädd" på sig àla Robin Hood - jag hoppas att den hade lika låg dragvikt som den ser ut att ha, annars hade hon nog astmaliknande symptom när bilden togs... [:D]<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om hon ränner runt med den strängad lär den ju få det, även om den inte hade det från början... Men nu är jag väl gnällig, jag med [:D]
Arnaud Guillaume

Inläggav Endre Fodstad » 23 februari 2004, 19:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ny Björn</i>

på Endre innehåller en i mitt tycke än lustigare detalj - att hon ränner runt med en båge "trädd" på sig àla Robin Hood /N B
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Dumme svenske skuespillerinne med forvirrende etternavn! Argh.[:)]
Endre Fodstad

Inläggav Ny Björn » 23 februari 2004, 19:36

Unnskyld Endre, men hon heter - eh - Endre - liksom Endre socken på Gotland...
-Tänka sig att få skådespelerskor och kyrksocknar uppkallade efter sig!

[;)]

/N B
Ny Björn

Inläggav Joakim K » 26 februari 2004, 08:38

Jag såg det inte själv, men jag hörde att tre solar blev sågad på TV4 i morse... Nils Petter kläckte visst ur "Den är inte trovärdig"....
Joakim K

Inläggav Katarina » 26 februari 2004, 13:08

Fick höra av en kollega att Kalmar Länsmuseum tydligen varit behjälpliga med delar av rekvisitan i form av dräkter.
Man undrar ju i sitt stilla sinne vem på KLM som är ansvarig för dräktförrådet...?
Sommarlovsprogrammet Salve för ett par år sen var ju också nåt som de hade en finger med i. Det såg inte mycket bättre ut då heller.
Rätt mycket av filmen är tydligen inspelat på Eketorps borg, fick jag höra också.
Katarina

Inläggav silver » 26 februari 2004, 18:59

[:D] Sundgren delade faktiskt ut en:

KALKON

Det har jag aldrig sett förr. Han som brukar vara snäll i jämförelse med sina yngre och argare kollegor.
silver

Inläggav Karin H » 27 februari 2004, 13:25

I Upsala Nya Tidnings Fredagsbilaga kan man idag läsa om Tre solar under rubriken "Käck och tafflig medeltidskitsch", den får 1 kaja i betyg. Låter ungefär som en film som man ser fram emot att inte se... [;)]

Karin, som har en *otroligt* sparkande bebis i magen.
Karin H

Inläggav Katarina » 27 februari 2004, 14:33

Orvar gav den bättre en recension än vad jag trodde att han skulle ge. Han tycks ju ha gillat Lena Endre i alla fall, även om han tyckte att den i övrigt var rätt lam. Fast han tyckte inte att den var en kalkon. (Kluck kluck)
Katarina

Inläggav Micke D » 27 februari 2004, 15:03

Rockklassiker 106,7 gav den ett spräckt accord.
Micke D

Inläggav olafR » 27 februari 2004, 15:05

Orvar är den filmkritiker som jag hyser mes respekt för, han recenserar filmer som det dom är, film. Det är vi som tycker att dessa typer av filmer blir dåliga och ställer till med problem, för alla historiska felaktigheter.

Jag kommer förmodligen inte att se denna film på bio, men kanske på DVD.
olafR

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller