<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Malin Berglund</i>
På Gene Fornby använde vi oss av en visp gjord av en avbarkad uppochner vänd grantopp. Kommer inte riktigt ihåg vad de heter så jag hoppas att du fattar vad jag menar.
I vilket fall som hellst så rullade man den mellan händerna, ungefär som man gör för att göra eld med en pinne. På en 5-10 minuter hade man smör om man började med vispgrädde.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
1996 arbetade jag med järnåldersverksamhet för 10-åringar i Botkyrka (Stockholm). Ungstackarna fick "kärna" smör i en öppen skål med hjälp av björkvispar. För att hjälpa dem att få smörtillverkningen möjlig så tillverkade jag en sk. grötkrekla av en grantopp och lät dem använda den som en visp i en kruka genom att snurra den mellan handflatorna. Jag hade ingen direkt koll på smörkärning på den tiden, men visste att det funkade att vispa fram smör med en elvisp. Jag har aldrig, varken förr eller senare, hört talas om att grötkreklan skulle ha användts på det här sättet utan, som namnet antyder, för att röra om i gröt med.
Det finns en möjlighet att det är min "uppfinning" som har spritt sig till Gene. Vem vet?