Hornmuggar

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Hornmuggar

Inläggav Berserk » 26 november 2006, 15:04

Hej

Jag har letat och letat efter hur man gör huggar av horn(kohorn) men inte hittat någon som beskriver detta. De muggar jag vill göra ser ut som avkapade dryckeshorn med en platta i botten. Om någon vet hur man gör dessa tar jag tacksamt emot tips.

Berserk
Berserk

Inläggav Långe » 26 november 2006, 18:51

På de jag sett på marknader har botten varit limmad med moderna medel.
Långe

Inläggav Todd » 29 november 2006, 11:27

Jag har gjort flera sådana muggar.

Du köper stora kohorn på slöjdetaljer. Därefter sågar du av så att du för en lämplig storlek på din mugg.

Sedan putsar du in och ut sida så att den blir glänsande ren. Detta tar tid, använd en sickel med rundakanter. Sandpapper är inte att rekommendera.

Nu har du förhoppningsvis en fin mugg utan botten. Ta nu och gör en pappmall av hur stor botten skall vara. Sedan tar du återståden av ditt horn och sågar upp det på längden. Ta sedan en av dessa bitar och värm den med typ brännare, du får vara försiktig så att hornet får inte börja brinna. Hornet blir nu mjukt, stoppa sedan den varma hornet i en hyvelbänks tving för att platta ut det. Du för noga upprepa värmnings/tving processen ett par gånger innan du fått ett plant horn ämne.

Nu när du har en plan bit horn så sicklar du den ren och fin. Därefter sågar du ut en bit enligt pappmallen. Sedan sätter du in botten och fyller på (i muggen) med bäck så sitter hornbotten sitter fast och muggen inte läcker. Givetvis så lämpar sig denna typ av mugg inte för varma vätskor. Öl går däremot utmärkt.[;)]

Lycka till

/Todd
Todd

Återgå till Bostäder och husgeråd