Jag håller på att läsa b-kursen för tillfället, och kommer fortsätta med c-kursen senare under året. Jag kan inte annat än rekommendera dessa kurser! De ger en väldigt omfattande textilhistorisk grund att stå på. Allt från de äldsta vävredskapen till 1900-talets textilkonstnärer tas upp. Margareta Nockert är professor i ämnet, och även huvudlärare under flera av momenten. Tyvärr kommer hon att gå i pension nu, och än så länge vet jag inte vem som tar över. Dock ska sägas att de övriga lärarna är väldigt kunniga, och fler doktorer ska disputera under våren.
Kursen är till största delen teoretisk, men även vissa praktiska inslag (höhö...) ingår. Man ska alltså kunna väva efter avslutad kurs, men det finns inga krav på att man ska vara en mästare i det.
Men som sagt, kolla kursplaner och litteraturlistor, de säger ganska mycket om vad som kommer tas upp. Sen kan man ju alltid höra av sig till institutionen för mer info. Eller mer frågor till mig här i tråden
