[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Böcker och författare

Böcker och författare

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Böcker och författare

Inläggav Lord_Nelle » 7 oktober 2008, 18:46

Tänkte det kunde vara kul ifall man kunde dela med sig utav intressanta böcker man har läst. Både skönliterära och rena faktaböcker.

Jag börjar.

Bernard Cornwell
Jag och Martin har haft en orgie i hans böcker. I dramaturgin är de rätt lika, men jag gillar dem ändå. De är smutsiga, råa och har en fin balans mellan dramatiken och den historiska faktan.
Han har flera serier.

The Arthur Books The Winter King
The Arthur Books Enemy of God
The Arthur Books Excalibur

Handlar om Arthur sagan. Är inne på andra boken just nu.

The Grail Quest Harlequin/The Archer's Tale
The Grail Quest Vagabond
The Grail Quest Heretic

Handlar om en bågskytt under 100års kriget. Riktigt smutsig och rå.

The Saxon Stories The Last Kingdom
The Saxon Stories The Pale Horseman
The Saxon Stories The Lords of the North
The Saxon Stories Sword Song

Handlar om en man som hamnar mitt i striderna mellan saxarna och de invaderande Danerna. Han slits mellan bägge lägren iom att blir uppfostrad av Danerna och är en hedning.

Han har en serie under Napoleonkrigen också som heter Sharpe. Den har jag inte läst/hört utan sett som film.
Lord_Nelle

Inläggav Frej » 7 oktober 2008, 20:34

Åh "The Winter King". Va kul att se att fler gillar dem. Jag var ifs bara en liten fjortonårig fjart när jag läste de två första, men jag minns att de gjorde rätt starkt intryck på mig. Kanske var just därför :)
Frej

Inläggav Martin Wallgren » 7 oktober 2008, 21:36

Simon Scarrow har skrivit en strålande serie m två usla gubbar i II Augusta i Brittaninen under den romerska invasionen och efter. Rekomenderas.

Länk: http://www.scarrow.co.uk/page12.html
Martin Wallgren

Inläggav Ylva-li » 19 oktober 2008, 22:42

Hm, å inget som finns översatt till svenska?
Mina egna engelskakunskaper gör att jag får hålla mej till Diana Gabaldon eller fakta böcker om hästträning för att få ut något av innehållet är jag rädd.
Underbar tråd annars!
Skriv mer för allt i världen[:p]
Ylva-li

Inläggav christofer » 20 oktober 2008, 00:28

Sara Douglass Crucible-trilogi, om en engelsk senmedeltida adelsman, ligger på min topp 10-lista.

Det är inte 100% kosher intill minsta detalj, med datum och kungar &c, och den torrt lagda läsaren kanske inte uppskattar de övernaturliga inslagen i berättelsen, men det är väldigt, väldigt medeltida.

(Varning för Douglass andra böcker! Åtminstone Axis-trilogin var smörja.)

Jag instämmer om Cornwell; särskilt Grail Quest-trilogin var kalas.
christofer

Inläggav Anders Lindkvist » 6 november 2008, 12:00

Jag har precis läst Catharina Ingelman-Sundbergs roman Brännmärkt som utspelar sig under slutet av 1300-talet. Ganska spännande men inte super, har skrivit en recension som kan vara lite kul att ta del i innan man läser den, för att veta om det är bortkastad tid eller inte.

http://kurage.wordpress.com/2008/11/06/ ... rannmarkt/

---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.
Anders Lindkvist

Inläggav Mylla » 7 november 2008, 13:49

Måste bara säga att Brännmärkt tillhör något av det sämsta jag läst, oavsett genre... Visst har jag höga krav på historiska böcker, men även bortsett från det så tycker jag att den är rent ut sagt dålig! Men det är ju min högst personliga åsikt, antagligen färgad av att ha läst alldeles för många böcker i mitt liv ;-)
Mylla

Inläggav Olof den gladlynte » 7 november 2008, 15:20

Jag är sannerligen ingen som brukar fastna med en bok i min hand men trilogin "sagan om valhalla" av Johanne Hildebrandt fångade mej ordentligt. Historiskt korrekt? Det törs jag inte svara på eftersom jag är för dåligt insatt, men det är klart fängslande. Kan tillägga att jag personligen gillade första boken "Freja" bäst. Här finns den f ö recenserad: http://www.bokrecensioner.se/9137120948

Olof
Olof den gladlynte

Inläggav golodhir » 7 november 2008, 19:00

Connie Willis: Doomsday Book är en oerhört gripande skildring av när pesten anländer till England, sett genom ögonen på en tidsresande historiker. Lite SF alltså. Dessutom skriver hon väldigt bra. En av mina absoluta favoritböcker.
golodhir

Inläggav Lilliwin » 8 november 2008, 11:24

Min favorit är helt klart <b>Ellis Peters</b> (Edith Pargeter) och böckerna om benediktinermunken/örtagårdsmästaren/f.d. korsfararen <b>Cadfael</b>, som löser mordgåtor i Shrewsburytrakten omkring år 1140. Någon gång kan jag reagera på någon historisk detalj (den som kan sin historia bättre än jag hittar säkert fler) och översättningarna av de olika böckerna håller ojämn kvalité, men på det stora hela ger böckerna mig massor med miljökänsla och personer med djup, får mig att drömma. Själva "deckardelen" finns förstås där också, men kommer för mig långt efter upplevelsen av 1100-tal. Våld och elände finns, men för det mesta är det tryggt och lite småmysigt, som man skulle vilja att det hade varit...
Böckerna är skrivna, och bör läsas, i kronologisk ordning, varav de 13 första finns översatta till svenska.

<b>Ken Follets "Spiran och Svärdet"</b> handlar om samma tid och delvis samma miljö, men är ändå annorlunda. Han beskriver en råare och antagligen mer realistisk värld där människorna kämpar och lider. Handlingen kretsar kring ett katedralbygge i en fiktiv stad "Kingsbridge". Trots tjockleken på boken (vissa utgåvor har två band) går det fort att läsa den! Rekommenderas!
Uppföljaren "World without end" finns inte på svenska ännu(?) och utspelar sig på samma plats ca 200 år senare.

<b>Michael Alexander Eisners "Korsfararen"</b> har en hel del historiska brister (som t o m jag reagerar på), vilket inte hindrar att den är spännande och levandegör korstågens baksidor.

<b>Barbara Tuchmans "Som en fjärran spegel"</b> är en helt annan typ av bok, mer som en historisk läsebok, baserad på fakta. Hon verkar kunna det hon skriver om och det är hela tiden intressant, men det underlättar om man kan ämnet sedan tidigare för det är mängder med personer och provinser som passerar, och det kan vara svårt att hålla ordning på dem. Den har egentligen ingen handling heller, utan beskriver bara historien genom att berätta om kända händelser kring Enguerrand de Coucy, som tydligen var med överallt på 1300-talet.
Lilliwin

Inläggav Anthka » 8 november 2008, 19:13

Påven Johanna skriven av Woolfolk Cross, Donna. Utspelar sig på mitten av 800-talet och följer Johanna på hennes väg mot Rom. Det är en jättedum titel och jag reagerade starkt negativt innan jag lästen boken (hela konceptet med kvinnlig påve) men jag ändra uppfattningen ett par kapitel in i boken. Den ÄR bätte än vad man tror.

Kristin Lavransdotter skriven av Sigrid Undset. Utspelar sig på 1300-talet och följer Kristin från det att hon är liten tills dess att hon dör, genom trolovning, som gift och så småningom in i kloster, en mycket detaljrik bok.

Sedan måste jag ju bara få flika in med Olov Svedelids historiska ungdomsromaner, Bära eller brista, Skjut Kungen, Mor är ingen häxa, Slottet brinner, Störta tyrannen, Fripassageraren osv. Listan kan göras lång men de är en av anledningarna till att jag började sluka böcker.

http://surcot.blogspot.com/
Anthka

Inläggav Matti » 10 november 2008, 21:57

Jag har världens boktips som ni bara MÅSTE läsa! Annars kommer Sharpe och hans green jackets att ta sikte på er med sina Bakergevär och det vill ni inte!

Waterloo, Belgien 1815.
Michael Tamelander

Tamelander är en av Sveriges bästa militärhistoriker, även erkänd internationellt, och har skrivit flera mycket bra böcker om andra Världskriget, exempelvis Avgörandets ögonblick, Bismark, Slaget vid Kursk osv...

Nu har han gett sig på slaget vid Waterloo 1815, och det har synnerligen personliga skäl, som jag inte skall gå in på eftersom de utgör själva upptakten.
Tamelander har här valt att skriva i en berättande form med mycket få noter, utan fokuserat på att skapa en flytande berättelse som berättar om hela Armée du Nords fälttåg i Belgien 1815.

För att få berättelsen att flyta fram och inte bara bli ett militärtekniskt upprapande av truppstyrkors dispositioner osv... har han använt sig av dialoger mellan de historiska karaktärerna, i vissa fall baserat på minnesuppteckningar, men i andra fall skapade på basis av vad man vet skedde, personernas karaktärer och kända åsikter. När det gäller omdiskuterade händelser har Tamelander ibland använt sig av dialogen och låtit de olika personerna lägga fram de olika alternativen som "sina" ståndpunkter. I vissa fall har han valt att gå på den tolkning han stöder, MEN här lämnat en liten not så att läsaren kan hitta mer om det i boken slut.

Han följer alla tre huvudaktörer, den allierade armén, franska armén och den preussiska armén, och har i görligaste mån fått med även inblickar från den belgiska civilbefolkningen, där källäget tillåtit honom att bygga upp det.

Det är fanimej en brillant populärhistoria, som känns som en roman när man läser den. Men eftersom författaren redan i inledningen förklarat precis hur han arbetat och tänkt, så lär man sig en jäkla massa. Men den är superb för en bredare läsekrets.
Och den är över 900 sidor lång!

Så gå för fasen och läs boken! Jag lovar och svär att den är jättebra! Ni får roman och populärhistoria på samma gång!
Matti

Inläggav Åsa vävare » 10 november 2008, 22:40

Den som inte är rädd för danska har en läsupplevelse framför sig - sju böcker om byfogden i Assens. Serien utspelar sig åren 1330 till 1334. Det är "middelalderkrimi" minst lika bra som Ellis Peters.

Ett citat ur en recension i Berlingska Tidende: "Martin Jensen kunne næsten have sparet den kriminelle intrige. Ikke fordi kriminalhistorien mangler spænding, men sproget och skildringerne af daglig- og folkelivet anno 1330´erne springer så levende og sanseligt ud af siderne, at de giver rigeligt med læseoplevelser i sig selv."

Be biblioteket låna hem dem från Danmark.
Åsa vävare

Inläggav Mylla » 11 november 2008, 13:09

jag gillar Margaret Georges böcker om Elizabeth I, Henry VIII och Mary Stuart.. har tom för mig att det finns boktips i slutet på dem för den som är intresserad. Och gillar man den tidsperioden är Philippa Gregorys DEn andra systern Boleyn också läsvärd.

Tycker också om Eliis Peters, överhuvudtager är jag rätt förtjust i litteratur där man själv får skapa sig bilder av miljön och på så vis slipper felande detaljer...
Mylla

Inläggav Svava » 12 november 2008, 20:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lilliwin</i>
<b>Ken Follets "Spiran och Svärdet"</b> handlar om samma tid och delvis samma miljö, men är ändå annorlunda. Han beskriver en råare och antagligen mer realistisk värld där människorna kämpar och lider. Handlingen kretsar kring ett katedralbygge i en fiktiv stad "Kingsbridge". Trots tjockleken på boken (vissa utgåvor har två band) går det fort att läsa den! Rekommenderas!
Uppföljaren "World without end" finns inte på svenska ännu(?) och utspelar sig på samma plats ca 200 år senare.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Fortsättningen har precis kommit på svenska: "En värld utan slut". Jag har tyvärr inte hunnit läsa den ännu...

Annars har jag svårt att fångas av historiska romaner. Oftast hänger jag upp mig på missar av typen att det serveras potatis i Italien på 1480-talet. Däremot njöt jag riktigt av Terry Pratchetts "Thud" - historiskt återskapande i Skivvärlden. [:D]
Svava

Nästa

Återgå till Diverse skvaller