av Matti » 26 maj 2008, 22:46
När man populariserar historien i jakt på pengar så hamnar man lätt i en ahistorisk miljö. Beduiner i Kalmar är lika a-historiskt som High Chapparall. Och High Chapparall är en themepark, och har inget med historiskt återskapande att göra, även om de förvisso håller på detaljer. Men de vill ge show, de vill ge besökarna det mytiska Vilda västern, och inte den historiska.
Men jag har inga problem med det, eftersom de inte har några uttalade ambitioner. De vill underhålla folk, även om de försöker ha detaljer korrekt fast frågan är om besökarna ens reagerar på det. Vilda Västern hör ändå inte till vår del av världen, så jag skulle tro att besökare inte ser det som annat än en annorlunda nöjespark.
Likväl, medeltid och riddare är kopplade till vår historia och det är inte långsökt att många besökare på fullaste allvar kommer att tro att det fanns en massa tempelriddare här i Sverige. Varför skulle annars personalen vara tempelriddare, resonerar många.
Människan lär sig först genom att göra och känna, sedan genom vad vi ser med våra ögon. Först därefter kommer vad folk berättar till oss medan vi är upptagna av att studera alla detaljer med våra ögon och känna på saker runtomkring oss.
Johanna, ibland undrar jag om överlevnad till varje pris är ett behjärtansvärt mål i alla lägen. Sedan så tror jag inte att den nya verksamheten kommer att ebba ut. Snarare tror jag att det kan fungera mycket bra bara man fokuserar på mycket riddare, saracener osv. En riktig framgångsrik ide bör inte enbart vara att ge vad folk vill ha. Nej, det handlar om att bekräfta människor egna uppfattningar. Igenkännandets glädje är kanske den starkaste drivkraften som skulle dra många dit. De ser tempelriddare, dvs Arn, den store hjälten.
Men eftersom många trots allt tror att han har existerat, kommer många att se anläggningen som en bekräftelse på denna tro. Om människan känner att deras uppfattning bekräftas känner hon sig mer hemma och kommer tillbaka.
Det jag arbetar med är annorlunda. Jag arbetar med att få bort förutfattade meningar, missuppfattningar, vandringsägner och liknande, och visa en historia som många kan bli märkbart överraskade över att möta, men efter den första överraskningen kan fashinationen bli desto starkare.
Men det är mycket svårt att försöka stå med ett ben i varje fålla, såvida man inte visar upp något så väsenskilt som Vilda Västern, som så gott som varenda Svensson kan relatera till och vet var något som hände "overthere". Då tror man inte (oftast) att cowboys red runt i de småländska skogarna.
Men riddare är en helt annan femma. Man vet som bäst att "riddare" fanns i Sverige, men kan inte göra åtskillnad på en vanlig riddare och en korsriddare. Ja, kanske man begriper lite grann eftersom Ivanhoe har trummats in i svenskens nyårsritual sedan årtionden.
Som sagt, jag tror det kan gå ganska bra, och kör man med fokus på pengar och vad som ger mest, så går det att få det att funka. Men då vet jag inte om man längre sysslar med historisk förmedling, eller har en historisk themepark.
Helt klart är inte vi re-enactors målgruppen, utan barnfamiljer, turister etc. Och ärligt talat så tror jag inte att de kommer att vara intresserade av såvärst mycket samarbete med oss, och de kommer nog inte att behöva det heller. Trots allt verkar de ha tillräckligt med resurser själva vad gäller folk.
Enda anledningen att ta dit andra grupper skulle vara att ha ett större slag, och då passar få av oss in, då vi inte är saracener eller riddare och de flesta sysslar antingen med vikingatid eller 1300-tal.
Jag tror att det går att få en dylik verksamhet att fungera inom ramen för lokal svensk medeltidshistoria. Men det kräver att man har en stadig kunskapsbas för vad som man verkligen kan anspela på (och det är mycket!), har tydliga idéer och visioner, samt ett sinne för affärer. Men då måste viljan att just ta fram den nordiska historien finnas där! Kanske var Salve alltför snäv och fixerad vid 1397 och det faktum att man kände till "var alla bodde i staden etc..." och satte alldeles för snäva gränser omkring sig på det viset.
Vi kan hoppas att en kommande themepark i gamla Salve skapar ett generellt intresse för medeltid hos en del besökare som vi andra kan rida på, men jag tror faktist inte att "vi" kan komma tillbaka till Salve och ta det i en annan riktning senare. Detta eftersom jag tror att det Salve som nu verkar formas mycket väl kan bli framgångsrikt och ge pengar, och om penningen får styra, så kommer man att renolda konceptet och inte ge sig in på äventyrliga omorienteringar i brådrasket.
Om inte entrén och priserna inuti blir alldeles hutlösa, kan jag nog tänka mig att gå dit på skoj med barnen, men utan någon som helst ambition att lära mig något utan bara se det som ett... biobesök. Det kan bli mycket bra underhållning, men mindre bra historieförmedling.