Jag är inte hemma nu så jag har inte tillgång till mina böcker, så jag fuskar och hänvisar till Evas inlägg under tråden "Stickat":
http://www.historiska.se/histvarld/foru ... PIC_ID=956
[:I]
Man <i>kunde </i>sticka på 1300-talet, men man gjorde inte stora, grova koftor som den typen Lena Endre tycks ha på sig. Som Eva skrev i den andra tråden - kuddar, påsar och sånt däremot. En del av de silkeföremål som finns avbildade i Rutts bok (se länken ovan!) är stickade med silkegarn som motsvarar tråd av tjockleken 60/2 (ungefär som om man tvinnat ihop två sytrådar) om jag minns rätt - exklusiva saker med mycket, mycket tunna stickor.
Vad jag vet har man inga belägg för att vikingarna stickade överhuvudtaget (Ny Björn kanske har nåt att tillägga? [:)]). Jag vill minnas att jag hört någon säga (ingen vidare referens, jag vet[;)]) att det kan ha tagit längre tid för stickningen att slå igenom i Norden för att man hade nålbindningen här istället och den dög fint så man höll fast vid den. Jag vet inte, jag, men det är <i>en </i>tanke i alla fall.
Vad det gäller vävning så är den konsten bra mycket äldre än vikingatid i Norden - bronsålder i alla fall [:)]! Och för mig känns det lite som att jämföra äpplen och päron att säga att kunde man väva så kunde man kanske sticka också... Det är helt olika sätt att framställa textilier på och det enda medför inte det andra. Men det här börjar glida ifrån ämnet lite grand! [:)]
Lena Endre för gärna ha på sig vad som helst, så länge man inte hävdar att filmen ska skildra något historiskt! Lanserar man den som medeltidsfantasy spelar det ingen roll vilka kläder de har. Jag vänder mig inte emot filmen som sådan - jag har ju mycket riktigt inte sett den - utan håller med i Lasses invändningar mot kostymörens inställning.
Också vill jag bara säga att jag inte menar att förkasta alla dina argument bara sådär och vara otrevlig här - jag hoppas att du inte tar det så, Bengan! Fast när jag läser vad jag skrivit så låter allt så korthugget och avfärdande - men det är <i>inte </i>min avsikt!!!
Jag skulle nog själv inte ta på mig Endres kofta, möjligtvis om jag frös väldigt mycket och satt hemma i soffan... [:p]
/Vix, som villigt erkänner att hon gnäller alldeles för mycket ibland! Och står för det! [;)][:D]