Ostindiefararen Götheborg

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Ostindiefararen Götheborg

Inläggav Skalde-Tord » 24 september 2008, 11:36

Vad är Götheborg för skeppstyp egentligen?
Har börjat fundera, men kan inte hitta någonstans om vad hon är för typ.
En brigg, en brigantine eller bark?

Jag gissar på något av ovanstående, men tänkte se om det är någon som besämt vet så jag slipper grubbla.

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav lonemoose » 25 september 2008, 15:37

Hon är vad man på den gamla goda tiden skulle kallat för ett "skepp", dvs en fullriggare.
Skeppsriggen kännetecknas, om jag inte minns helt fel, av förekomsten av tre master som i sin tur alla är delade i tre delar. (Fockmast, stormast och mesan, delade i undermast, märsstång och bramstång)

Hittade följande på Götheborgs hemsida
"Ostindiefararen "Götheborg" är ett tremastat skepp med råsegel, dvs. rektangulära segel, på alla tre masterna. Stormasten och fockmasten har bram-, märs- och undersegel. Mesanmasten har ett märssegel och ett mesansegel av latintyp. I fören sitter bogsprötet med klyvarbom och därunder hänger ytterligare två råsegel: blinda och skuvblinda. Förr i tiden kallades ett skepp av det här slaget fregattriggat, i dag kallar vi det ett full-riggat skepp eller en fullriggare."

/Per

Je suis né trop tard dans un monde trop vieux
lonemoose

Återgå till Diverse skvaller