Romersk T20!

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Romersk T20!

Inläggav Edvin » 16 juni 2008, 12:24

Jag tyckte att den här tärningen som såldes på Christies för $17,925 kunde vara kul att uppmärksamma. Jag antar att det inte bara är jag som spelade brädspel när jag var ung? ;)

http://www.christies.com/Lotfinder/lot_ ... ID=4205385
Edvin

Inläggav Peter_Wrede » 16 juni 2008, 12:55

Coolers!

"Modern scholarship has not yet established the game for which these dice were used."

Men vafa?! Har de inte hittat de urgamla krönikorna "Carceres et Draconi?" ;)
Peter_Wrede

Inläggav Frej » 16 juni 2008, 13:34

Ah! DoD nostalgi :)
Frej

Inläggav Todd » 16 juni 2008, 15:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edvin</i>

Jag tyckte att den här tärningen som såldes på Christies för $17,925 kunde vara kul att uppmärksamma. Jag antar att det inte bara är jag som spelade brädspel när jag var ung? ;)

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Brädspel?? Rollspel menar du.

Gör jag och vår grupp fortfarande, typ en till två ggr om året, fortfarande kul. Kampanjen är typ 17 år [:D]

/Todd
Todd

Inläggav Edvin » 16 juni 2008, 20:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Brädspel?? Rollspel menar du.

Gör jag och vår grupp fortfarande, typ en till två ggr om året, fortfarande kul. Kampanjen är typ 17 år [:D]

/Todd

Nä, jag har massa brädspel här hemma som använder T20. När jag spelade rollspel var det nog mest "tesexor" som användes. ;)
Edvin

Inläggav Eric Hejdström » 16 juni 2008, 20:31

Asjsomfan.. jag tror jag fick en grov infektion i nördnerven... Undrar vad för slags "rollspel" som utspelades om kvällarna i Rom? :)
Eric Hejdström

Inläggav Edvin » 16 juni 2008, 20:34

"Lot Notes

Several polyhedra in various materials with similar symbols are known from the Roman period. Modern scholarship has not yet established the game for which these dice were used."

Vi kommer nog aldrig få veta Erik, aldrig någonsin. ;)
Edvin

Inläggav Sara Lundström » 16 juni 2008, 22:30

D20 heter det.

/Stenålders-gamer
Sara Lundström

Inläggav Skalde-Tord » 17 juni 2008, 11:34

Självklart spelade romarna rollspel :D
Det här är ju överhängande bevis för detta.

Tänk, där satt de i sina villor i lite dunkelt mörker, upplyst enbart av fyrfat eller oljelampor och smög i hålor, dödade orcer och stötte på alver och magiska vapen.

Vore dock mycket intressant om man faktiskt lyckades lista ut vad det var för någe spel.

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav christofer » 17 juni 2008, 12:31

Krusidullerna ser ut lite som alkemiska tecken. När hittade man på dem? Det kanske inte är en speltärning alls, utan ett religiöst eller magiskt hjälpmedel av mer allvarlig karaktär. Bara för att många av oss nördar genast griper efter trehandsyxan och den behornade hjälmen när vi ser en D-XX betyder det inte att romarna använde den som en leksak. =)

Men å andra sidan: "Kejsar Nero ska tända oljelampan med elddonet. O nej, han slår XIX och fumlar!"

(Det skulle kunna vara en decoder för datorspelet Darklands, men då är tärningen feldaterad.)
christofer

Inläggav Matti » 17 juni 2008, 13:11

Underbart! Jag visste det. Det finns ingenting i dagens moderna samhälle som inte romarna redan hade på något vis!
Kom igen, de hade datorer (de kallades grekiska lärare) och nu så vet vi alltså att de spelade rollspel också!

Dessutom har jag sett en tenn eller snarare blysoldat från romarriket, och då de hade drösvis med T6:or är jag övertygad om att de lirade Warhammer eller i vart fall något annat figurslagspel!

Och nu har vi alltså rollspelet Carceres et Draconi belagt!

Spådomshjälpmedel? Pyttsan vilken arkeologteori, bara för att det ser konstig ut så är det kult. Men alla vi som även spelar rollspel vet ju vad det egentligen är...

Föresten, vad blir Warhammer översatt till latin? Jag vill börja bli lite fin i kanten nu när vi har fått det svart på vitt att redan de gamla romarna nördade sig på hederligt vis!
Matti

Inläggav christofer » 17 juni 2008, 14:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>
Spådomshjälpmedel? Pyttsan vilken arkeologteori, bara för att det ser konstig ut så är det kult.

Surt, sa räven. Du är bara avundsjuk för att jag kom på det först. :)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>
Föresten, vad blir Warhammer översatt till latin?

Jag kan inte latin, men som Lindeman sa: kan man skriva, kan man också tyska. "Malleus Martialis"?
christofer

Inläggav Peter_Wrede » 22 juni 2008, 10:44

Malleus Belli, kanske?
Peter_Wrede

Återgå till Diverse skvaller