Är det någon som sett den här rullen?

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Är det någon som sett den här rullen?

Inläggav Anders Lindkvist » 28 mars 2008, 10:29

En rysk spelfilm, 1700-tal. Här är Poltova:

http://www.youtube.com/watch?v=24gQKRF9 ... re=related
Anders Lindkvist
 
Inlägg: 1067
Blev medlem: 13 september 2004, 10:00
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 28 mars 2008, 13:12

Ser spännande ut. Jag älskar estetiken hos sena 1600- och tidiga 1700-talsuniformer.
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Eric Hejdström » 28 mars 2008, 15:09

Sluga Gosudarev, The Sovereign's Servant på engelska... Har faktiskt filmen, dock utan engelsk textning. Den är ganska snyggt filmad bitvis men den innehåller fruktansvärt mycket missar... Och den är väldigt rysk-nationalistisk. Karl XII framställs som en pudrad fjolla som bärs runt på en divan under slaget.. men men. Det är mycket snygga kläder i den iaf..
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Anders Lindkvist » 30 mars 2008, 15:49

Kan vi inte diskutera mer obskyrare historiska filmer från Öst. Storm över Ryssland av Eisenstein är ju rätt fräck.

Är det någon som sett 1612 om husarerna?
Anders Lindkvist
 
Inlägg: 1067
Blev medlem: 13 september 2004, 10:00
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 30 mars 2008, 20:27

Inte än men, 1612 anses ju som ännu mer ryssnationalistisk är Sluga Gosudarev. Den är snyggt filmad men har väldigt mycket tvivelaktiga historiska delar. Finns en polsk film som heter Krzyzacy (Knights of the Teutonic Order) från 1960 som verkar riktigt intressant också. Annars är det ju inte helt ovanligt att tyskar i alla möjliga former framställs ganska uselt i rysk film...
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Anders Lindkvist » 31 mars 2008, 08:43

Fanns det inte en polsk vikinga/järnåldersrulle som kom för några år sen?
Anders Lindkvist
 
Inlägg: 1067
Blev medlem: 13 september 2004, 10:00
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 31 mars 2008, 08:52

Jo, nåt som hade med Jomsvikingar att göra har jag för mig. Kommer dock inte ihåg vad den heter. Det finns en annan film om polska husarer som heter "With fire and sword" med Isabella Scorupco också som kanske kan vara lite intressant. http://us.imdb.com/title/tt0128378/


Kan det månne vara Stara Basn? Finns ett litet klipp på YouTube men jag känner inte igen det... http://www.youtube.com/watch?v=2k_FPPrifDo
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Jimmy Hoffa » 31 mars 2008, 10:05

Eric, Ogniem i mieczem (With fire and sword) har jag sett och tyckte nog inte den var det bästa att lägga sin tid på kanske... Man blev mest lite irriterad på dialogerna i den och var jobbig att ta sig igenom. Men det är säkert bara jag som inte pallade.
Jimmy Hoffa
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 april 2007, 21:35
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 31 mars 2008, 13:11

Sitter faktiskt oxh kollar på den just nu. Inte så jättebra kanske men en del lite roliga karaktärer. Inte för att vara dömande men polackerna gillar den som fasen. Men det kanske handlar lite om referensramar också...
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Eric Hejdström » 31 mars 2008, 16:52

Jag hade nästan rätt och fel på samma gång! Kom ihåg att hemsidan gällande den polska vikingafilmen hade nåt att göra med jomsvikingar men fick inte riktigt ihop det hela. Här har vi förklaringen till min förvirring. http://histvarld.historiska.se/histvarl ... ingar,film
Udda film för övrigt. Dom använder duvor för att tända eld på en borg.. slugare krigslist får man leta efter...
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:


Återgå till Diverse skvaller



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net