ja då var det slut med Salve då.

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Blacksmith » 25 maj 2008, 22:55

Att kultur kostar är väl en medveten sak men att påstå att salve var på rätt spår tidigare är att ta sig vatten över huvudet!
De nya ägarna köpte enligt mångas mening salve för o komma åt marken! Inte för o bedriva SERIÖS HISTORIE ÅTERSKAPNING!
Men med tanke på att du pratar dej varm för din seriösitet måste jag bara fråga ,ska salve rivas för att det inte finns någon som vågar ta på sig ansvaret eller ska det få drivas av riddare för o försöka RÄDDA det?
Kontaktade den nya ledningen för o försöka få en bild av deras vision av Salve o fick en bra bild av vad de är ute efter!
Kontakta dem o erbjud dina tjänster ,än går salve att rädda!
För det förmodar jag du o jag har samma mening om?!
Blacksmith

Inläggav Johan Käll » 25 maj 2008, 23:18

som sagt i båda tidigare posterna.... vår förening har ebjudit dem redan..Likaså Carnis. Det spår de hakat in på nu går inte åt den hållplats där vi kan samarbeta. Jag tror inte riddarna var det sista strået. Du tror det. jag är rätt säker på att man skulle kunna driva det mer seriöst. tillexempel skulle väl riddarna kunna byta kläder och driva staden som en stad drevs? Tydligen är det viktigare att vara riddare än att vara seriös.
Om de som entrerenörer menade allvar så skulle de driva det på ett seriöst sätt. De nya ägarna säger du inte vill bedriva seriös historieåterskapning. Fine, det har de ju visat nu. Vill du att vi skall ge vårt bifall till det då?

Jag kommer väl inte applådera att någon sänker standarden.. det är ju liksom inte sådana som samlas på det här forumet. Vi samlas här för att diskutera just seriöst återskapnage. Inte applådera att folk inte spenderar skattekronor.

nu går det hela i rundgång. jag kommer inte skriva samma inlägg ännu en gäng.
Johan Käll

Inläggav Peter_Wrede » 25 maj 2008, 23:35

Personligen ser jag hellre att mina pengar går till ett vettigt medeltidsprojket som Salvestaden. Hellre det än en misslyckad försvarsmakt eller ett allt sämre utbildningssystem. Men sånt är politik och hör inte riktigt hemma här.
Peter_Wrede

Inläggav Blacksmith » 25 maj 2008, 23:39

Då e det ju tur det finns ANDRA föreningar med större intresse i samarbete med Salve!
Blacksmith

Inläggav Edvin » 26 maj 2008, 08:39

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter_Wrede</i>

Personligen ser jag hellre att mina pengar går till ett vettigt medeltidsprojket som Salvestaden. Hellre det än en misslyckad försvarsmakt eller ett allt sämre utbildningssystem. Men sånt är politik och hör inte riktigt hemma här.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Fast ibland kan det kännas trist att en sån här diskussion om just politik och kultur utan tvekan kommer att låsas av moderatorerna, även under "Diverse skvaller". Det är en viktig fråga och jag skulle gärna höra vad folk hade att säga om det.
Edvin

Inläggav Djingis Khan » 26 maj 2008, 09:05

Om man nu endast är intresserad av att dra in stålar kan väl Salvestaden lika gärna göras om till en sådan där amerikansk resturang med "renn-fair"-tema. Typ "Knights of the round pizza table" eller vad de nu brukar heta...
Det är i princip lika seriöst som nuv. förslag, att starta en tempelriddarstad vars målsättning är att få Jan Guillou att komma på besök (!)
Djingis Khan

Inläggav Lord_Nelle » 26 maj 2008, 09:22

Samma problem som många andra platser har. Vi samarbetar med Genefornby. Så fort staten drog tillbaka slantarna så blev det omöjligt att driva det enbart genom återskapande. När pengarna sinar, då kommer "Jippon" för att få kassan att snurra. Speciellt med plaster som Gene, som har en så kort sommarsäsong är det omöjligt att driva utan jippon.
Egentligen så borde det kunna gå ihop ändå, bara man skiljer Jippona från de seriösa arren.
Ordnar bra arr under högsäsongen och orndar jippon, konferencer, bilmässor eller vad nu det kan vara under hösten/vintern.

Detta är ett politiskt problem, som några redan har uppmärksammat. Överhuvudtaget kulturen i Landet lider när de får strypta medel. Kultur är skitdyrt att producera, men svårt att få in pengar på.
Lord_Nelle

Inläggav Johan Käll » 26 maj 2008, 09:32

Det är alltid svårt att få folk betala för dåliga saker. Gör man nått bra brukar kvalitet löna sig. Men jippon är inget fel. Nu talar jag om kärnverksamheten på Salve.
Johan Käll

Inläggav Matti » 26 maj 2008, 09:53

Blacksmith, som proffesionell musei och kulturpedagog så blir jag oerhört sårad av att du baktalar vänner och kollegor, duktiga vänner och kollegor, som jobbade på Salve. En del gick vidare, andra blev kvar och kämpade på.
Men jag antar att du tillhör dem som inte vill att sådana som jag existerar, eftersom jag helhjärtat arbetar med att göra seriös men spännande och underhållande historieförmedling i vilken miljö det vara må. Men jag har ju käkat upp dina kära skattepengar med min utbildning och när jag arbetat så...

"Ledningen" på Salve hade det aldrig lätt. De kunde inte göra vadsomhelst.
Dessutom har det mer eller mindre bedrivits en hatkampanj mot Salve från dess börjar av bland annat en journalist i Kalmar, som klagade över jippo. Denna kampanj fick till följd att man flyttade Salve från den plats där Kalmar stad legat och där man skulle haft en extremt mycket bättre historieanknytning och möjlighet att bli sedda av besökare, året runt, än ute i Dämmet.

Men Salve jagades bort och sattes på undantag, och hela tiden fortsatte kampanjen mot Salve. Till och med i bilagor som var riktade som turistinformation nämndes Salve i negativa termer, som platsen för spruckna drömmar och grusade förhoppningar.

Så, efter man jagat bort Salve från den helgade mark som var gamla Kalmars och som skämdes ut av Salve tydligen, så vad gör man? Jo, man bygger ett nytt shabrak till konstmuseum! Konstmuseum har hög status ibland kommuner, det ses som fint och kultiverat att ha ett fint konstmuseum, men ett kulturhistoriskt museum av vad typ det vara må ses ned på. Men konst, ah, det är fint det!
Samma journalist som hatade Salve och klagade på historieförfalskning och hur de kunde skada lämningarna av det gamla Kalmar hyllade det nya konstmuseet.
Detta trots att man gjorde synnerligen, summariska och hastiga utgrävningar av det gamla Kalmar, och bara där betongpelare skulle ned. Sedan så la man betong över allt. Lämningarna "skadades" ju inte så nu hade man tagit sitt ansvar. Skitsnack. Man har isolerat en stor del av gamla Kalmar från möjlighet att bli ordentligt utgrävt!
Detta visar att kommunen och näringsliv totalt saknar intresse för sin historia om den kostar pengar. Man vill ha lite fina saker att visa upp, men interesse finns inte. Trots protestlistor på museet så sket man i det.

Och den glade journalisten var tydligen lika ointresserad han, för han skrev inte något om hur en stor del av Kalmars gamla historia nu är dold och gömd för lång tid framöver. Han ville bara jaga historieintresserade och alla som jobbar med det, synbarligen lätt övertygad om att de alla är kryptonationalister.

Visst, ha jippon, men att rida på en Arnvåg kommer inte att fungera i längden, och det kommer bara att bli mer missförstånd av historien som jag och kollegor måste kommentera varje gång en besökare säger något om "Tempelriddarna" i Kalmar och undrar hur de kom dit och vad de gjorde.

I min värld så är Salve inte längre en del av historisk förmedling. Det är ett nöjesland modell High Chapparall. Inget fel på det, men inte något jag intresserar mig av, och tro mig, det kommer inte att bidra till att folk lär sig mer om sin historia.
Matti

Inläggav Johanna Kindberg » 26 maj 2008, 12:38

Är det inte trevligt att Salve tas om hand och inte står och förfaller som ett misslyckat projekt?

Visst borde det gå att driva en medeltida miljö (vilken period man än väljer) utan en massa statliga bidrag (vilket är precis vad vi försöker med) men det är väldigt svårt att ha några anställda.

Jag säger "hurra, för att salve överlever!" Jag förstår också frustrationen hos alla er som arbetat med att Salve skall få en annan inriktning än den den nu tar, men det är väl bättre att någon tar hand om det än att det står och förfaller? Det ökar kanske t o m förutsättningarna att kunna återta området den dagen som den nya verksamheten ebbar ut. (Sedan håller jag med om att det är sorgligt att Salve inte fick ligga kvar nere vid slottet.)

/Johanna
Medeltid på Värnvik
Johanna Kindberg

Inläggav Vesuvius » 26 maj 2008, 13:14

Kärnproblemet är nog att så fort man börjar intressera sig mer för pengar så hamnar historian i skymundan. Faktum är att tempelriddare i Sverige är ungefär lika fel som samurajer i Mongoliet.
Vesuvius

Inläggav Vix Hq » 26 maj 2008, 22:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edvin</i>

Fast ibland kan det kännas trist att en sån här diskussion om just politik och kultur utan tvekan kommer att låsas av moderatorerna, även under "Diverse skvaller". Det är en viktig fråga och jag skulle gärna höra vad folk hade att säga om det.

Det går alldeles utmärkt att diskutera kultur och politik utan att vi låser! Så länge det inte blir pajkastning av det hela, och svepande, generaliserande uttalanden som i första hand handlar om nåt annat än återskapande. [:)]

/Vix, moderator.
Vix Hq

Inläggav Matti » 26 maj 2008, 22:46

När man populariserar historien i jakt på pengar så hamnar man lätt i en ahistorisk miljö. Beduiner i Kalmar är lika a-historiskt som High Chapparall. Och High Chapparall är en themepark, och har inget med historiskt återskapande att göra, även om de förvisso håller på detaljer. Men de vill ge show, de vill ge besökarna det mytiska Vilda västern, och inte den historiska.
Men jag har inga problem med det, eftersom de inte har några uttalade ambitioner. De vill underhålla folk, även om de försöker ha detaljer korrekt fast frågan är om besökarna ens reagerar på det. Vilda Västern hör ändå inte till vår del av världen, så jag skulle tro att besökare inte ser det som annat än en annorlunda nöjespark.

Likväl, medeltid och riddare är kopplade till vår historia och det är inte långsökt att många besökare på fullaste allvar kommer att tro att det fanns en massa tempelriddare här i Sverige. Varför skulle annars personalen vara tempelriddare, resonerar många.
Människan lär sig först genom att göra och känna, sedan genom vad vi ser med våra ögon. Först därefter kommer vad folk berättar till oss medan vi är upptagna av att studera alla detaljer med våra ögon och känna på saker runtomkring oss.

Johanna, ibland undrar jag om överlevnad till varje pris är ett behjärtansvärt mål i alla lägen. Sedan så tror jag inte att den nya verksamheten kommer att ebba ut. Snarare tror jag att det kan fungera mycket bra bara man fokuserar på mycket riddare, saracener osv. En riktig framgångsrik ide bör inte enbart vara att ge vad folk vill ha. Nej, det handlar om att bekräfta människor egna uppfattningar. Igenkännandets glädje är kanske den starkaste drivkraften som skulle dra många dit. De ser tempelriddare, dvs Arn, den store hjälten.
Men eftersom många trots allt tror att han har existerat, kommer många att se anläggningen som en bekräftelse på denna tro. Om människan känner att deras uppfattning bekräftas känner hon sig mer hemma och kommer tillbaka.

Det jag arbetar med är annorlunda. Jag arbetar med att få bort förutfattade meningar, missuppfattningar, vandringsägner och liknande, och visa en historia som många kan bli märkbart överraskade över att möta, men efter den första överraskningen kan fashinationen bli desto starkare.
Men det är mycket svårt att försöka stå med ett ben i varje fålla, såvida man inte visar upp något så väsenskilt som Vilda Västern, som så gott som varenda Svensson kan relatera till och vet var något som hände "overthere". Då tror man inte (oftast) att cowboys red runt i de småländska skogarna.
Men riddare är en helt annan femma. Man vet som bäst att "riddare" fanns i Sverige, men kan inte göra åtskillnad på en vanlig riddare och en korsriddare. Ja, kanske man begriper lite grann eftersom Ivanhoe har trummats in i svenskens nyårsritual sedan årtionden.

Som sagt, jag tror det kan gå ganska bra, och kör man med fokus på pengar och vad som ger mest, så går det att få det att funka. Men då vet jag inte om man längre sysslar med historisk förmedling, eller har en historisk themepark.
Helt klart är inte vi re-enactors målgruppen, utan barnfamiljer, turister etc. Och ärligt talat så tror jag inte att de kommer att vara intresserade av såvärst mycket samarbete med oss, och de kommer nog inte att behöva det heller. Trots allt verkar de ha tillräckligt med resurser själva vad gäller folk.

Enda anledningen att ta dit andra grupper skulle vara att ha ett större slag, och då passar få av oss in, då vi inte är saracener eller riddare och de flesta sysslar antingen med vikingatid eller 1300-tal.

Jag tror att det går att få en dylik verksamhet att fungera inom ramen för lokal svensk medeltidshistoria. Men det kräver att man har en stadig kunskapsbas för vad som man verkligen kan anspela på (och det är mycket!), har tydliga idéer och visioner, samt ett sinne för affärer. Men då måste viljan att just ta fram den nordiska historien finnas där! Kanske var Salve alltför snäv och fixerad vid 1397 och det faktum att man kände till "var alla bodde i staden etc..." och satte alldeles för snäva gränser omkring sig på det viset.

Vi kan hoppas att en kommande themepark i gamla Salve skapar ett generellt intresse för medeltid hos en del besökare som vi andra kan rida på, men jag tror faktist inte att "vi" kan komma tillbaka till Salve och ta det i en annan riktning senare. Detta eftersom jag tror att det Salve som nu verkar formas mycket väl kan bli framgångsrikt och ge pengar, och om penningen får styra, så kommer man att renolda konceptet och inte ge sig in på äventyrliga omorienteringar i brådrasket.

Om inte entrén och priserna inuti blir alldeles hutlösa, kan jag nog tänka mig att gå dit på skoj med barnen, men utan någon som helst ambition att lära mig något utan bara se det som ett... biobesök. Det kan bli mycket bra underhållning, men mindre bra historieförmedling.
Matti

Inläggav Peter_Wrede » 26 maj 2008, 23:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edvin</i>

Tja, jag lämnar den diskussionen mer av den anledningen att jag skulle gå över till fel ämne, nämligen hur besviken och förvånad jag är över att svenska politiker har misslyckats så till den milda grad att det inte verkar finnas pengar till någonting.

PÅ området "inga pengar till kulturen" så fick Bruno Liljefors Stiftelse avslag från regeringen att de skulle ta över vården av bruksmiljön i Österby. Detta trots att där bland annat finns världens enda bevarade vallonsmedja. Morsan (som är intendent på stiftelsen) ska åka till Vallonien nästa vecka <i>för att titta på deras kopia!</i>
Då känns det lite fel att pengarna går åt andra håll. Precis som med Salvestaden handlar det inte heller där om bristande engagemang utan om dumma politiska beslut.

Hursomhelst, jag hoppas det löser sig med Salve och att tempelriddarna blir utslängda, Arn har jag fått nog av... ;)
Peter_Wrede

Inläggav Iznogoud » 27 maj 2008, 05:42

Theme-parks är nog något som vi får vänja oss vid. Turismen i Sverige håller på att utvecklas till en allt större industri och med det får vi även intressenter från utlandet.

http://sydsvenskan.se/malmo/article300544.ece
Iznogoud

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller